Kortere ventetid på taxi med Dantaxi i Esbjerg

Lettere at få fat i en taxi i Esbjerg. Taxikunder i Esbjerg kender til at spejde forgæves efter en ledig vogn. Men nu har Dantaxi, der er Danmarks største taxiselskab, indgået samarbejde med lokale taxivognmænd i byen. Det er en god nyhed, for det bringer ventetiden på taxier i Esbjerg ned. Med Dantaxi i Esbjerg kan taxikunden med samme app bestille taxi i Danmarks 14 største byer.
Taxivognmand i Esbjerg, Jan Schou Jørgensen.

Har man i Esbjerg forsøgt at bestille taxi med Danmarks mest udbredte, næsten-landsdækkende, taxi-app er man hidtil blevet skuffet. Dantaxi, der står bag app’en, har nemlig ikke haft nogle vogne i Danmarks femtestørste by.  Men ved at selskabet nu har indgået aftaler med lokale vognmænd, har kunderne i Esbjerg fået et nyt taxiselskab at bestille taxi fra.

- Det har været lidt af en tilsnigelse, at vi har kaldt os landsdækkende, uden at vi har været til stede i Esbjerg. Men det råder vi bod på nu. Vi har indgået aftaler med lokale taxivognmænd, og har netop åbnet for taxibestillinger i byen. Vi ser frem til at betjene byens borgere, og vil gøre det lettere for dem at få fat i en taxi, forklarer selskabets kommercielle direktør, Vibeke Wolfsberg.

Fordele for kunderne med endnu et taxiselskab i Esbjerg

En af de taxivognmænd der skal betjene esbjergenserne, er Jan Schou Jørgensen, der sammen med sin kone Lena, driver en vognmandsforretning bestående af to taxier og fire ansatte chauffører. Jan Schou Jørgensen er sikker på, at kunderne hurtigt vil se fordele i, at et nyt taxiselskab er kommet til byen:

- At Dantaxi er kommet til Esbjerg, vil helt klar betyde en bedre service for borgerne og det samme for byens erhvervsdrivende. Esbjerg-borgerne har været vant til at vente både hele og halve timer på at få en taxi, og her tror jeg, at vi kan gøre en positiv forskel.

15-20 vogne klar ved årsskiftet

I alt fem vognmænd med tilsammen syv taxier er allerede klar, og yderligere fem nye taxier er på vej. Ved årsskiftet regner selskabet med 15-20 vogne i Esbjerg, og det er der kunder til, mener den kommercielle direktør.

- Vi har allerede indgået aftale med hoteller i byen, og er i dialog med flere virksomheder. Vi kan mærke en stor efterspørgsel på vores taxier her i Esbjerg. Foruden erhvervslivet er weekendkørslen et område, vi lægger vægt på. Det skal være trygt for unge mennesker at bestille taxi med app og køre med taxi hjem fra byen, siger Vibeke Wolfsberg.

At det skal være trygt at vælge taxi, kan Jan Schou Jørgensen nikke genkendende til. I familiens vognmandsforretning er der navnlig to ting, der lægges vægt på ved ansættelse af nye chauffører:

- Lokalkendskab og gode danskkundskaber skal være kendetegnet for Dantaxi i Esbjerg Det gælder ikke kun for chaufførerne, men også for os vognmænd. Vi skal bringe kunderne frem uden at køre forkert, og en god kommunikation mellem kunde og chauffør, er en del af det at føle sig tryg i en taxi, slutter vognmanden.

De første af Esbjergs nye taxi’er er indsat i drift, og er let genkendelige med samme profilindpakning som Dantaxis øvrige 1.800 vogne på landsplan.

Med Dantaxi i Esbjerg kan taxikunden med samme app bestille taxi i Danmarks 14 største byer. Fire ud af fem danske husstande kan bestille taxi til deres adresse med Dantaxi app'en.

Taxivognmand i Esbjerg, Jan Schou Jørgensen.

• Med Dantaxi i Esbjerg er selskabet repræsenteret i 76 af Danmarks 98 kommuner. Relativt tæt på Esbjerg er Dantaxi til stede i Billund, Herning, Vejle og Aabenraa kommuner.

• Dantaxi’s vogne kører på tværs af kommunegrænserne, og chaufførerne hjælper til i nabobyerne ved travlhed.

• Dantaxi’s app er Danmarks eneste landsdækkende app, og er nu også virksom i Esbjerg. Med app’en kan man bestille taxi i det meste af Danmark - herunder i Danmarks 14 største byer.

• Foruden app-bestilling kan Dantaxi bestilles på telefon eller direkte på selskabets hjemmeside.

• På landsplan har Dantaxi 1.800 taxier, hvoraf 310 kører på el.

• Dantaxi er en del af Moove Group, der blev dannet i april 2022 med det formål at skabe en moderne, konkurrencedygtig mobilitetsvirksomhed, der ikke er begrænset til bestemte transportformer.