Medieaftalen byder på positive tiltag, men smalt forlig viser samtidig behov for fortsat at sikre frie og uafhængige danske medier
Private medier i Danmark står over for store udfordringer i de kommende år. Fortsatte digitale investeringer og unfair konkurrence fra techgiganter presser økonomien. Ro, tryghed og gennemsigtige rammevilkår er afgørende for medierne og for at sikre et pluralistisk mediebillede i Danmark.
Det er derfor meget beklageligt, at vi nu endnu en gang står med en smal medieaftale, der ikke giver den nødvendige ro. Det understreger adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup:
“Fra de private mediers side havde vi to klare ønsker: Vi ønskede et løft af lokale og regionale medier, der er meget pressede. Og vi ønskede en bred politisk aftale med gennemsigtige vilkår, der var lige for alle. De lokale og regionale medier bliver løftet. Det er rigtig godt, for det er der hårdt brug for. Men det blev desværre en smal politisk aftale, og derfor udestår der en stor opgave i at sikre tryghed og stabilitet om mediernes rammevilkår.”
Men det koncernloft, der indføres i aftalen, risikerer desværre at spænde ben for de mindre lokalmediers udvikling.
”Det er de helt nødvendige konsolideringer i mediebranchen, der har sikret overlevelsen af ellers lukningstruede lokalmedier, der også bidrager til et sammenhængende og mangfoldigt mediebillede. Derfor opfordrede vi kraftigt til, at koncernloftet ikke blev gennemført, og vi er i mediebranchen ærgerlige over, at vores appel om dette ikke er blevet taget med videre,” siger Mads Brandstrup.
Et andet centralt punkt i aftalen er ifølge den adm. direktør, at der, som han læser det, også bliver afsat penge til kommerciel radio:
“Der står i aftaledelen om public service-puljen, at den kan gå til radio og podcast. Vi regner derfor med, at det betyder, at kommerciel lokalradio dermed også har mulighed for at søge støtte til deres journalistik.”
Regulering af techgiganterne og digital omstilling var også vigtige punkter i regeringens medieudspil fra februar. Her havde Mads Brandstrup ønsket, at medieaftalen gik længere, end den gør:
“Danske medievirksomheder er under et kolossalt pres for at omstille sig digitalt og finde nye forretningsmodeller i konkurrencen med Google, Facebook og de andre techgiganter. Her tager medieaftalen nogle vigtige skridt, men undlader desværre at nævne de redskaber, der gives med den nye EU-lovgivning. Man burde have nævnt, at mulighederne i Digital Markets Act (DMA) skal bruges fuldt ud, så Konkurrencestyrelsen forpligtes til at forfølge techgiganternes unfair adfærd, og vigtigst, stille dem til ansvar, hvis de bryder reglerne,” lyder det fra den adm. direktør.
Et afgørende positivt element er ifølge Mads Brandstrup arbejdet omkring mediestøtten:
“Lyspunktet er, at man har besluttet, at hele den samlede mediestøtte skal undersøges nærmere. Det er godt. For det betyder, at vi kan få lavet et enkelt og gennemskueligt system, der ikke hele tiden skal ændres, så medierne ikke skal have kastet hele deres økonomi op i luften hvert andet eller tredje år.”
Medieansvar er et yderligere centralt punkt i aftalen, som Danske Medier ønsker at bidrage konstruktivt til, fremhæver direktøren:
“Vi vil gerne fastholde, at de presseetiske regler ikke har noget at gøre i et medieforlig. Derfor anfægter vi billedet af, at der foreligger et konkret problem her, for det er ikke tilfældet. Dertil vil vi kraftigt advare mod, at man skriver civile enkeltpersoner som bloggere og influencere ind under medieansvarsreglerne som redaktører. De hører ikke hjemme her, men under øvrig lovgivning, som f.eks. markedsføringsloven.”
Forude venter nu et udredningsarbejde, som Danske Medier ser frem til at blive en aktiv del af, hvor vi særligt vil have fokus på følgende punkter:
- Klare rammer med bred politisk opbakning og lang horisont
- Objektive kriterier og regler, der ikke er konkurrenceforvridende
- Enkle regler og ikke en myriade af 'darling'-puljer
- Forståelse for, at mediestøtten er erhvervspolitik
- Respekt for, at branchen tegner sig selv
Læs Danske Mediers medieudspil fra efteråret 2021.
Nøgleord
Information om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Danske Medier ansætter ny chef for kommerciel udvikling og analyse3.6.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Niels Marslev kommer med erfaring fra techvirksomheder og public service-medier og skal stå i spidsen for Danske Mediers kommercielle område og udviklingen af brancheorganisationens analysearbejde.
Private medier styrker demokratiet: Ny analyse viser stor bredde og kvalitet i dansk nyhedsproduktion14.5.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En ny analyse dokumenterer, at frie og uafhængige medier står bag en stigende andel af egenproducerede nyheder med bred tematisk og geografisk dækning. Det bekræfter, at de private medier løfter en stor og afgørende demokratisk opgave, vurderer Danske Medier.
Flere unge skal rustes til en kritisk medievirkelighed12.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med et ønske om at udbrede de kommende generationers kendskab til de frie mediers rolle vil Danske Medier træde ind i Mediekonkurrencen. Fokus vil i år være på valg og den lokale og regionale journalistik.
Rapport om betalingsvillighed giver ikke det fulde billede8.5.2025 09:51:55 CEST | Pressemeddelelse
Roskilde Universitets rapport om danskernes betalingsvillighed for nyhedsmedier rejser flere spørgsmål, end den besvarer. Det mener Danske Medier, der efterlyser en bredere og mere nuanceret undersøgelse af samspillet mellem public service og private medier.
Markant stigning i danskernes brug af onlinenyhedsmedier siden Trumps indsættelse15.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Siden præsident Donald Trump vendte tilbage til Det Hvide Hus, er danskernes strømning til de publicistiske onlinenyhedsmedier steget betydeligt. Især kvinder og yngre mediebrugere driver udviklingen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum