Aller Media

Ny podcast skal gøre forældre klogere på børns digitale verden

Del
Digitale medier fylder mere og mere i børn og unges hverdag, og det kan være svært for både børn og deres forældre at navigere i. Derfor vil journalist Ditte Giese i en ny podcastserie lavet af Børns Vilkår og Heartbeats undersøge, hvordan forældre kan få nogle værktøjer til bedre at forstå og støtte op om deres børns online-liv.

Som forælder kan man ofte blive i tvivl: Hvor lang tid må børnene egentlig bruge på skærmen? Kan man komme til at holde sit barn udenfor, hvis man ikke giver dem lov til at være på sociale medier, selvom de ikke er gamle nok? Og hvordan holder man øje med, hvad ens barn laver på de sociale medier uden at snage?

Det er nogle af de spørgsmål, journalist Ditte Giese dykker ned i i den nye podcast Skærmbarn, som er blevet til i et samarbejde mellem Børns Vilkår og Heartbeats.

Formålet med podcasten er at klæde forældre bedre på til at forstå og støtte op om børns digitale verden. For den digitale udvikling har ændret vilkårene for børnelivet på rigtig mange områder. Den har givet et hav af nye muligheder, som både børnene og de voksne omkring dem skal lære at navigere i.

I podcasten taler Ditte Giese med et panel af eksperter og med dem, det hele handler om, nemlig børnene selv. I otte afsnit kommer de ind på emner som skærmtid, digital mobning, gaming og aldersgrænser på sociale medier.

”Jeg er selv mor til en sjetteklasses dreng, som griner, råber og snakker i timevis med vennerne online. Det, vi ubetinget konflikter mest om hjemme hos os, er skærm. Jeg ville gerne lave denne podcast for at gå på opdagelse i mit barns skærmverden og lære, hvad det er, der er så dragende, og hvordan jeg bedre kan støtte op om mit barns digitale liv.

Børns Vilkår og BørneTelefonen hører fra rigtig mange børn og unge, at de ofte føler, det er deres eget ansvar at løse de udfordringer, de støder på i den digitale verden. Men sådan skal det ikke være. Det fortæller Kathrine Elmose, der er digital medieekspert i Børns Vilkår.

Med podcasten ønsker vi at give forældre og andre nære voksne i børnenes liv nogle redskaber, konkrete råd og en større viden om nogen af de emner, der fylder rigtig meget i børnene og de unges digitale liv - fx fællesskaber, gaming og digital mobning.”

Første afsnit af podcasten ’Skærmbarn’ har premiere 17. april på Heartbeats.dk og alle tilgængelige podcastplatforme.

Podcasten er blevet til med støtte fra TrygFonden.

For yderligere info

Børns Vilkår: Michael Wibe, pressemedarbejder, miwi@bornsvilkar.dk Tlf. 40 88 83 24 Heartbeats: Ditte Giese, journalist, ditte@heartbeats.dk, Tlf: 21 91 60 65

Kontakter

Billeder

Information om Aller Media

Aller Media
Aller Media
Havneholmen 33
1561 København V

http://aller.dk/

Vi er den førende udgiver af magasiner og ugeblade i Norden. I Danmark har vi en markedsandel på 70% på ugeblade og 43% på magasiner. I alt læser hele 1,8 mio. danskere med hver måned i mindst en af vores titler – og vores stærke digitale universer har mere end 2,1 mio. brugere og over 50 mio. sidevisninger hver eneste måned.

Følg pressemeddelelser fra Aller Media

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aller Media

Ny undersøgelse: Hver fjerde kvinde overvejer at tage Wegovy25.4.2024 10:42:10 CEST | Pressemeddelelse

Der er en stor kløft mellem, hvordan vi mener, vi bør være, og hvordan vi reelt er. En kløft, der er stigende, og som ses i alt fra krops- og skønhedsideal. Aller Media Denmarks kvindelivs undersøgelse ”Women of the Future” viser, at hver fjerde kvinde ville overveje at tage Wegovy, hvis det var receptfrit. Samtidig mener 27 % af de adspurgte kvinder dog stadig, at kropspositivisme er med til at flytte deres forhold til kroppen.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye