Er du klar til en campingsæson uden flade hjul?

Mange camping-entusiaster benytter påsken til at tage hul på campingsæsonen. SOS Dansk Autohjælp deler gode råd, der kan spare dig for vejhjælp til campingvognen.

Når campingvognen får brug for vejhjælp handler det ofte om punkteringer. Foto: SOS Dansk Autohjælp

Efter en lang vinter lokker påskedagene med løfter om frisk luft og græs under hjulene. Inden du sætter vognen på krogen, er det en god ide at give campingvognen en kærlig omgang efter den lange vinterpause.

Uanset om du er erfaren campist eller nybegynder med campingvogn, gør du klogt i at være særligt opmærksom på campingvognens dæk:

- Når campingsæsonen begynder, får vi altid mange opkald fra campister, der strander med en campingvogn på punkteret hjul, siger vagtcentralchef Anette Bjørn Juncher fra SOS Dansk Autohjælp.

Dæk bliver møre, før de er slidt ned
Dæk på campingvogne bliver ofte møre, før dækmønsteret er slidt. Det skyldes dels, at gummiet kan mørne på grund af sol, dels at campingvognen står ubrugt hen i vinterhalvåret.

For at forebygge punkteringer bedst muligt, anbefaler SOS Dansk Autohjælp at undersøge dækkenes tilstand grundigt, inden man kører afsted på forårets første ture. Kig efter, om der er revner, skader eller tegn på mørhed. Dækkene må hverken være møre eller for slidte, og dæktrykket skal være korrekt. Det korrekte dæktryk kan tjekkes i campingvognens instruktionsbog.

Vil du være på den sikre side, er det en god ide at have et reservehjul med. Så kan vejhjælpen hurtigt hjælpe med at skifte hjul, hvis du punkterer, og du kan komme hurtigt videre.

SOS Dansk Autohjælps huskeliste til campingvognens sæsonstart:

• Gennemgå dækkenes stand, dækmønster og alder
  • Undersøg om dæktrykket er korrekt
  • Medbring reservehjul
  • Afprøv alle lygter – og skift defekte pærer
  • Tjek håndbremsen
  • Undersøg på forhånd om dit vejhjælpsabonnement dækker campingvogn