Årsregnskab 2021: Fortsat vækst i Telias kundebase og serviceomsætning i fjerde kvartal

Det er et begivenhedsrigt 2021, der udgør bagtæppet for Telia Danmarks helårsregnskab. Teleselskabet har bl.a. lancereret en ny treårsstrategi, gennemført en omfattende digitalisering og simplificering af forretningen, indledt moderniseringen af mobilnetværket med introduktionen af 5G samt etableret nye brandpositioner for Telia, lavprisselskabet Call me og Telia Erhverv.
Vækst indenfor mobil og IoT
I løbet af fjerde kvartal 2021 er Telias kundebase vokset til 1.620.000 sim-kort. Heraf er mobilbasen øget med 6.000 til samlet set 1.366.000 sim-kort mens antallet af IoT/M2M-enheder runder en kvart million og ender på 254.000 løsninger.
”Vi ser en positiv udvikling i kundebasen, som resultat af vores målrettede arbejde. På privatområdet har vi suppleret vores stærke mobilportefølje med flere attraktive streamingtjenester og forbedrede bredbåndsløsninger. På erhvervsområdet har vi godt momentum blandt de små og mellemstore virksomheder, og oplever generel tilfredshed med vores Teams-, omstillings- og sikkerhedsløsninger. Det er en fornøjelse at se, hvordan kunderne tager imod vores skærpede services og tilbud”, siger Petr Cermak, Acting CEO i Telia Danmark.
Fart på bredbåndsløsningerne
I 2021 er Telia atter stemplet ind i bredbåndskampen med lynhurtige internetløsninger til både privat- og erhvervsmarkedet. Senest har Telia indgået aftaler med Norlys og Fibia, der samlet set bringer Telias dækningsområde for fiberforbindelser op på 1,7 millioner husstande. Med en stærk slutspurt har Telia vendt udviklingen, og øger samlet set antallet af bredbåndskunder med 4.000 i fjerde kvartal af 2021.
Vækst i serviceomsætningen for andet kvartal i træk
Telia runder 2021 af med en serviceomsætning på 711 mio. danske kroner i årets sidste kvartal. Det er en fremgang fra 700 mio. danske kroner i Q4 2020 samt andet kvartal i træk med vækst. Samlet set ender det danske service revenue-resultat på 2.790 mio. danske kroner i 2021 (2.826 mio. danske kroner i 2020).
Telia Danmarks driftsresultat (adjusted EBITDA) ender på 177 mio. danske kroner i fjerde kvartal 2021 og 664 mio. danske kroner for hele året (721 mio. danske kroner i 2020). Reduktionen skyldes øgede driftsomkostninger, drevet af bl.a. energiomkostninger, der overstiger den positive effekt fra væksten i serviceomsætningen.
”Samlet set er det et tilfredsstillende regnskab med den rette udvikling på
kunde- og omsætningsfronten, der viser, at vores strategi begynder at levere resultater. 2021 har været et fundamentalt og afgørende år på rejsen, og vi er kommet godt afsted. Alle i Telia Danmark har leveret en fænomenal indsats gennem året. Vi vil holde kursen og dampen oppe i det kommende år”, slutter Petr Cermak.
Fuld fart på 5G-udrulningen
Ved udgangen af 2021 havde Telia nået målet om 25% befolkningsdækning med 5G som led i den omfattende netværksmodernisering. I år fokuserer Telia 5G-udrulningen på Danmarks 25 største byer, hvor ambitionen er at nå op på 75% befolkningsdækning i løbet af året og fuld 5G-dækning i 2023. Telia arbejder desuden på at introducere mobile bredbåndsløsninger baseret på 5G i løbet af indeværende år.
NØGLETAL |
Q4 2020 |
Q4 2021 |
2020 |
2021 |
Service Revenue |
700 mio. dkk |
711 mio. dkk |
2.826 mio. dkk |
2.790 mio. dkk |
Adjusted EBITDA |
192 mio. dkk |
177 mio. dkk |
721 mio. dkk |
664 mio. dkk |
Telia Danmark er organiseret som filial under Telia Company. Derfor aflægges Telia Danmarks regnskab fra Stockholm og i svenske kroner. De ovenstående beløb er omregnet til danske kroner. Det samlede Q4 2021-resultat for Telia Company er tilgængeligt på Investor Relations-sitet.
Billeder


Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum