Ny trafikbane indviet på Blåbjergskolen i Outrup

REPORTAGE: Det lunefulde augustvejr viste sig kortvarigt fra sin gode side, da børn og voksne på Blåbjergskolen i Outrup modtog GF Fondens Trafiklegat og samtidigt indviede deres splinternye trafikbane.

Theon fra 2. klasse klippede den røde snor, der i dagens anledning var hængt op ved indgangen til trafikbanen. (Foto: GF Fonden)

- Banen er god at cykle på, fordi der er mange regler. Og det er der også i den rigtige trafik. Så jeg tror, jeg kommer til at bruge den rigtig meget.

Sådan lød ordene fra Martha fra 2. klasse, da hun i sidste uge var med til at indvie den helt nye trafikbane, som GF Fonden har doneret til Blåbjergskolen i Outrup.

Den nye trafikbane, der er placeret på multibanen bag skolen, giver eleverne mulighed for at blive mere trygge på to hjul og lære glæden ved at cykle i trygge rammer. Og så giver banen også lærerne mulighed for at undervise børnene i trafiksikkerhed på et lukket område, inden de begiver sig ud på fælles cykeludflugter. Og netop det glæder lederen af Blåbjergskolens Outrup-afdeling, Lone Vendelbo sig særligt meget til.

- Det betyder rigtig, rigtig meget, at vi har fået den her bane. Vi er i et område, hvor børnene skal cykle til stort set alt - både i fritiden og i skoletiden. Med den nye trafikbane har vi mulighed for at gøre børnene fortrolige med cyklen, og vi kan i bogstaveligste forstand vise dem, at her er der hajtænder, så her skal du stoppe din cykel, siger hun.

En forbilledlig tilgang til trafiksikkerhed
Foruden den officielle indvielse af trafikbanen, klipning af den symbolske røde snor, taler, blomsterbuket og kage en masse, var der også tid til, at skolens 2. klasse afprøvede deres manøvreevner og trafikviden på cykelbanen.

Og det havde de cykelglade elever ret godt styr på. Måske fordi Blåbjergskolen allerede beskæftiger sig med trafiksikkerhed i deres undervisning. Noget, der i den grad har været med i bedømmelsen, da modtagerne af GF Fondens Trafiklegat skulle udvælges tidligere i år.

- Jeres tilgang til trafiksikkerheden er virkelig forbilledlig. Og med jeres nye trafikbane er I med til at sikre, at de sunde og sikre trafikvaner bliver etableret tidligt, sagde Helle Nielsen fra GF Fonden blandt andet i sin tale til skolen og dens elever.

Og spørger man Martha fra 2. klasse, som var en af de første til at drøne ind på trafikbanen og afprøve både rundkørsel, sving, lysregulering og parkeringsplads, så kan man ikke få for mange trafikbaner i sit liv:

- Jeg gad godt at have den i min have. Men vi har ikke så mange fliser.

- Jeg gad godt at have den i min have. Men vi har ikke så mange fliser, sagde Martha fra 2. klasse, da hun var en af de første elever til at afprøve den nyopførte trafikbane. (Foto: GF Fonden)
2. klasse var i hopla og meget glade for deres nye trafikbane. Fra venstre er det Daniel, Silje, Arthur, Silje, Martha og Matti. (Foto: GF Fonden)
Fodgængerfelter, rundkørsel, hajtænder og sving. Blåbjergskolens nye trafikbane er spækket med trafikelementer, som kan lære eleverne at begå sig i "den rigtige trafik". (Foto: GF Fonden)
Til et Trafiklegat hører der naturligvis blomster og diplom til. Fra venstre er det filialskoleleder Lone Vendelbo, skoleleder Lene Korsgaard samt Helle Nielsen fra GF Fonden. (Foto: GF Fonden)