
Telia reducerer klimaaftryk med 6.000 ton CO2 i et coronapræget 2020

Når man opgør Telia Danmarks klimaaftryk på tværs af hele værdikæden for 2020, udledte Telia 69.000 tons CO2 - det svarer til, hvad 7.700 danskere udleder på et år - og genererede omkring 500 tons affald. Det er et fald på henholdsvis 8% og 30% sammenlignet med 2019. Hele Telias værdikæde er inkluderet i bæredygtighedsanalysen, som er udarbejdet i samarbejde med The Footprint Firm og bygger på den anerkendte The Greenhouse Gas-protokol (GHG).
Telias primære CO2-udledninger ligger i de såkaldte indirekte udledninger. Det dækker bl.a. over udbygning og drift af Telias netværk samt produktion, transport og brug af de mobiltelefoner og det elektroniske tilbehør, som Telia sælger. Disse udgør 89 % af Telias samlede CO2-udledninger og begge områder har rykket sig i forhold til sidste år.
Med øget fokus og mere effektiv lagerstyring, der har betydet indkøb af færre mobiler, samtidig med at salget er steget, er Telia lykkedes med at nedbringe lagerbeholdning og sænke klimaaftrykket for området med 7%. Samtidig er energiforbruget til at drive mobilnetværket steget med 9%. Det skyldes især danskernes øgede dataforbrug og hjemmearbejde i 2020.
”Reduktionen af vores klimaftryk sammenlignet med sidste år svarer til udledningen ved at flyve 900 gange rundt om jorden. Det er resultatet af både ydre og indre omstændigheder. Nedlukningerne i samfundet og det generelt grønnere elnet i Danmark bidrager til reduktionen af vores udledninger. Samtidig ser vi de første effekter af en række initiativer, som vi har søsat i 2020, der viser, at vi er på rette spor i forhold til at indfri vores klimaambitioner,” siger Julie Nilsson Bour-Hil, direktør for Bæredygtighed og Kommunikation i Telia Danmark.
Corona sætter sit præg
Et 2020 stærkt mærket af covid-19 situationen sætter aftryk på Telias samlede CO2-udledninger. Den globale coronapandemi med store nedlukninger af det danske samfund til følge ses tydeligt i analysen af Telias klimaaftryk.
”Vi har et detaljeret indblik i, hvor samtlige vores udledninger kommer fra. Og det er tydeligt, hvordan vores forretning er blevet påvirket af coronakrisen. På områder som f.eks. medarbejderes transport til og fra arbejde, forretningsrejser, udledninger til driften af vores kontorer og vores kunders transport til og fra vores butikker, ser vi et fald på ca. 2.000 ton CO2 i forhold til foregående år,” siger Julie Nilsson Bour-Hil.
Klare delmål frem mod 2025
Telia har sat et ambitiøst klimamål om 0 % CO2 og 0 % spild i 2030. For at sikre fremgang og de rigtige skridt på vejen mod klimaneutralitet, arbejder Telia med en række klare delmål, der er beskrevet i rapporten. I 2025 er det f.eks. målet, at mere end halvdelen af Telias leverandører, ligesom Telia, har certificerede Science Based Targets, der sikrer klimamål, der begrænser de globale temperaturstigninger til 1,5 grader. Derudover vil genbrug og leasing af mobiltelefoner blive en markant del af Telias produktudvalg på sigt.
”I 2020 har vi haft fuldt fokus på at blive helt skarpe på, hvad der skal til for at klimaneutralisere vores forretning – både ved at sætte klare mål og konkretisere vores fokusområder. Effekten af disse vil vi primært se på den lange bane, men arbejdet er allerede startet, og det går på tværs af hele vores forretning. Der er ingen tvivl om, at samarbejdet med alle vores leverandører er afgørende for at lykkes. At vores indirekte udledninger, som netop stammer fra vores værdikæde, er reduceret i 2020 viser, hvad vi kan flytte i forhold til den grønne omstilling, når vi arbejder sammen,” slutter Julie Nilsson Bour-Hil.
Læs hele Telia Danmarks bæredygtighedsrapport for 2020 her.
Læs mere om Telia Danmarks indsats for bæredygtighed her.
Fakta
Telias samlede CO2-aftryk
2020 | 2019 |
69.058 ton | 75.438 ton |
Fordeling af CO2-aftryk 2020
Mængde | Kilde |
~29% / 19.750 ton | Netværk |
~27% / 18.954 ton | Leverandører (Spotify, HBO, marketing mm.) |
~20% / 13.811 ton | Mobiltelefoner |
~14% / 9.688 ton | Øvrig hardware |
~5% / 3.614 ton | Transport |
~5% / 3.338 ton | Bygninger |
Telias samlede affaldsmængde
2020 | 2019 |
508 ton | 730 ton |
Fordeling af affaldsmængde 2020
Mængde | Kilde |
~30% / 152 ton | Elektronisk affald |
~25% / 126 ton | Konstruktionsaffald (stål, træ mm.) |
~21% / 108 ton | Småt brændbart (plast, pap mm.) |
~12% / 63 ton | Bioaffald (herunder madrester fra kantine) |
~12% / 60 ton | Slam (spildevand etc.) |
Analyse af baseline
Telias baseline-analyse synliggør CO2-aftrykket ud fra tre fokusområder/scopes
- Scope 1: Direkte CO2-emission; fx brændstof til bilflåden og brændstof til nødstrømsanlægget på hovedkontoret mv.
- Scope 2. Indirekte CO2-emission; fx samlet el-forbrug, varme og køling af datacentre – emission ude, forbrug hjemme mv.
- Scope 3. Alle andre indirekte CO2-emissioner; fx rejser, solgte mobiltelefoner (produktion og levetidsforbrug, fragt, medarbejder-pendling mv.
Kontakter
Mads HouePressechef
Tlf:28 27 01 71mads.houe@teliacompany.comJeppe FunderKommunikationskonsulent
Tlf:28 27 02 30jeppe.funder@teliacompany.comBilleder
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.