Ny analyse: Rygraden af dansk erhvervsliv forventer resultatfremgang

Mange virksomheder er optimistiske, når det kommer til udsigterne for det indeværende år. Det viser en ny analyse af regnskaber og budgetter fra en lang række erhvervskunder i Sydbank.

Mange virksomheder har taget hul på det indeværende år med en forventning om fremgang på både top- og bundlinje.

Det viser en ny analyse, som Sydbank har udarbejdet på baggrund af de budgetter for 2023, som en lang række af bankens erhvervskunder har indleveret i løbet af de seneste måneder.

Budgettallene viser, at 66 pct. af virksomhederne i analysen forventer omsætningsfremgang i 2023, mens 64 pct. sigter efter et driftsresultat, der er bedre end året forinden.

”Virksomhedernes budgetter peger overordnet set på, at der fortsat er udpræget optimisme i dansk erhvervsliv, selvom der også er virksomheder, der kan mærke, at forbrugerne holder bedre på deres penge nu, end de gjorde for bare et eller to år siden,” siger Morten Laugesen, erhvervsøkonom i Sydbank.

Han fremhæver samtidig, at der er stor forskel på, hvordan forventningerne til fremtiden ser ud i forskellige brancher. Fx er det 76 pct. af virksomhederne i industrien, der forventer omsætningsfremgang, mens det kun er 51 pct. af virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen, der forventer fremgang på den øverste linje i resultatopgørelsen.

”De stigende renter og høje materialepriser har ført til en opbremsning i byggeriet. Især interessen for at bygge private boliger er bremset kraftigt op efter en årrække med et meget højt aktivitetsniveau,” siger Morten Laugesen, der dog understreger, at der fortsat er travlhed at spore hos en række virksomheder i bygge- og anlægsbranchen.

”De høje energipriser har ført til en stigende interesse for energirenoveringer blandt både forbrugere og virksomheder. Mange anlægsentreprenører har også tykke ordrebøger, hvilket blandt andet skyldes, at der investeres massivt i udrulningen af fjernvarme,” siger Sydbanks erhvervsøkonom.

2022 viste fremgang

Erhvervslivet har også et robust udgangspunkt for at levere gode resultater i 2023, viser Sydbanks analyse. På trods af et turbulent år med krig i Ukraine, lav forbrugertillid og svingende energi- og råvarepriser kan mange virksomheder fremvise regnskaber for 2022 med fremgang på både top- og bundlinje.

På tværs af brancher er det 73 pct. af virksomhederne, der er kommet ud af det seneste regnskabsår med fremgang i omsætningen, mens 56 pct. kan fremvise et driftsresultat, der er bedre end året forinden.

”Den høje andel af virksomheder med fremgang i omsætningen skal naturligvis ses i sammenhæng med, at mange virksomheder sidste år var tvunget til at hæve deres salgspriser på grund af stigende omkostninger til blandt andet energi, fragt og råvarer. Der hersker dog ingen tvivl om, at mange virksomheder havde travlt i 2022, hvilket den stigende beskæftigelse hos virksomhederne også vidner om,” siger Morten Laugesen.

Foruden stigende omkostninger var 2022 også et år, der var kendetegnet ved store forstyrrelser i de internationale forsyningskæder, udbredt mangel på arbejdskraft og et kraftigt fald i forbrugertilliden.

”På trods af de mange benspænd er det over halvdelen af virksomhederne i vores analyse, der er kommet ud af det seneste regnskabsår med et driftsresultat, der er bedre end året forinden. Det vidner om, at de danske virksomheder er gode til at navigere i oprørte vande,” siger Morten Laugesen.

Fakta:
Denne analyse er baseret på regnskabstal og budgetter fra erhvervskunder i Sydbank.
I analysen indgår tal fra ca. 3.000 danske virksomheder.
Du kan læse den fulde analyse i PDF'en under "Vedhæftninger" nedenfor.