Sjællandske kommuner er landets bedste til at samarbejde med private virksomheder

Kommunerne i Region Sjælland er samlet set blandt de bedste til at bruge private virksomheder til alt fra græsslåning til rengøring og tøjvask. Men der er forskel på, hvor meget de enkelte kommuner åbner døren for private virksomheder.

Når skolerne skal gøres rent, græsset på fodboldbanerne slås eller hjemmeplejen skal have vasket medarbejdernes arbejdstøj, er der store forskelle på, hvor ofte kommunerne i Region Sjælland lader de private virksomheder komme til. I Holbæk og Ringsted for eksempel løser private virksomheder 36 procent af kommunens opgaver, mens de kun har mulighed for at byde på 27 procent af Roskilde Kommunes opgaver.

Det viser tal fra Dansk Industri, der har opgjort kommunernes samarbejde med private leverandører i 2022.

- Jeg glæder mig over, at kommunerne åbner døren og lader private virksomheder vise deres løsninger og ekspertise på forskellige områder. Kun ved at teste markedet, kan kommunerne se, om de bruger borgernes skattekroner bedst muligt. Og det giver samtidig kommunerne mulighed for at stille krav om eksempelvis bæredygtige løsninger eller social ansvarlighed i den måde, opgaverne udføres på, siger formand for DI Roskilde/Køge Bugt Jeanet Løgsted.

I gennemsnit sender kommunerne i Region Sjælland 31 procent af alle opgaverne i udbud. Sammen med de nordsjællandske kommuner er de dermed Danmarks bedste til at udnytte private virksomheder i dagligdagen.

- Det viser, at vores kommuner er beviste om at bruge skattekronerne bedst muligt. Jeg håber, at de vil fortsætte ad den vej og sætte nye mål for at inddrage private virksomheder. I DI ser vi det som et realistisk mål, at 40 procent af opgaverne i Region Sjællands kommuner bliver sendt i udbud i løbet af få år. En opfordring, som jeg håber, kommunerne vil tage positivt imod, siger Jeanet Løgsted.

Vordingborg, Næstved, Lolland og Kalundborg kommuner bruger private virksomheder til mellem 28 og 29 procent af kommunens opgaver. Mens Køge, Greve, Solrød, Faxe, Slagelse, Stevns, Sorø og Lejre er oppe på mellem 30 og 33 procent.

- Der er et godt stykke op til målet på de 40 procent, indrømmet. Men i en tid hvor der er mangel på medarbejdere, og kommunerne også skal tænke bæredygtighed ind i dagligdagen, er det oplagt at lade private virksomheder bidrage med deres viden og ekspertise på de forskellige områder, siger DI Roskilde/Køge Bugts formand Jeanet Løgsted.

I f.eks. Næstved har kommunen sammen med virksomheden Teton.ai udviklet en digital assistent, der ved hjælp af ny teknologi giver personalet på et ældrecenter besked, hvis beboerne er ved at falde, er urolige eller på anden vis har brug for hjælp. Det betyder, at personalet kan bruge deres tid, hvor der er mest behov for den.

Seniorchefkonsulent i Dansk Industri Helen Jensen, telefon 21 24 47 02

Links

For yderligere information om DI Roskilde/Køge Bugt: Seniorchefkonsulent Helen Jensen Mail: hje@di.dk - aje@di.dk Tlf. 2124 4702 Mobil: 2713 4989 Sekretær Susanne Munk Jørgensen Mail: sul@di.dk- kab@di.dkTlf. 3377 3924