Forbrugerne jagter de gode tilbud, men sparer ikke på lokale og bæredygtige varer

Ifølge den nye forbrugerundersøgelse fra PwC, hvor 9.180 forbrugere fra hele verden har deltaget, svarer 69 % af forbrugerne, at de vil spare på ikke-nødvendige udgifter pga. af stigende leveomkostninger. Halvdelen af forbrugerne er ekstremt eller meget bekymret for egen økonomi, og hele 9 ud af 10 har ændret forbrugeradfærd for at spare penge.
"De stigende leveomkostninger har en væsentlig indflydelse på, hvordan forbrugerne handler, både i de fysiske butikker og online. Efterhånden som priserne stiger, skærer forbrugerne ned på ikke-nødvendige udgifter, og de bruger mere tid på at lede efter de billige alternativer,” siger Henrik Trangeled Kristensen, partner og detailhandelsekspert i PwC.
Livremmen spændes ind
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden et forventet fald i forbruget i løbet af de næste seks måneder på tværs af alle produktgrupper. Flest forbrugere planlægger at reducere deres forbrug inden for luksus- og premium-produkter (53 %), rejser (43 %) og mode (41 %), hvorimod færrest forventer at reducere deres forbrug af dagligvarer (24 %).
På trods af at forbrugerne planlægger at spare, er de dog fortsat villig til at betale mere for bæredygtige produkter. Hele 78 % er således villige til at betale en højere pris for et produkt, der er produceret lokalt eller lavet af genbrugte, bæredygtige eller miljøvenlige materialer (77 %), eller produceret af en virksomhed med et godt etisk image (75%).
“Ifølge undersøgelsen ser vi, at forbrugerne fortsætter med at prioritere produkter, der er etisk producerede og bæredygtige, mens de ellers sparer på tværs af alle produktgrupper. Detailhandlere må derfor udnytte og diversificere deres distributionskanaler, tilbyde konkurrencedygtige priser samt investere i modstandsdygtige forsyningskæder, hvis de skal klare sig godt igennem denne vanskelige tid,” siger Henrik Trangeled Kristensen.
Forbrugerne ændrer deres forbrugsvaner i såvel butikker som online. Næsten halvdelen (49 %) svarer således, at de køber bestemte produkter, når de er på tilbud/udsalg, 46 % søger forhandlere, der tilbyder højere værdi, 40 % benytter sig af sammenligningstjenester, der kan finde billigere alternativer, 34 % køber varer i løsvægt, og 32 % køber forhandlernes 'egne mærker' for at finde besparelser.
Metaverse som shopping kanal i et tidligt stadie
PwC’s Consumer Insights Survey 2023 viser desuden, at forbrugerne forventer at fastholde deres indkøbsvaner på tværs af online, fysiske butikker og klik og afhentning i løbet af de næste seks måneder, samt at Metaverse som shoppingkanal stadig er i et tidlig stadie. Alligevel svarer godt en fjerdedel (26%) af forbrugerne, at de har brugt Metaverse-platformen til underholdning, virtuelle oplevelser eller køb af produkter i 2022. Den største del af disse brugere har primært brugt Metaverse til virtual reality (VR), dvs. at spille spil eller se en film (10 %), eller til at deltage i en virtuel verden, dvs. opleve et detailhandelsmiljø eller en koncert (9 %).
"Som en fordybende digital platform repræsenterer Metaverse en betydelig mulighed for forretningstransformation, især som en måde at udvide shoppingoplevelsen før og efter et køb finder sted og for at øge engagementet med yngre generationer såsom Gen Z-kunder, som leder efter mere engagerende og fællesskabsforbundne oplevelser,” siger Henrik Trangeled Kristensen og tilføjer:
“Samtidig er forbrugerne i stigende grad forsigtige med deres databeskyttelse, så detailhandlere skal sikre, at de overholder databeskyttelsesregler, hvis de skal se vækst i onlineforbruget. I de seneste seks måneder har hver fjerde forbruger brugt Metaverse. Det indikerer, at teknologien er ved at blive en mere fremtrædende del af forbrugeroplevelsen.”
Nøgleord
Billeder

Vedhæftede filer
Information om PwC
Følg pressemeddelelser fra PwC
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra PwC
Familien Topsøe modtager Årets Hæderspris 202513.11.2025 19:04:42 CET | Pressemeddelelse
Årets Hæderspris 2025 går til familien Topsøe, der grundlagde den familieejede virksomhed Topsoe A/S (tidligere Haldor Topsøe A/S). Gennem mere end 80 år har familien og virksomheden haft en markant og vedvarende indflydelse på dansk erhvervsliv og det globale industrimarked. Det er niende gang, at PwC sammen med Nykredit og Dansk Erhverv uddeler Hædersprisen.
Teknisk ekspertise og konstant fornyelse af forsvarsteknologi: Benny Graff Mortensen fra IFAD TS vinder Årets Temapris 202513.11.2025 18:54:42 CET | Pressemeddelelse
Det blev ejerleder Benny Graff Mortensen fra IFAD TS A/S, der løb med Temaprisen ved landskåringen af Årets Ejerleder 2025. Temaprisen uddeles til den ejerleder, der i særlig grad har udmærket sig inden for årets tema 'Ejerledernes konkurrencekraft'. Benny Graff Mortensen modtog prisen for sin evne til at drive fortsat udvikling og styrke virksomhedens position i et marked under konstant forandring.
Visionær ledelse og handlekraft sikrer Dorte og Jan Milling fra Milling Hotels prisen som Årets Ejerleder 202513.11.2025 18:52:42 CET | Pressemeddelelse
Dorte og Jan Milling fra Milling Hotels A/S vinder prisen som Årets Ejerleder 2025 ved landskåringen hos PwC i Hellerup. Ejerlederne har gennem innovativ ledelse arbejdet målrettet på at skabe en arbejdsplads med et stærkt sammenhold og tilbyde service af høj kvalitet. Det har ført til udviklingen af et stærkt hotelkoncept og sikret virksomheden en markant position i et konkurrencepræget marked.
To østjyske virksomheder er finalister til Årets Temapris 20255.11.2025 19:04:01 CET | Pressemeddelelse
Mads Bygballe Christiansen fra Ruby Travel Group ApS og Jonas Byskov, Martin Byskov, Jacob Byskov og Anders Bjerregaard Henningsen fra Bedre Nætter ApS er netop blevet offentliggjort som de to temapris-finalister ved kåringen af Årets Ejerleder 2025 i Østjylland. De er dermed en del af det stærke felt af finalister fra hele landet, der går videre til landskåringen af Årets Temapris 2025.
Ledelse med mening og ambition: Claus Jørgen Larsen fra DMR vinder Årets Ejerleder 2025 i Østjylland5.11.2025 18:56:06 CET | Pressemeddelelse
Claus Jørgen Larsen fra DMR A/S er netop blevet tildelt prisen som Årets Ejerleder 2025 i Østjylland. Som ejerleder er Claus inspireret af en værdibaseret og ansvarlig ledelsesstil, samtidig med at han har stået i spidsen for at udvikle virksomhedens vækststrategi. Ejerlederen fik overrakt prisen ved en velbesøgt regionskåring i Aarhus.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum