
Eksperter: Derfor er intern kommunikation vigtig

”God intern kommunikation er den lim, der får en virksomhed til at hænge sammen.”
Sådan siger lektor Bjarne Rostbøll Christiansen, der underviser i ledelse og kommunikation på erhvervsakademiet Cphbusiness.
Han vurderer, at intern kommunikation er en disciplin, som virksomheder i årevis har nedprioriteret i forhold til ekstern kommunikation.
Risiko for utroværdig ledelse
”Konsekvensen af ikke at prioritere intern kommunikation lige så højt som den eksterne er, at medarbejderne ikke kan genkende det billede, virksomheder giver af sig selv udadtil. Ledelsen kommer til at fremstå utroværdig, og det går ud over medarbejdernes motivation. De har svært ved at se sig selv i organisationens værdier og strategiske målsætning,” forklarer Bjarne Rostbøll Christiansen.
Han oplever, at det ofte er de mere erfarne kommunikationsmedarbejdere, som tager sig af den eksterne kommunikation, mens de mere uerfarne medarbejdere formidler den interne kommunikation.
”I dag går det bedre end tidligere, fordi virksomheder er begyndt at se god intern kommunikation som nødvendig. Det nytter ikke at fortælle omverdenen, hvem man er, hvis man ikke har styr på sin forretning.” forklarer Bjarne Rostbøll Christiansen.
Han peger på, at intern kommunikation har et godt udgangspunkt i Danmark, hvor mange medarbejdere er meget engagerede i deres arbejde.
Arbejdsglæde og sammenhængskraft
Han bakkes op af kommunikationskonsulent Kresten Schultz-Jørgensen, der har mange års erfaring med at rådgive virksomheder i intern kommunikation.
Kresten Schultz-Jørgensen mener, at god intern kommunikation er afgørende for arbejdsglæden og sammenhængskraften på en arbejdsplads.
”En velstruktureret ledelseskommunikation gør, at medarbejderne aldrig er i tvivl om, hvad de skal bidrage med og hvorfor,” siger han og tilføjer, at god intern kommunikation sikrer en god arbejdskultur og gør det lettere at tiltrække dygtige medarbejdere og udvikle de bedste produkter, fordi der er en klar retning for virksomheden.
Skærmbeskeder som alternativ
Eksperterne forklarer, at der findes forskellige former for intern kommunikation. Der er den uformelle, som kan være løs idéudvikling ved kaffeautomaten eller i kantinen, og der er den formelle, som foregår til møder, på intranet, e-mails og lignende.
Men ikke alle medarbejdere er lige flinke til at tjekke beskederne.
Derfor kan det være en god idé at tænke i alternativer som eksempelvis informationsskærme, siger Leo Christiansen, der er IT-direktør i dnpVisiosign, som med skærmbaserede løsninger hjælper virksomheder med at skabe et digitalt miljø, som understøtter organisationens arbejde.
Demokratisering af information
”Med en velplaceret informationsskærm i kantinen eller et andet velbesøgt sted får medarbejderne relevante beskeder ved bare at gå forbi skærmen,” siger Leo Christiansen og peger på, at informationsskærme fungerer godt i virksomheder, hvor mange medarbejdere ikke nødvendigvis sidder foran en computer.
”I de virksomheder gør informationsskærmen beskederne tilgængelige for alle. Det er en demokratisk måde at kommunikere på, hvor ingen udelukkes.”
Eksperternes råd:
Varier budskabet
Intern kommunikation skal både rumme positive beskeder og de mere alvorlige budskaber, som en virksomhed har brug for at formidle.
Begræns beskederne
Hvis intranet eller opslagstavlen er plastret til med informationer, mister medarbejderen overblikket og overser budskabet.
Vær klar i mælet
Husk, at enhver platform ikke er mere værd end den kommunikation, du formidler på den.
Hav en tydelig strategi
Med en klar retning for virksomheden styrker du arbejdsglæden og sammenhængskraften blandt medarbejderne.
Inkorporer feedback-kultur
Meget intern kommunikation er envejskommunikation fra ledelsen, men det er vigtigt, at medarbejderne kan give deres mening til kende, eksempelvis ved hjælp af en trivselsundersøgelse.
Kilder: dnpVisiosign, Kommunikationsrådgiver Kresten Schultz-Jørgensen, CBS-lektor Bjarne Rostbøll Christiansen
Nøgleord
Kontakter
Samuel Rose AfolabiMarketing Koordinatordnp Visiosign
Tlf:+45 39 63 39 06Tlf:+45 30 80 66 76Saf@dnpvisiosign.comBilleder
Information om dnp Visiosign
Igennem 20 år har vi været first-mover inden for digitale skærmbaserede løsninger til intern kommunikation, vejvisning, lokale- & møderumsskærme, digitale receptioner og visuelle digitale løsninger. dnp Visiosign er en dansk IT- og konsulentvirksomhed, som er specialiseret i at levere skærmbaserede løsninger til moderne digitale bygninger. dnp Visiosign er en del af dnp denmark, der er verdens førende leverandør af høj-kvalitets optiske projektionsskærme. dnp denmark er en del af den japanske koncern Dai Nippon Printing Co Ltd.
Følg pressemeddelelser fra dnp Visiosign
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra dnp Visiosign
Nudging - vejen til en bedre arbejdsplads15.8.2023 09:55:04 CEST | Blog
Nudging er en ny ledelsesdisciplin, som ledere i alle virksomheder bør tage seriøst og implementere på arbejdspladsen. Bliv klogere på begrebet her.
Arbejdsglæde og sammenhængskraft14.4.2023 08:57:43 CEST | Blog
Mange oplever et arbejdsliv ude af balance og siger enten op eller mister motivationen til at arbejde. Med god intern kommunikation kan virksomheden skabe arbejdsglæde og sammenhængskraft.
God intern kommunikation - glade medarbejdere27.2.2023 13:25:38 CET | Blog
Virksomhedens interne kommunikation er vigtig for at øge arbejdsglæde og trivsel blandt medarbejderne.
Sådan skaber du god kommunikation i din virksomhed.24.1.2023 14:58:20 CET | Blog
God intern kommunikation øger arbejdsglæden og styrker sammenhængskraften i en virksomhed. Bliv klogere på, hvad intern kommunikation er, og hvordan du forbedrer den interne kommunikation i din virksomhed.
DNP i Karlsunde er en arbejdsplads man ikke vil væk fra21.2.2022 16:38:56 CET | Blog
På DNP Denmark i Karlslunde producerer man skærme og standere til eksempelvis mødelokaler og kontrolrum. DNP Denmark har i dag 55 medarbejdere og de fleste har været ansat i rigtig mange år. Det vidner om, at virksomheden gør noget rigtigt. Kilde- VUC Business Partner.