Fællesskab på to hjul i Odense

MEGET MERE END CYKLING: Thorvald Ellegaards Arena i Odense emmede af forventninger og fællesskab, da fire 7.-klasser fra Odense dystede til finalen i skolernes cykelturnering. Cykelturneringen er arrangeret af Cykling Odense og støttet af GF Forsikrings fond.
Entusiasmen og fællesskabet blandt både elever, lærere og frivillige var ikke til at tage fejl af, da finalen i 7.-klassernes skoleturnering blev afholdt. (Foto: GF Fonden)

Corona har stukket en kæp i hjulet på finalen flere gange – men endelig lykkedes det at få afgjort finalen i 7.-klassernes skoleturnering. Og entusiasmen og fællesskabet blandt både elever, lærere og frivillige var ikke til at tage fejl af.

- Det overordnede formål med cykelturneringen er at gøre de unge mennesker til bedre trafikanter. Der er tre ting, man skal være god til ude i trafikken. Det er balance, power og fart – og her på cykelbanen får de trænet alle tre ting i trygge rammer. Og så handler det om meget mere end cykling: Her er fællesskabet i centrum, det er klassen, der vinder samlet, og der er ingen, der bliver mobbet eller er udenfor, siger Allan Poulsen fra Cykling Odense.

Og lige præcis det kan en af finalisterne Sava Mathilde Simonsen fra Kroggårdsskolen bekræfte.

- Jeg synes, at vi rykker tættere sammen som klasse. Alle støtter hinanden, og alle hepper på alle. Vi er alle sammen gode til noget forskelligt, så på den måde er vi sammen om at nå et godt resultat, siger hun.

Samme oplevelse har Ida Dam Fiella fra Tingløkkeskolen – udover fællesskabet har hun en drøm om at bruge cyklingen professionelt en dag.

- Det er fedt, at vi hepper så meget på hinanden – og så kommer man også til at være sammen med nogen, man måske ikke snakker så meget med til daglig. Jeg har cyklet på bane i 1½ år, og jeg har en drøm om en dag at blive professionel, siger hun.

Og vinderen er….
Til finalen dyster eleverne i fem discipliner, hvor kun de otte bedste resultater i hver disciplin tæller til klassens resultat. I E-cykling er det gennemsnittet på de tre bedste, der tæller til klassens resultat. De fem discipliner er 250 m på tid på cykelbanen, 750 m på tid på cykelbanen, balancekørsel, præcisionskast på cykel ringspil og e-cykling op ad et bjerg på 923 m. med en stigning på op til 12%.

Vinderne blev:

1. pladsen: 7. a fra Giersings Realskole med 820,73 point.

2. pladsen: 7. b fra Kroggårdsskolen med 838,59 point.

3. pladsen: 7. c fra Tingløkkeskolen med 860,12 point.

4. pladsen: 7.a fra Tingløkkeskolen med 881,05 point.

Allan Poulsen har været med til at starte skoleturneringen, og han er glad for, at projektet bidrager til at gøre de unge mennesker til bedre trafikanter. (Foto: GF Fonden)
- Det er fedt, at vi hepper så meget på hinanden – og så kommer man også til at være sammen med nogen, man måske ikke snakker så meget med til daglig, siger Ida Dam Fiella fra Tingløkkeskolen.
- Vi rykker tættere sammen som klasse med den her cykelturnering. Alle støtter hinanden, og alle hepper på alle, siger Sava Mathilde Simonsen fra Kroggårdsskolen. (Foto: GF Fonden)
Det var 7. a fra Giersings Realskole, der løb med sejren ved finalen i cykelturneringen (Foto: GF Fonden)