Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs i 2023
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022.
Efter et 2022 med store udfordringer som energikrise, inflation og prisstigninger, kunne man have håbet på et mere stabilt 2023. Sådan blev det ikke helt, og dansk detailhandel leverede et år med endnu mere fokus på både priskrig og prismatch.
”Derfor er vi meget tilfredse med, at vi holdt fast i markedet og forbrugerne i 2023 og faktisk opnåede en lille vækst på 0,5 procent på vores licensindtægter i 2023,” siger Fairtrade-mærket Danmarks direktør Camilla Erika Lerberg.
Året var blandt andet præget af, at Coop lukkede Irma-kæden, som har været kendt for et sortiment, der talte mange Fairtrade-mærkede varer, og Aldi trak sig fra det danske marked. Begge dele påvirkede salget af særligt Fairtrade-bananer, som faldt med 14 procent i forhold til året før. Banansalget rettede sig dog igen i årets sidste kvartal og er tilbage på niveauet for 2022.
Lille vækst på de fleste kategorier
Danskerne øgede derimod indkøbet af Fairtrade-mærkede roser markant i 2023 – kategorien vækstede med 56 procent i forhold til 2022. Samtidig fortsatte Fairtrade-vaniljen også sin vækstrejse. Salget steg med 1,5 procent, og flere butikker har flere varianter af Fairtrade-vanilje på hylderne.
Desværre oplevede Fairtrade-mærket kaffe et fald på -1,3 procent.
”Det er bekymrende, da kaffe er en af de mest sårbare råvarer på markedet. Som konsekvens af stigende produktionsomkostninger lokalt og voldsomme klimaforandringer, som påvirker udbytte og høst, står kaffeproducenterne i dag over for massive udfordringer. Derfor har vi sat vores minimumspris på kaffen op, og det reagerer markedet på nu, siger Camilla Erika Lerberg, som dog fastslår, at det er den eneste rigtige vej at gå, hvis vi fortsat vil drikke kaffe i fremtiden.
”Det lys håber jeg, at dagligvarehandlen og forbrugerne også ser, siger hun.
Vænnet til grønt indkøb – nu skal det sociale med
Fairtrade-direktøren bifalder til gengæld, at flere detailkæder inkluderede Fairtrade-mærkede varer, blandt andet bananer, i den priskrig, som prægede og stadig præger den danske handel.
”Jeg klapper ikke af priskrig på vores fødevarer, men skal det være, er det helt afgørende, at de mere fair og bæredygtigt producerede varer også kommer i tilbudsaviserne. Vi så, at det godt kan lade sig gøre, og det kommer både bonden, som allerede har fået sin fair pris på råvaren på det tidspunkt, og forbrugeren til gode,” siger Fairtrade-mærkets direktør.
Camilla Erika Lerberg peger også på de nye EU-regler for bl.a. afskovning og virksomhedernes afrapportering om producenternes vilkår og miljøhensyn i værdikæden som en driver for den udvikling. Fairtrade har opdateret sine standarder for både kakao og kaffe for netop at kunne støtte virksomhederne i de skærpede EU-krav.
”Vi håber, at de nye EU-regler kommer de små råvareproducenter til gode, og at deres pris får et nøk opad. Vi håber også, at dagligvarehandlens fokus vender tilbage til det sociale aspekt i vores indkøb. Vi er efterhånden blevet vant til at arbejde med den grønne del, men som EU-lovgivningen varsler, bliver vi også nødt til at sætte øget fokus på menneskerne i værdikæden. Vi skal have fokus på S’et i ESG’erne og styrke de mest udsatte producenter, hvis vi vil redde verden og vores råvarer,” siger Camilla Erika Lerberg.
Se Fairtrade-mærket Danmarks årsregnskab og årsrapport 2023
Kontakter
For uddybende information eller interview, kontakt:
Mette NoppenauKommunikationschefFairtrade-mærket
Tlf:20121858mette@fairtrade-maerket.dkFairtrade-mærket Danmark
Ny Vestergade 13. Glashuset 1. sal
1471 København K
Tlf. 70 23 13 45
Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.
Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.
Følg pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Fairtrade-mærket Danmark
Fairtrades nye kaffestandard styrker forebyggelse mod skovrydning5.3.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning.
Ny undersøgelse bekræfter: Fairtrade-roser fra Kenya har mindre klimaaftryk end roser fra Holland12.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse.
Fairtrade og Lidl går sammen om fælles agenda: Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt1.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary.
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrade-mærkets miljø- og klimaindsats til sig29.6.2023 07:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det kommer til at passe på miljøet.
Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært detailmarked7.6.2023 08:40:00 CEST | Pressemeddelelse
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022.