En vellykket bilferie kræver forberedelse

Skolerne har ringet ud til sommerferie, og for mange danske familier betyder det, at der står kør selv-ferie i kalenderen i den kommende tid. SOS International deler her gode råd til de vigtigste forberedelser.

Planlægning er nøglen til succes, når man skal på bilferie. SOS International hjælper hver sommer tusindvis af danske bilister med vejhjælp i udlandet via Rødt Kort-ordningen, og ved derfor hvilke forberedelser, det er vigtigt at have styr på.

Omkring 50 procent af alle nedbrud er af mekanisk karakter – altså problemer med kobling, gear og motor. Det er udfordringer, der typisk opstår, når bilen er pakket til bristepunktet og kører lange stræk. Og ofte kunne et værkstedsbesøg have forebygget et nedbrud.

Mekanik, dæk og reservehjul

- Vi opfordrer til, at man får bilen efterset før kør selv-ferien. Det er langt lettere end at skulle have den repareret på et udenlandsk værksted midt i højsæsonen, siger Anette Bjørn Juncher.

Udover en gennemgang af det mekaniske, er det vigtigt af hensyn til sikkerheden at kontrollere, om bremser og dæk er i god stand. Mellem hver fjerde og hver femte assistance i udlandet skyldes dækrelaterede skader.

Er man uheldig at punktere, kommer man lettest og hurtigst videre, hvis man har et reservehjul med hjemmefra.

Derudover er det fornuftigt at kontrollere, om bilens airconditionanlæg fungerer.

Husk pauserne

Når det handler om sikkerhed på vejene, er det ikke blot bilen, der skal være i fokus. Det er også vigtigt at planlægge ruten og respektere, at der er behov for hvilepauser undervejs.

- En udhvilet chauffør er en sikker chauffør. Det øger trafiksikkerheden, hvis man tager højde for pauser og uforudsete hændelser, siger Anette Bjørn Juncher.

SOS International anbefaler:

• Få bilen efterset
  • Medbring reservehjul
  • Planlæg turen, så der er plads til pauser – trafikken er tæt i Europa
  • Tjek hvordan du er dækket med hensyn til vejhjælp

Særligt for elbilister

• Planlæg ruten i forhold til lade-muligheder. Husk at downloade relevante apps på forhånd
  • Hold pauser – undlad at køre strømmen helt i bund
  • I Danmark kører SOS Dansk Autohjælp rundt med lynopladere i teknikbilerne – det kan man ikke forvente ude i Europa
  • Får du brug for en erstatningsbil (lejebil) er det ikke sikkert, at der kan findes en elbil

Hvad er Rødt Kort?

Rødt Kort er en del af kaskoforsikringen hos de fleste danske forsikringsselskaber.

Læs mere om dækning her: https://www.sos.eu/da/til-dig/roedt-kort/

Anette Bjørn JuncherOperationel Manager, Rødt KortSOS International

Husk at tjekke bilens airconditionanlæg før afgang. Foto: Pexels

SOS International tilbyder en bred vifte af løsninger i form af verdensomspændende læge- og rejseassistance og vejhjælp.

SOS International blev etableret i 1961 og ejes af 11 af de største forsikringsselskaber i Norden.