Ny rapport om unge og børns liv med film, serier og sociale medier
Filminstituttet har som en del af sit generelle virke særligt fokus på børn og unge – en gruppe, hvis opmærksomhed er stærkt ombejlet, og hvis vaner og livssyn ændrer sig med stor hast i takt med udviklingen i samfundet og af de mange digitale tilbud.
Det antropologiske konsulentfirma will&agency har udført en kvalitativ undersøgelse, hvor de har talt med 122 børn og unge i alderen 7 til 18 år fra hele landet. I videodagbøger, interviews, fokusgrupper og ved hjemmebesøg har børn og unge delt deres tanker om, hvordan de anvender billedbårne fortællinger som film, serier, socialt medieindhold og spil, og hvilken betydning indhold, skærme og medier har i deres liv og hverdag.
Filminstituttet håber, at indsigterne kan anvendes som inspiration og fælles vidensgrundlag for alle, der kreativt udvikler eller arbejder med fortællinger til børn og unge. Undersøgelsen supplerer Filminstituttets løbende undersøgelser om børn og unges brug af film og serier, der ligger tilgængeligt i vidensuniverset ’Viden om publikum’ på dfi.dk.
Undersøgelsen er på Filminstituttet blevet rammesat og koordineret af specialkonsulent Charlotte Giese og strategisk leder af ’Publikum tættere på’ Sanne Juncker Pedersen.
"Med undersøgelsen tager vi endnu et skridt i at styrke bevidstheden om børn og unge som publikum og mediebrugere, når de kreative skabere udvikler, producerer og lancerer film og serier. Vores erfaring vidner om, at dybere og løbende indsigt i børn og unges reelle adfærd, liv, følelser og tanker kan bryde ekkokamre og være kreativt inspirerende. Vi er alle sammen nødt til at lytte mere, hvis vi vil fastholde og styrke dansk indholds relevans og appel i de nye generationer. Det er undersøgelsen en vigtig del af at understøtte,” siger Sanne Juncker Pedersen
Charlotte Giese supplerer:
”Vi ønsker en dybere forståelse af filmens rolle i børn og unges dannelsesprocesser, og hvad levende billeder betyder for deres oplevelse af sig selv og deres omverden. Hvilke fortællinger, formater, genrer og platforme er relevante for dem, og hvad betyder deres egen produktion og deling af indhold? Børn og unges holdninger og vaner er vigtige at kende til, også når det gælder den fortsatte udvikling af en film- og kulturformidlende praksis. Ny viden er næring til aktører i både film-, kultur- og undervisningssektoren, og vi ser frem til at dele undersøgelsens indsigter.”
Undersøgelsens primære fokus er børn og unge som publikum til fiktionsfilm og fiktionsserier og sekundært som brugere af socialt medieindhold og spil. Rapporten rummer også en analyse af deres overvejelser om underholdning, dannelse, venner, familier, fremtiden og verden.
Nøgleord
Kontakter
Sanne Juncker PedersenStrategisk leder af Publikum tættere påDet Danske Filminstitut / Fiktion
Tlf:+45 2244 0037sannep@dfi.dkCharlotte GieseSpecialkonsulentDet Danske Filminstitut / Formidling
Tlf:+45 2332 9030charlotg@dfi.dkBilleder
Information om Det Danske Filminstitut
Det Danske Filminstitut er en kulturinstitution under Kulturministeriet. Vores mål er at skabe de bedst mulige vilkår for, at dansk film, spil og billedbårne fortællinger kan udgøre en bærende kulturfaktor med høj kunstnerisk kvalitet og kulturel værdi, og at fastholde dansk films stærke position i både ind- og udland.
Følg pressemeddelelser fra Det Danske Filminstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Det Danske Filminstitut
Englemord modtager pris på Toronto Hot Docs4.5.2024 07:43:11 CEST | Pressemeddelelse
Instruktør Patricia Bbaale Bandak modtager juryens specialpris ved Hot Docs Canadian International Documentary Festival for sin dokumentarfilm 'Englemord'.
Tine Fischer bliver ny direktør for Filminstituttet1.5.2024 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Det Danske Filminstitut har fundet sin kommende direktør. Et enigt ansættelsesudvalg har peget på Tine Fischer, som pr. 1. august afløser Claus Ladegaard på posten.
Filminstituttet markerer Demensugen med ErindringsBio i hele landet29.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I Demensugen 6.-12. maj kan man se film, der vækker minder, i biografer, på plejehjem og i dagcentre landet over. Filmene kan også ses gratis online. Det Danske Filminstitut står bag initiativet og har også demensvenlige film på programmet i Cinemateket.
'Pigen med nålen' udtaget til hovedkonkurrencen i Cannes11.4.2024 12:11:44 CEST | Pressemeddelelse
Magnus von Horns 'Pigen med nålen' er med i konkurrencen om Guldpalmen ved årets Cannes Film Festival. To koproduktioner er også udtaget til den prestigefulde festival, der løber fra 14. til 25. maj.
Norden på film - nyt nordisk filmtilbud18.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
'Norden på film' er et nyt samarbejde mellem Det Danske Filminstitut, Norsk Filminstitutt, Nasjonalbiblioteket og Svenska Filminstitutet. Målet er at sætte fokus på nordiske film og bruge vores fælles filmarv til at blive klogere på hinanden i Norden. Det foregår både online og i biografer i København, Stockholm, Göteborg og Oslo.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum