Sydbank leverer stærkt kvartalsregnskab

Med et resultat på 2.409 millioner kroner og en egenkapitalforrentning på 23,2 procent er det et særdeles stærkt regnskab, Sydbank i dag fremlægger for årets tre første kvartaler.

- Det er positivt, at vi i årets tredje kvartal kan forbedre lønsomheden yderligere fra et i forvejen meget højt niveau i årets to første kvartaler. Forbedringen skyldes en fortsat stigning i de samlede indtægter – primært på grund af højere nettorenteindtægter, siger administrerende direktør Karen Frøsig.

- Nedskrivningerne udgør en mindre indtægt i årets første ni måneder, hvilket afspejler udlånsporteføljens solide kreditkvalitet. Samlet giver dette en fordobling af resultatet, og vi kunne i september 2023 atter opjustere forventningerne til årets samlede resultat.

Hovedpunkter for regnskabet for 1.-3. kvartal 2023

• Et resultat på 2.409 mio. kr. efter skat
  • Egenkapitalforrentning på 23,2 pct. p.a. efter skat
  • Basisindtjening på 5.227 mio. kr. (42 pct. højere end i samme periode 2022)
  • Handelsindtjening på 240 mio. kr. (36 pct. højere end i samme periode 2022)
  • Basisomkostninger på 2.335 mio. kr. (2.288 mio. kr. i samme periode 2022)
  • Nedskrivninger på udlån mv. er en indtægt på 21 mio. kr.
  • Bankudlånet falder med 1,8 mia. kr. (et fald på 2 pct. i forhold til ultimo 2022)
  • Forventningerne til året ligger i intervallet 3.000 og 3.200 mio. kr.