DI: Flere danskere skal op på cyklen – gevinsten er enorm

Danmark er kendt som et cykelland, og i de kommende dage, hvor vi lægger byer og veje til tre etaper af Tour de France, vil hele verden kigge misundeligt på vores cykelkultur. Men faktisk er der 20 procent færre, som cykler i dag end for otte år siden.
- Jeg tror ikke, det er gået helt op for politikerne endnu, hvor stort og voksende et samfundsmæssigt problem det er, at flere og flere vælger cyklen fra. Det er noget, som bør optage politikere, der arbejder med sundhed, klima, miljø, energi, transport og ikke mindst økonomi, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.
Hvis vi samlet cykler bare 10 procent mere, vil der komme færre sygemeldinger - svarende til 235.000 sygedage om året. Arbejdsgiverne vil spare 223 millioner kroner til løn under sygdom. Og den samfundsøkonomiske sundhedsgevinst er på 2,5 milliarder kroner, viser analysen. Dertil kommer at trængslen på vejene også vil blive mindre.
Hvis vi sammenlagt cykler 20 procent mere, kan man gange gevinsten med to.
- Der skal et helt andet fokus på cyklens samfundsmæssige rolle. Politisk har vi i skåltaler pralet af at være et attraktivt cykelland, men samtidig har vi forsømt at skabe opmærksomhed om cyklisme og prioritere midler til cykelinfrastruktur, siger Karsten Lauritzen.
Cyklen er ikke et alternativ til bilen over hele landet, men dog mange flere steder end man skulle tro. Det forudsætter målrettede investeringer, hvis flere skal hoppe på cyklen – ikke mindst uden for de store byer, hvor det kan være utrygt at cykle i vejkanten. Der skal investeres i cykelstier, cykelparkeringspladser og det skal være muligt at tage cykler med i tog og busser. DI foreslår, at den statslige cykelpulje på tre milliarder kroner frem mod 2035 bliver mindst en halv gang større.
Arbejdsgiverne bør gå foran og tage opgaven på sig, mener Karsten Lauritzen.
- Mange arbejdsgivere ser det desværre ikke som deres opgave og ansvar at påvirke medarbejdernes transportvaner. Men det bør de nok. Der er god økonomi - både for den enkelte, virksomheden og samfundet i at få flere til at cykle, fordi det fører til færre sygedage. Måske kan virksomhederne endda spare på p-pladserne, som er en stor udgift, siger han.
Hvis flere skal cykle, kræver det blandt andet, at regeringen og Folketinget ændrer skattereglerne, så det bliver mere attraktivt for arbejdsgiverne at hjælpe medarbejdere afsted på cyklen. De kan for eksempel også justere befordringsfradraget, så det bliver mere økonomisk attraktivt at cykle.
Forskningen i hverdagscykling skal styrkes, mener DI. Indsamling af viden om effekterne af forskellige indsatser er i dag begrænset. Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme har kun én medarbejder og en bevilling på få år.
- Det kræver hårdt arbejde og skarpe prioriteringer at udvikle Danmark som en cykelnation. Vi skal blive klogere på, hvordan vi påvirker transportvanerne, men vi skal også udvikle og udnytte nye teknologiske og planmæssige løsninger. Og så skal vi simpelthen blive bedre til at dele erfaringer og lære af vores fejl, siger Karsten Lauritzen.
Følg os på:
Nøgleord
Kontakter
Presserådgiver Claus Kaae-Nielsen clkn@di.dk eller 2332 6829
Billeder
Links
Information om DI - Dansk Industri
Vi arbejder for et åbent og velstående samfund i vækst og balance. Med det udgangspunkt skal Danmark være verdens mest attraktive land for virksomheder at arbejde i og ud fra. Når virksomheder i Danmark vinder, vinder hele Danmark.
DI hjælper hver dag virksomheder i Danmark med at vinde. Vi hjælper på udenlandske markeder, ved politiske forbedringer og med service og kompetencer, der øger konkurrenceevnen i hver enkelt medlemsvirksomhed.
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Louise Simoni bliver ny kommunikationsdirektør i Dansk Industri7.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
12. januar indtræder Rud Pedersen Danmarks COO, Louise Simoni, i DI’s direktion som ny direktør for Kommunikation, Brand & Marketing.
DI-topchef til 500 unge nordjyder: Der findes ikke en motorvej til et godt arbejdsliv6.11.2025 15:17:26 CET | Pressemeddelelse
Direktøren for Danmarks største erhvervsorganisation, Dansk Industri, sagde til eleverne på Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, at man godt må prøve sig frem for at finde arbejdslysten
DI vil øge virksomheders sikkerhed6.11.2025 12:00:00 CET | Pressemeddelelse
For at styrke fokus på virksomhedernes beredskab og deres rolle for samfundssikkerheden laver Dansk Industri en ny enhed med en erfaren profil i spidsen
Danmark stiller stærkt ved COP30 trods udfordrende geopolitisk landskab5.11.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når verdens ledere, virksomheder og civilsamfund samles til FN’s klimakonference COP30 i Belém, Brasilien, fra 10. til 21. november 2025, deltager Danmark med en erhvervsdelegation, der viser, hvordan danske virksomheder bidrager til at omsætte globale klimaambitioner til konkret handling og investering.
DI: Vi skal investere massivt i digital suverænitet3.11.2025 05:55:00 CET | Pressemeddelelse
Landets største erhvervsorganisation, Dansk Industri (DI), kommer nu med en række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark og Europa sikrer sig teknologisk handlefrihed og robusthed. Digital suverænitet handler ikke om at kappe forbindelserne til tech-giganterne, men om politiske beslutninger om massive investeringer i kritiske teknologier samt regelforenklinger for virksomhederne, lyder det fra DI.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



