Arbejdsglæde og sammenhængskraft
I forbindelse med corona-pandemien opstod der masseopsigelser på det amerikanske og europæiske arbejdsmarked.
Tendensen fik navnet “The Great Resignation”, som på dansk kan oversættes til “Den store opsigelse”.
Tendensen har endnu ikke for alvor slået igennem i Danmark, men alligevel peger nylige undersøgelser på, at medarbejderne på danske arbejdspladser begynder at sætte spørgsmålstegn ved deres arbejdsliv.
41 procent af danske medarbejdere er således tilbøjelige til at skifte job i løbet af det kommende år, og 20 procent overvejer at forlade arbejdsmarkedet enten permanent eller midlertidigt.
Det viser en analyse foretaget af revisions- og konsulentvirksomheden PwC.
Et andet og lignende fænomen breder sig imidlertid også blandt de medarbejdere, som ikke siger op: “Quiet quitting”, der kan oversættes til “Tavs opsigelse”.
I stedet for at sige sin stilling op, beholder man månedslønnen, men laver aldrig mere på arbejdspladsen end allerhøjst nødvendigt. Det er en form for mental opsigelse, som for mange mennesker er en usynlig løsning på et arbejdsliv ude af balance.
Det begyndte på det sociale medie TikTok, hvor en video af TikTok-brugeren Zayad Khan satte ord og billeder på en følelse, som rigtig mange deler. Billederne var fra undergrundstoget i New York, og ordene “arbejde behøver ikke være dit liv” modtog næsten en halv million likes. På kort tid bredte budskabet sig til medier i både USA og Europa, og for tiden er quiet quitting blandt de varmeste emner blandt ledere.
Det er nemlig ikke kun yngre medarbejdere, som tavst trækker sig. Også mange 40-60-årige gør, hvad de kan, for at minimere deres arbejdsindsats.
Hvor mange har sagt mentalt op uden at sige det til nogen? Og hvad kan ledelsen gøre, når problemet netop er, at medarbejderne har valgt ikke at tale med andre om det?
Arbejdsglæden afhænger af intern kommunikation
Derfor er det vigtigt for enhver arbejdsgiver at gøre sig attraktiv over for medarbejderne og strømline virksomhedens retning. Det kan eksempelvis være ved at sikre en god intern kommunikation.
Virksomheder har længe haft en tendens til at nedprioritere den interne kommunikation.
En af de mest alvorlige konsekvenser ved at ikke at prioritere intern kommunikation kan være, at medarbejderne ikke kan genkende det billede, som virksomheden giver af sig selv udadtil i forhold til organisationens værdier og strategiske målsætning. Ledelsen kommer til at fremstå utroværdig, og det kan gå ud over medarbejdernes motivation.
Nogle gange kan medarbejderen være så uenig i virksomhedens eksterne kommunikation, at vedkommende ligefrem siger op eller mister lysten til at bidrage.
Er den gode interne kommunikation på plads, kan det til gengæld være afgørende for både arbejdsglæde, tryghed og sammenhængskraft på enhver arbejdsplads. Medarbejderne er ikke længere i tvivl om, hvad de skal bidrage med og hvorfor.
Intern kommunikation skal både rumme positive beskeder og de mere alvorlige budskaber, som en virksomhed har brug for at formidle.
Det sikrer en god arbejdskultur og gør det lettere at tiltrække medarbejdere og udvikle de bedste produkter, fordi der er en klar retning for virksomheden.
Skærme som effektivt værktøj
I den forbindelse er det en god idé at demokratisere den interne kommunikation, nemlig ved at sørge for at kommunikere i virksomheden på en måde, hvor ingen udelukkes, og hvor beskeder er tilgængelige for alle.
Det kan være med en velplaceret informationsskærm i kantinen eller et andet velbesøgt sted, så medarbejderne får relevante beskeder ved bare at gå forbi skærmen. Den slags kommunikation fungerer især godt i virksomheder, hvor mange medarbejdere ikke nødvendigvis sidder foran en computer.
I vores løsninger hos dnpVisiosign gør det brugervenlige interface informationsskærmen nem at administrere gennem Visiosign Cloud. Skærmbilledet er inddelt i flere felter – i hvert felt kan der skiftes mellem visning af relevant indhold. Indhold kan planlægges og vises på et bestemt tidspunkt og i den ønskede periode.
Visiosign Cloud er også en løsning, som kan bruges til at kommunikere mellem medarbejderne på tværs af organisationen. Det kan eksempelvis være, at der skal planlægges indhold gennem en distribueringskalender.
Det er en optimal løsning for intern kommunikation, som binder de forskellige dele af organisationen sammen. Løsningen tillader tilknytning af ligeså mange skærme, som din organisation måtte have brug for.
Ud over informationsskærme kan også skærmvægge tages i brug. Skærmvægge egner sig især til den lidt større kommunikation. Det kan også være visuel branding af virksomheden, og med en skærmvæg rammer du både medarbejderne og gæster i virksomheden samt samarbejdspartnere. Med en skærmvæg er det let at sikre den rette stemning og det rette miljø, hvor der er behov for det.
Priotér feedback-kultur
Det kan være svært at måle effekten af intern kommunikation. Virksomheden sender et budskab ud, men hvad tænker medarbejderne egentlig om det?
Det kan være svært at vide, men det gør ikke den interne kommunikation mindre væsentlig.
Af netop den grund er det vigtigt, at modtagerne af budskaberne har mulighed for at give feedback: Forstår de budskabet, eller er der andre dele af organisationen, de er uforstående eller endda utilfredse med?
Det er et punkt, som mange virksomheder ikke prioriterer. Meget intern kommunikation er envejskommunikation fra ledelsen, men det er vigtigt, at virksomheden inkorporerer en god og sund feedback-kultur. Det kan være ved, at medarbejderne kan give deres mening til kende på forskellige måder, eksempelvis ved hjælp af en trivselsundersøgelse.
Det kan også være, at medarbejderne efter et statusmøde kan give deres mening til kende ved på infoskærmen at svare på en tilfredshedsundersøgelse: Hvad fik de ud af dagen?
Når der er lagt en klar kommunikationsstrategi, begynder de forskellige organer i organisationen at arbejde sammen, og sammenhængskraften bliver til at tage og føle på.
Den gode interne kommunikation styrker både de ansattes og kundernes oplevelse af virksomhedens produkter, service og forretning.
Når virksomheden har lagt og implementeret en klar kommunikationsstrategi, vil ingen – hverken medarbejdere eller kunder eller gæster – længere være i tvivl om, hvad jeres virksomhed står for, og hvad den vil stå for i fremtiden.
Kontakter
Samuel Rose AfolabiHead Of Marketingdnp Visiosign
Tlf:+45 39 63 39 06Tlf:+45 30 80 66 76Saf@dnpvisiosign.comBilleder
Information om dnp Visiosign
Igennem 20 år har vi været first-mover inden for digitale skærmbaserede løsninger til intern kommunikation, vejvisning, lokale- & møderumsskærme, digitale receptioner og visuelle digitale løsninger. dnp Visiosign er en dansk IT- og konsulentvirksomhed, som er specialiseret i at levere skærmbaserede løsninger til moderne digitale bygninger.
dnp Visiosign er en del af dnp denmark, der er verdens førende leverandør af høj-kvalitets optiske projektionsskærme. dnp denmark er en del af den japanske koncern Dai Nippon Printing Co Ltd.
Følg pressemeddelelser fra dnp Visiosign
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra dnp Visiosign
Nudging - vejen til en bedre arbejdsplads15.8.2023 09:55:04 CEST | Blog
Nudging er en ny ledelsesdisciplin, som ledere i alle virksomheder bør tage seriøst og implementere på arbejdspladsen. Bliv klogere på begrebet her.
God intern kommunikation - glade medarbejdere27.2.2023 13:25:38 CET | Blog
Virksomhedens interne kommunikation er vigtig for at øge arbejdsglæde og trivsel blandt medarbejderne.
Sådan skaber du god kommunikation i din virksomhed.24.1.2023 14:58:20 CET | Blog
God intern kommunikation øger arbejdsglæden og styrker sammenhængskraften i en virksomhed. Bliv klogere på, hvad intern kommunikation er, og hvordan du forbedrer den interne kommunikation i din virksomhed.
DNP i Karlsunde er en arbejdsplads man ikke vil væk fra21.2.2022 16:38:56 CET | Blog
På DNP Denmark i Karlslunde producerer man skærme og standere til eksempelvis mødelokaler og kontrolrum. DNP Denmark har i dag 55 medarbejdere og de fleste har været ansat i rigtig mange år. Det vidner om, at virksomheden gør noget rigtigt. Kilde- VUC Business Partner.
Hvordan ser fremtidens arbejdsplads ud, ovenpå nu to år med en global epidemi?7.2.2022 15:37:46 CET | Pressemeddelelse
Efter nu to år med hjemmearbejde og en masse onlinemøder er det på tide, at vi kigger på fremtidens arbejdsplads. Hvordan fostrer man en sund og stærk kultur, gennem intern kommunikation, trivsel og samhørighed? Det og meget mere, vil vores 3 keynotes speakers og ekspertpanel, belyse til vores arrangement- Fremtidens arbejdsplads: Kultur og nudging- Intern kommunikation.