Lidls administrative personale var i butik for en dag

”Undskyld, hvor finder jeg frikadellerne fra tilbudsavisen?”
Spørgsmålet stilles til Peer, som lige skal tænke sig om en ekstra gang, før han viser kunden hen til den rigtige hylde. For selvom Peer er iklædt Lidls blå butiksuniform, og er en del af dagens butikspersonale i Lidls butik på Vejlevej i Horsens, så er Peer Sandtner mere vant til at handle bake off, end at vide hvor ugens tilbud er placeret – han er normalt indkøber for bake off i Lidl – mens han denne dag har byttet hovedkvarteret ud med sin lokale Lidl-butik.
Peers praksisdag er en del af Lidls HR-strategi. Og Peer er ikke alene: de ansatte fra Lidls hovedkontor har siden årsskiftet haft minimum én dag i butik, og flere endnu er allerede planlagt. Herudover skal alle nye administrative medarbejdere i butik, som en del af deres oplæring. Kendskabet til arbejdet i kædens butikker er vigtig, fordi den hjælper med at styrke forståelsen mellem butikker og kontorer. En forståelse som i sidste ende kommer Lidls kunder til gode.
Head of HR for Lidl, Sine Dolberg, forklarer:
”Det, vi opnår gennem praksisdagen, er et styrket samarbejde på tværs af butikkerne og afdelingerne på hovedkontoret og i regionerne. Praksisdagen danner derved grobund for vidensdeling og erfaringsudveksling i hele virksomheden, og er dermed med til at sikre, at vi lykkes i Lidl. Herudover, tror jeg, det er sundt for os alle at komme ud og opleve, hvordan dagligdagen er i vores kerneforretning – nemlig butikkerne.”
Retail & forbruger Director fra Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer, ser gode muligheder i Lidls praksisdag:
”Jeg synes, at det er utroligt positivt, at hele ledelsen kommer ud i butikkerne. Det giver dem en værdifuld indsigt i kunderne men også i den dagligdag, som de ansatte har. Derved er der grobund for, at ledelsen kan træffe de rigtige beslutninger, der fremmer motivationen hos medarbejderne og derved også den gode kundeoplevelse,” siger hun.
Sine Dolberg tilføjer:
”Netop kundetilfredsheden er et af de vigtigste målepunkter for succes i Lidl. Med praksisdagen sørger vi for, at vores personale er up-to-date med arbejdet i butikkerne, så vi fra hovedkontorets side kan skabe fundamentet for et varesortiment og en indkøbsoplevelse, der matcher vores kunders forventninger.”
Konceptet udvides
Sine Dolberg er tilfreds med resultatet af praksisdagene, der blandt andet har resulteret i en evalueringsrapport, som direktionen kan benytte til at styrke virksomheden fremadrettet:
”Praksisdagen har været en succes. Vi har fået en masse værdifuld viden at arbejde videre med, så vi kan skabe endnu bedre resultater,” siger hun og tilføjer:
”Vi har fx fået vigtige input til, hvordan vi kan styrke kommunikationen mellem virksomhedens forskellige afdelinger, og så har vores personale fra hovedkontoret selvfølgelig haft muligheden for at opleve, hvordan deres arbejde påvirker den daglige gang butikkerne, og har kunnet få direkte respons herpå fra kunderne og butikspersonalet. Dermed er der basis for yderligere optimering af vores processer.”
Ifølge Sine Dolberg har Lidl planer om at udvide praksisdagene til også at omfatte en rotationscyklus internt på kontorerne, hvor de forskellige afdelinger skiftes til at følge hinandens arbejde.
”I takt med at vi vokser som virksomhed, bliver vores personale på hovedkontoret mere og mere specialiserede i deres arbejdsopgaver. Med praksisdagene styrker vi forståelsen mellem alle led i virksomheden, og kan på den måde fortsætte med at tilbyde den bedste service for vores kunder,” siger hun til slut.
Billeder
Information om Lidl Danmark
Om Lidl:
- 29. september 2005 åbnede Lidl de første 13 danske butikker og har i dag 112 dagligvarebutikker og flere end 2.550 medarbejdere i Danmark.
- Med flere end 10.000 butikker i 27 europæiske lande og USA - og over 225.000 medarbejdere er Lidl en af Europas førende dagligvarekæder.
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
Ny Chief Customer Officer i Lidl: “Vi skal gøre Lidls kunder til fans”4.6.2025 10:04:50 CEST | Pressemeddelelse
Lidl udvider direktionen med ansættelsen af Mette Schacht Færch som ny Chief Customer Officer (CCO). Mette Schacht Færch kommer fra en stilling som Global Vice President, Categories, Marketing & Consumer Experience i Danish Crown, hvor hun har spillet en central rolle i at styrke og modernisere koncernens image. Nu skal hun styrke Lidls brand og sætte yderligere fokus på dagligvarekædens markante sundhedsinitiativer.
Med 20 års erfaring i bagagen er Kasper klar til at åbne ny Lidl-butik i Hillerød30.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag den 12. juni kl. 8 åbner Lidl dørene til sin nye butik på Frederiksværksgade 154 i Hillerød. I front står en lokal og erfaren profil nemlig butikschef Kasper Pichard Nielsen, der ser frem til at hilse på kunderne i byens første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik. På åbningsdagen kan alle kunder se frem til friskbrygget kaffe, morgenmad og masser af gode åbningstilbud.
Begræns tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter: Nye tal viser opbakning til regeringens seneste udmelding28.5.2025 06:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Regeringens udmelding om at begrænse antallet af salgssteder for tobak og nikotinprodukter vækker stor opbakning i befolkningen, viser en ny undersøgelse. Lidl Danmark, som allerede har 24 tobaks- og nikotinfrie butikker, hilser udmeldingen velkommen og opfordrer til handling i hele branchen.
Lidl bakker op om regeringens udmelding om salgsbegrænsning af tobak – har allerede 24 tobaks- og nikotinfrie butikker7.5.2025 10:42:41 CEST | Pressemeddelelse
Onsdag den 7. maj offentliggjorde regeringen deres plan for at begrænse antallet af steder, der forhandler tobak og nikotin. I dagligvarekæden Lidl Danmark annoncerede man allerede i 2023 en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og niktonprodukter, og derfor bakker man op om regeringens tiltag og kalder det et vigtigt skridt mod en sundere fremtid.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum