Markant stigning i danskernes brug af onlinenyhedsmedier siden Trumps indsættelse
Siden præsident Donald Trump vendte tilbage til Det Hvide Hus, er danskernes strømning til de publicistiske onlinenyhedsmedier steget betydeligt. Især kvinder og yngre mediebrugere driver udviklingen.

I et globalt informationshav er det let at blive underholdt, men vanskeligere at blive korrekt oplyst. Det ved danskerne godt, så når de mærker verden blive usikker og derfor søger troværdige oplysninger, går de til de publicistiske onlinemedier for at finde dem.
Den konklusion er i hvert fald nærliggende, når man kigger på aktiviteten på Danmarks store, landsdækkende nyhedssites gennem de seneste seks måneder. Data fra Dansk Online Index viser, at antallet af daglige sidevisninger er steget med 11 procent eller mere end fem millioner i første kvartal 2025 i forhold til fjerde kvartal 2024.
Tallene stiger betydeligt i begyndelsen af januar 2025, netop omkring det tidspunkt, hvor Donald Trump overtog det amerikanske præsidentembede og fra begyndelsen markerede sig med blandt andet en skarp retorik omkring Grønland og usikkerheden omkring USA’s støtte til Ukraine. Og udviklingen tegnes ikke af få enkeltstående dage. Der ses en vedholdende, daglig interesse i takt med Trump-administrationens fortsatte strøm af udmeldinger, og den holder sig oppe gennem årets første tre måneder.
"Tilliden til de danske medier er generelt høj, og fremgangen i sidevisninger indikerer, at når troværdigheden og nuancerne er afgørende, er det vores egne publicistiske medier, danskerne søger. Det er opmuntrende, også selvom tiden er vanskelig på flere fronter, og vi alle forsøger at navigere i et mediebillede forurenet af fake news og misinformation," udtaler adm. direktør i Danske Medier, Dicle Duran Nielsen.
Især kvinderne og de unge øger nyhedsforbruget
Særligt de unge har skruet markant op for deres onlinenyhedsforbrug i årets første måneder. Blandt de 15-25-årige er antallet af daglige sidevisninger steget med 61 procent fra fjerde kvartal 2024 til første kvartal 2025. Og blandt de 26-36-årige er antallet steget med 53 procent.
De midaldrende og ældre danskere ligger mere stabilt, hvilket skyldes, at de generelt har et højere nyhedsforbrug.
Antallet af daglige sidevisninger blandt de 37-47-årige er steget med 23 procent fra fjerde kvartal 2024 til første kvartal 2025.
"Vi har tidligere set data på, at særligt yngre målgrupper får deres nyheder via techplatformene, hvor der er flydende grænser mellem sandt og falsk. Det gør mig derfor fortrøstningsfuld at se, at de unge orienterer sig mod de redigerede medier, når de har brug for pålidelig og faktatjekket information," siger Dicle Duran Nielsen.
Kigger vi på udviklingen hos henholdsvis mænd og kvinder, er det særligt sidstnævnte, der har øget deres aktivitet fra januar 2025. Historisk viser data, at mændene generelt har et højere og mere stabilt forbrug af nyhedssites, mens kvinderne generelt har et mere lavfrekvent nyhedsforbrug. Men efter den nye amerikanske præsidents tiltræden har kvinderne øget deres nyhedsaktivitet markant.
Antallet af daglige sidevisninger hos kvinder er steget med 22 procent fra fjerde kvartal 2024 til første kvartal 2025. Tilsvarende er antallet hos mænd i samme periode steget med fem procent.
Fakta:
- Samlet er antallet af daglige sidevisninger steget med 11 procent i første kvartal af 2025 i forhold til fjerde kvartal af 2024.
Fra 47 mio. til 52,2 mio. sidevisninger - Blandt de 15-25-årige er antallet af daglige sidevisninger steget med 61 procent.
Fra 1,8 mio. til 3 mio. sidevisninger - Blandt de 26-36-årige er antallet af daglige sidevisninger steget med 53 procent.
Fra 3,2 mio. til 5 mio. sidevisninger - Hos kvinderne er antallet af daglige sidevisninger steget med 22 procent.
Fra 15,7 mio. til 19,2 mio. sidevisninger - Analysen er baseret på web- og app-data fra Danmarks store, landsdækkende nyhedssites: ekstrabladet.dk, politiken.dk, jyllands-posten.dk, finans.dk, bt.dk, berlingske.dk, weekendavisen.dk, avisendanmark.dk, kristeligt-dagblad.dk, borsen.dk, information.dk, DR (ekskl. apps) og TV 2 (inkl. apps).
Kilde: Dansk Online Index.
Nøgleord
Kontakter
Mads ScheuerKommunikationschefDanske Medier
Tlf:31224806msc@danskemedier.dkBilleder

Om Danske Medier
Danske Medier arbejder for det frie ord, den uafhængige presse og sunde rammevilkår for en pluralistisk mediebranche. Vi er en brancheorganisation for private medievirksomheder med en medlemskreds, der tæller 250 danske lokale og regionale medier, niche- og fagmedier samt landsdækkende dagblade, aviser og netmedier.
Følg pressemeddelelser fra Danske Medier
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Danske Medier
Ny aftale sikrer synshandicappede adgang til lokale nyheder4.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske Medier og Dansk Journalistforbund – Medier & Kommunikation har indgået en aftale med Det Kgl. Biblioteks Nota-service, som sikrer synshandicappede adgang til lokale medier og nyheder via lyd. Aftalen løber i første omgang til udgangen af 2026.
Danske Medier og Jobindex indgår forlig i sag mod Google27.2.2025 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ankesagen mod Google om krænkelse af Jobindex' rettigheder trækkes tilbage efter, at parterne har indgået forlig.
Ukrainian Media Fund relocates to the Nordics and becomes Ukrainian Media Fund Nordic18.12.2024 11:00:34 CET | Pressemeddelelse
The Ukrainian Media Fund is transitioning from the German Marshall Fund to Nordic leadership. The fund will operate under the new name Ukrainian Media Fund Nordic, which has headquarters in Denmark.
Dansk Online Index udvider med 95 sites og introducerer Netværksliste2.12.2024 11:37:11 CET | Pressemeddelelse
Fra i dag indeholder Dansk Online Index 95 nye sites og en helt ny Topliste kaldet Netværkslisten, som skal tilbyde udbydere af digitale annoncesalgsnetværk at optræde aggregeret. STEP Network fra JFM er indtil videre det første digitale annoncesalgsnetværk på listen.
Medierne besvarer spørgsmål, mens Googles eksperiment fortsætter2.12.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Google har udvalgt Danmark til et eksperiment, som skjuler danske nyheder og medieindhold hos én procent af brugerne. Mens eksperimentet er i gang på dansk jord, får Danske Medier og de danske pressepublikationers kollektive forvaltningsorganisation, DPCMO, løbende spørgsmål og henvendelser, som organisationerne nu besvarer samlet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum