Farvel til belærende bullshit og besværlige bankord: Ny podcast om økonomi går i luften

Sydbank har i samarbejde med mediekoncernen JFM tirsdag den 7. november premiere på ’Noget for pengene’ – en podcast målrettet yngre kvinder, men hvor alle gerne skulle blive lidt klogere af at lytte med.

Zepur Sofia Margarian og Ann Lehmann Erichsen er duoen, der med humor, indsigt og masser af personlige eksempler vender stort og småt i hverdagens økonomi.

Det er Sydbank, der står bag. Men det kommer ikke til at handle om favorable lån eller stigende indlånsrenter.

Den nye podcast ’Noget for pengene’, som banken lancerer i et samarbejde med mediekoncernen JFM, har til formål at klæde danskerne – og i særdeleshed kvinderne – bedre på til den daglige økonomi.

Og det er ikke kun, fordi flere kvinder end mænd hører podcast, at målgruppen hedder kvinder. Der er rigtig mange gode grunde, forklarer Louise Kielstrup, kommunikationsdirektør i Sydbank:

- Vi kvinder halter langt efter mændene: Vi tjener mindre, vi sparer mindre op til pension og investerer langt mindre end mænd. Vores research viser også, at det kan være mere tabubelagt for os kvinder at tale om vores økonomi, og så viser tal fra Danmarks Statistik, at kvinder oftere er økonomisk sårbare.

Men Louise Kielstrup er nu sikker på, at alle vil blive klogere af at lytte med, når de to værter, den 26-årige content creator Zepur Sofia Margarian og den mangeårige forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen tager små og store emner op og krydrer dem med eksempler fra deres egen hverdag. En meget forskellig hverdag, for mens Zepur Sofia Margarian elsker at bruge penge, så er Ann Lehmann Erichsen den fornuftige modvægt.

- Vi forsøger i podcasten at holde stemningen afslappet og bruge humor som middel. Det skal selvfølgelig være lærerigt at bruge 25 minutter på ’Noget for pengene’, men det skal først og fremmest være godt selskab, siger afdelingsdirektøren, der tror på, at Sydbanks debut ud i lyduniverset rammer et behov.

Det er Søren Bygbjerg, direktør for radio og podcast hos JFM, også helt overbevist om:

- Jeg er pivstolt af at være med til at sætte spotlys på et vigtigt emne, nemlig penge og forbrugerøkonomi især for kvinder. ’Noget for pengene’ er den podcast, som mange af os går og mangler – vi ved jo godt, vi burde forhold os til vores privatøkonomi i hverdagen, men vi får det bare ikke lige gjort, siger Søren Bygbjerg, der fremhæver de to værter på podcasten.

- Ann Lehmann Erichsen og Zepur Sofia Margarian er et power couple, som virkelig forstår at formidle komplekse finansielle emner på en letforståelig måde, siger han og oplyser, at podcasten følges op med blandt andet sponsoreret indhold i radioen på Classic FM med Dan Rachlin.

- ’Noget for pengene’ er del af et ambitiøst nyt samarbejde mellem Sydbank og JFM, og vi laver kampagner på lyd og digitalt for at sætte et stort aftryk og vise, hvad JFM kan som mediehus, når vi spiller med musklerne, fortsætter Søren Bygbjerg.

FAKTA

Podcasten ’Noget for pengene’ udkommer hver tirsdag på Spotify, Apple Podcasts og Podimo.

Læs mere på sydbank.dk/privat/noget-for-pengene