Ny undersøgelse bekræfter: Fairtrade-roser fra Kenya har mindre klimaaftryk end roser fra Holland
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse.
En ny undersøgelse, Life Cycle Assessment Cut Roses, viser, at Fairtrade-roser fra Kenya har en lavere klimapåvirkning målt på tværs af alle de analyserede miljøområder, fx energiforbrug, udledning af drivhusgasser og eutrofiering af vand, end roser produceret i Holland. Og det på trods af, at roserne fra Kenya er transporteret til Schweiz med fly eller skib.
Undersøgelsen, som er udarbejdet af det globale konsulent- og forskningsfirma Intep for Fairtrade Max Havelaar Schweiz og den schweiziske supermarkedskæde Migros, er en opfølgning på en lignende undersøgelse fra 2018.
Ifølge den nye undersøgelse, vejer energiforbruget (el- og naturgasforbrænding) og udledningen af drivhusgasser tungest for de hollandske roser. Begge dele skyldes kunstig belysning og opvarmning af drivhusene. Energiforbruget i rosenproduktionen i Kenya er lavere, da lys og opvarmning sker ved naturlig varme og sollys. Undersøgelsen konkluderer at energiforbruget for kenyanske roser, som transporteres med skib, er 22 gange lavere end for konventionelle hollandske roser, mens aftrykket for kenyanske roser, transporteres med fly, er 6,4 gange lavere end for hollandske roser.
Det glæder Fairtrade-mærkets direktør Camilla Erika Lerberg.
”Jeg er glad for, endnu en gang, at få bekræftet, at Fairtrade-roser er det mere bæredygtige valg. Og at valget siden 2018 er blevet endnu bedre fordi Fairtrade-roseproducenterne har sat endnu mere turbo på en mere klimavenlig produktion. Undersøgelsen viser jo også, at bæredygtighed ikke kun skal måles på transport. Hvad der er et fornuftigt køb for vores klode, er mere nuanceret,” siger Camilla Erika Lerberg.
Sikrer levebrød for flere tusinde kenyanske familier
Selvom transporten med fly står for den største udledning for Fairtrade-roser fra Kenya, særligt når det gælder drivhusgasser, er udledningen stadig 2,9 gange lavere end udledningen fra hollandske roser, mens forskellen ved skibstransport er 21 gange lavere for kenyanske Fairtrade-roser.
Sammenligner man tab af biodiversitet, har Fairtrade-roserne transporteret med fly også mindre påvirkning end de hollandske, da transporten på land mindskes.
Blomster er en vigtigt Fairtrade-kategori og populær blandt forbrugere, især omkring faste årlige begivenheder som Valentinsdag, der venter lige om hjørnet. Ifølge de seneste data sælges omkring en milliard Fairtrade-blomsterstængler og planter hvert år på verdensplan, hvor arbejderne i 2022 tjente mere end 56 millioner kroner i Fairtrade Premium – et tillæg de typisk investerer i at forbedre levebrødet for dem selv og deres familier og forholdene i lokalsamfundet.
I Kenya er der 48 Fairtrade-certificerede blomster- og planteproducentorganisationer, der beskæftiger mere end 38.000 arbejdere.
”Gennem vores forbrug kan og bør vi investere i at udvikle verdens landbrug for at skabe grobund for flere ressourcer, ny viden og engagement i den lokale beskyttelse af miljøet og bekæmpelse af klimaforandringer. Stopper vi med at handle med hinanden alene på baggrund af transportregnestykket, lader vi millioner af producenter i verden i stikken. Derfor er det også vigtigt at tænke over, hvilke roser vi køber – fx på Valentine’s Day,” siger Camilla Erika Lerberg.
Fairtrade-roser i galopperende vækst på det danske marked
I Danmark er afskårne roser endnu den eneste type Fairtrade-blomster, som er på markedet. Ifølge Danmarks Statistik bliver der hvert år importeret mellem 20 og 30 millioner afskårne roser i herhjemme. Salget af Fairtrade-roser lå i 2021 på godt fire procent af det samlede salg af roser i Danmark. I 2022, som er de nyeste tal på området, var det steget til 37 procent.
”Den udvikling, vi har set på det danske marked de seneste år, er fantastisk. Det viser, at både handlen og forbrugerne har taget det større regnestykke til sig. Det er jeg superglad for, og jeg sender dem en kæmpe tak. 37 procent er rigtig flot, men jeg drømmer selvfølgelig om svenske tilstande, hvor salget af Fairtrade-roser ligger omkring 80 procent, siger direktør for Fairtrade-mærket Camilla Erika Lerberg.
Nøgletallene for de hollandske roser er samlet ud fra eksisterende litteratur, mens produktionsdata om Fairtrade-roser er indsamlet direkte fra fem Fairtrade-producentorganisationer i Kenya.
Kontakter
For uddybende information eller interview, kontakt:
Mette NoppenauKommunikationschefFairtrade-mærket
Tlf:20121858mette@fairtrade-maerket.dkBilleder
Links
Fairtrade-mærket Danmark
Ny Vestergade 13. Glashuset 1. sal
1471 København K
Tlf. 70 23 13 45
Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.
Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs i 202323.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022.
Fairtrades nye kaffestandard styrker forebyggelse mod skovrydning5.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning.
Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt1.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig29.6.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært detailmarked7.6.2023 08:40:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.