
Nyt værktøj til kommuner og regioner til analyse af trafikmønstre og kortlægning af grønnere pendlerruter

Danmark skal som samfund reducere de samlede drivhusgasudledninger med 70 procent i 2030. Skal vi nå disse mål, kræver det, at vi hvert år tager markante skridt, der effektiviserer vores energiforbrug, og i stigende grad anvender grønne energikilder. Den indenlandske persontransport står for godt 20 pct. af Danmarks samlede emissioner, og derfor er CO2-reducerende tiltag på trafikområdet afgørende.
Travel Emission Insights er baseret på Telias eksisterende Crowd Insights-løsninger, der bygger på anonymiserede og aggregerede mobilnetværksdata fra 16 millioner Telia-abonnenter i Norden og Baltikum. Datamængden er repræsentativ for befolkningen i hvert land, og ud fra mobilitetsanalyser af disse data kan man eksempelvis fastlægge antallet af mennesker på forskellige lokationer på et givent tidspunkt samt kortlægge bevægelsesmønstre og transportformer.
I Travel Emission Insights-løsningen samkøres disse informationer med CERO-modellen, som er en beregningsformel udviklet i 2007 ved Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Modellen har været i brug siden 2014 og er i dag implementeret af over 100 virksomheder og myndigheder til at udvikle grøn innovation og bæredygtige strategier.
Simulering anviser nye løsninger
CERO-modellen er baseret på mere end 300.000 rejsevaneundersøgelser, hvor transportformer og rejsetider kombineres med modeller for CO2-udledning. Dermed kan redskabet både estimere sandsynligheden for, at folk vælger forskellige transportformer under givne omstændigheder, samt beregne CO2-udledningen for hver rejse.
Resultaterne kan bruges til at anvise bedre og grønnere transportalternativer; et mønster af nye muligheder, som kan understøttes af forskellige tiltag – fx andre transportformer, optimeret infrastruktur, udbygget offentlig trafik, information om alternativer mv.
”Travel Emission Insights er et virkelig spændende værktøj, som vi er stolte af at have udviklet. Vi tilbyder løsningen til eksempelvis kommuner og regioner, der ønsker at arbejde datadrevet med at reducere deres samlede CO2-aftryk. Mulighederne er mange, og alle tiltag vil være skridt i retning af, at vi som samfund kan komme tættere på at indfri vores klimamål”, siger Claus Jelle, Sales & Business Development Manager fra Telia Denmark.
Om Crowd Insights |
Crowd Insights er anonymiserede og aggregerede data fra Telias mobilnetværk der dækker hele Danmark i et fintmasket netværk. På den måde kan Telia visualisere og analysere, hvordan grupper af mennesker bevæger sig i et defineret område. Det kan fx anvendes af kommuner, organisationer og virksomheder, så de bedre kan planlægge by- og trafikudvikling. Redskabet kan også bruges i kommerciel sammenhæng, hvis fx en festival skal planlægge sin infrastruktur eller et stormagasin skal vurdere, hvor mange mennesker, der dagligt passerer deres butiksvinduer. Systemet anvender udelukkende gruppebaserede bevægelsesmønstre, og al data er irreversibelt anonymiseret, hvilket betyder, at enkeltindivider ikke kan identificeres. Al personlig information er fjernet, og løsningen er i overensstemmelse med persondataforordningen (GDPR). |
Se videoen eller find mere information om Travel Emission Insights på Telias hjemmeside.
Nøgleord
Kontakter
Mads HouePressechef
Tlf:28 27 01 71mads.houe@teliacompany.comJeppe FunderKommunikationskonsulent
Tlf:28 27 02 30jeppe.funder@teliacompany.comBilleder
Links
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.