DEAS Asset Management kjøper kontoreiendom på Solli Plass i Oslo

DEAS Asset Management har på vegne av DEAS Eiendomsfond Norge I kjøpt Sommerrogata 13-15 i Oslo av Nordea Liv. Bygget er ca. 7 500 kvm. og ligger svært sentralt til ved Solli Plass med kort vei til alt av offentlig transport. Overtakelse var 3. juli 2023.

Kontoreiendommen fremstår som godt vedlikeholdt med moderne og effektive arealer, er sertifisert BREEAM In-Use Very Good og innehar energiklasse C.

- Etter å ha frigjort kapital gjennom salg av ikke-strategiske eiendommer i foregående år, er vi glade for endelig å ha funnet en eiendom som tilfredsstiller våre krav til kvalitet, risiko og avkastning. Sommerrogata 13-15 er en meget attraktiv kontoreiendom med en beliggenhet som er i en veldig positiv utvikling, sier Lars Flåøyen, fondsleder for DEAS Eiendomsfond Norge I.

- Det har vært en god og strukturert prosess med Nordea Liv som selger, og vi er glade for å ha sikret fondet en eiendom av høy kvalitet sentralt i Oslo. På vegne av fondene og mandatene vi forvalter, jakter vi fortsatt gode investeringsobjekter, hovedsakelig innenfor kontorsegmentet i de største byene i Norge. Det har vært en tydelig priskorreksjon, og vi tror det er mulig å gjøre gode investeringer i dagens noe turbulente marked, spesielt hvis man har lang investeringshorisont, sier Kristoffer Lunde, Head of Transactions i DEAS Asset Management Norway.

Nils Arne Gundersen i Nordea Liv er tilsvarende fornøyd med salgsprosessen.

- Vi har i vår eiertid lagt ned en betydelig innsats i eiendommen, og den fremstår nå svært presentabel. Det er alltid litt vemodig å overlate eiendommer og gode leietakere til nye eiere, men vi er trygge på at både eiendommen og leietakerne blir godt ivaretatt hos DEAS.

DEAS Eiendomsfond Norge I IS/AS er et ubelånt eiendomsfond som forvaltes av DEAS Asset Management. Fondet investerer i norsk næringseiendom, blant annet på vegne av norske pensjonskasser, livselskaper, stiftelser og kommuner. Fondet forvalter mer enn 30 eiendommer, og porteføljen er verdsatt til omtrent NOK 11,6 milliarder.

DLA Piper og RSM Norge bistod med juridisk og finansiell rådgivning for DEAS Asset Management. Advokatfirmaet BAHR var juridisk rådgiver for Nordea Liv og Akershus Eiendom var megler i transaksjonen.

For mer informasjon kontakt:
Nils Arne Gundersen, Head of Real Estate, Nordea Liv
nils.arne.gundersen@nordea.com

Eller

Kristoffer Lunde, Head of Transactions Norway, DEAS Asset Management
krlu@deas-asset.com

Følg pressemeldinger fra DEAS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DEAS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DEAS