Telia har sporet og spærret mobiltelefoner for 5 millioner kroner

Telia investerede sidste år i et nyt sporingssystem, der skal sikre teleselskabet mod at blive svindlet og udsat for røverier fra kriminelle.
Softwaren gør Telias sikkerhedsafdeling i stand til at blokere enhver stjålen iPhone og Android-mobiltelefon ud fra mobilens IMEI-nummer, uanset hvor de befinder sig, og hvem der har tilegnet sig dem. Mobilen vil vise en besked på displayet, hvor der står, at den er blokeret, samt et telefonnummer, man kan ringe til, såfremt man mener at telefonen er spærret ved en fejl.
Beskyttelse af medarbejdere
Dette redskab skal ikke mindst virke forebyggende i forhold til det store antal mobiltelefoner, der hvert år bliver stjålet eller forsvinder under transporten til kunderne. Det kan også gælde for telefoner, der er købt med brug af stjålet ID. Disse nye telefoner sælges ofte videre til mere eller mindre godtroende slutbrugere i Danmark eller i udlandet.
”Vi oplevede for få år siden en stribe tyverier og sågar voldsomme røverier i vores butikker, hvor målet var fabriksnye mobiltelefoner. Det er selvsagt både ubehageligt for medarbejderne og en unødig udgift for forretningen. Derfor besluttede vi at finde en løsning, der kunne eliminere gevinsten ved disse tyverier – og her er vores nye redskab meget effektivt. Rygtet om, at telefoner, der er stjålet, bliver lukket ned, så snart de kobler sig på et netværk, spreder sig hurtigt, og dermed forsvinder incitamentet til at stjæle fra Telias butikker og forsendelser”, siger Lone Kyhl Hendriksen, Head of Consumer & Channels hos Telia.
En præventiv effekt
Hvis man som privatperson får stjålet sin mobiltelefon, er det ofte muligt at spore telefonen og blokere den via et standardprogram som Find My iPhone – men så snart telefonen er formateret og installeret med en ny brugerkonto, er dette ikke længere muligt.
Med den softwareløsning, som Telia benytter, bliver den stjålne telefon spærret, så snart den logger på et netværk – hvor som helst i verden – også selvom den er registeret med en ny brugerkonto. Det har indtil videre ført til, at danske mobiltelefoner er spærret over det meste af Europa, Asien og Afrika.
Hos Telia glæder man sig over det nye våben til bekæmpelse af organiseret tyveri af mobiltelefoner:
”Tiltaget har en præventiv effekt, fordi vi nu kan fjerne de kriminelles gevinst ved tyverierne. Ideelt set vil vi derfor gerne have de andre teleselskaber med i indsatsen, fordi det vil medvirke aktivt til at begrænse antallet af tyverier og røverier mod danske butikker og medarbejdere”, slutter Lone Kyhl Hendriksen.
Telia har oplevet en nedgang i antallet af sager, hvor selskabet spærrer telefoner i 2020 i forhold til 2019. Nedgangen er dog også delvist en konsekvens af corona-restriktionerne, der har medført både lukkede butikker og grænser, hvilket har gjort livet surt for internationale bander med speciale i mobiltyverier.
Top10: Hvor ender de stjålne mobiltelefoner?
1. Danmark, 23 %
2. Tyskland, 22,3 %
3. Polen, 9,4 %
4. Rumænien, 5,8 %
5. Marokko, 5 %
6. Hviderusland, 5 %
7. Makedonien, 4,3 %
8. Egypten, 2,9 %
9. Rusland, 2,2 %
10. Libanon, 2,2 %
5 OBS-punkter ved køb af brugt mobiltelefon: |
1. Er prisen alt for god til at være sand, så er der en risiko for, at telefonen er stjålet. Vær altid kritisk, når du køber en telefon privat. |
2. At en telefon er i ny emballage, og der medfølger kvittering fra et nyligt køb, er ikke en garanti for, at den ikke risikerer at blive spærret. Telefonen kan være købt på stjålet ID. |
3. Alarmklokkerne bør altid ringe, hvis sælger fx vil mødes på en p-plads og kun tager imod kontanter. |
4. Står der i annoncen, fx på en online markedsplads, at en helt ny telefon sælges, fordi den er vundet i en konkurrence, så vær skeptisk. Den kan være stjålet – og dermed blive spærret, når du tager den i brug. |
5. Hvis du køber en mobiltelefon privat, så afhent altid telefonen på sælgers adresse og overfør altid på MobilePay eller lignende. Er uheldet ude, og telefonen bliver spærret, skal du melde forholdet til politiet, da du er blevet udsat for bedrageri. Dernæst kan du kontakte Telia på det nummer, der står på den spærrede telefon. Vi vil behandle sagen individuelt. |
Nøgleord
Kontakter
Mads HouePressechef
Tlf:28 27 01 71mads.houe@teliacompany.comJeppe FunderKommunikationskonsulent
Tlf:28 27 02 30jeppe.funder@teliacompany.comBilleder
Links
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum