
Langt mellem bæredygtige roser på Valentinsdag

Over det seneste år har medierne været fyldt med statistikker om, at danskerne har brugt coronatiden til at ændre indkøbsvaner. Vi køber mere vin, mere kage og mere chokolade, og vi køber samtidig flere økologiske varer. Men når det kommer til blomster, er danskernes krav til kvalitet og mærkning forsvindende lille. Blot 5 procent af de afskårne blomster, der sælges i Danmark, er en del af den eneste mærkningsordning der findes for blomster - Fairtrade.
”Det er en myte, at det er svært at rykke folks indkøbsvaner. 2020 har vist, at vi faktisk er meget mobile som forbrugere. Vi forkæler os selv nu på en helt anden måde, når vi køber ind. Vi er parate til at bruge ekstra penge på luksusvarer som vin og chokolade. Derfor bør vi også være parate til at betale ekstra for de varer, hvor producenterne får en fair betaling. Det bør selvfølgelig også gælde for blomster, siger direktør i Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg.
Svenskerne er foran
I Sverige er situation omkring blomster helt anderledes. Svenskerne lægger flere Fairtrade-blomster i indkøbskurven end de ikke-mærkede blomster. Og når det gælder de roser, der er den største del af afskårne blomster, så er der et Fairtrade-mærke på mere end halvdelen af de 100 millioner roser, svenskerne køber årligt. I Sverige har flere store onlinebutikker også omlagt til udelukkende at levere buketter med Fairtrade-mærkede blomster.
”Det er egentlig små ting vi skal gøre for at få flere bæredygtige blomster ud i butikkerne. Hvis du ikke kan finde Fairtrade-mærkede blomster, så sig til forhandleren: “Jeg kunne godt tænke mig at købe Fairtrade-blomster, kan du skaffe dem?” Forbrugerne har enormt stor magt, siger direktør i Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg.
Blomster på fly udleder mindre CO2
De blomster, der sælges på det danske marked, kommer især fra Holland og en række lande i Østafrika som Kenya, Tanzania og Etiopien. De afrikanske blomster - også de Fairtrade-mærkede – kommer til Europa med fly. Og selv når man regner flytransporten med, står en buket Fairtrade-roser fra Kenya for 5,5 gange lavere udledning af drivhusgas end roser dyrket i Holland, viser en analyse. Forskellen skyldes den enorme mængder energi, der kræver at holde drivhuse varme i forhold til den naturlige varme i Østafrika.
Interviewmuligheder: Direktør i Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg
Pressekontakt: Mie Rasmussen, 3171 1136
Nøgleord
Billeder
Information om Fairtrade-mærket Danmark

Ny Vestergade 13, Glashus 1. sal
1471 København K
70 23 13 45https://fairtrade-maerket.dk/
Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.
Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs i 202323.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022.
Fairtrades nye kaffestandard styrker forebyggelse mod skovrydning5.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning.
Ny undersøgelse bekræfter: Fairtrade-roser fra Kenya har mindre klimaaftryk end roser fra Holland12.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse.
Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt1.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig29.6.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.