Begræns tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter: Nye tal viser opbakning til regeringens seneste udmelding
Regeringens udmelding om at begrænse antallet af salgssteder for tobak og nikotinprodukter vækker stor opbakning i befolkningen, viser en ny undersøgelse. Lidl Danmark, som allerede har 24 tobaks- og nikotinfrie butikker, hilser udmeldingen velkommen og opfordrer til handling i hele branchen.

Fredag den 23. maj præsenterede regeringen Kræftplan V, der tager næste skridt for at videreudvikle og fremtidssikre kræftområdet. En central del af den ambition er en styrkelse af forebyggelsesindsatsen, så der skabes bedre rammer om børn og unges sundhed. Det gælder blandt andet brugen af tobaks- og nikotinprodukter, hvor regeringen ligger op til at foretage en analyse med henblik på at begrænse antallet af salgssteder for tobaks- og nikotinprodukter.
Lidl Danmark bakker op om tiltaget – og begyndte allerede det store arbejde i maj 2023. Som den første landsdækkende dagligvarekæde meldte Lidl ud, at koncernen helt vil udfase tobaks- og nikotinprodukter inden 2028.
“Regeringens udmelding er både modig og nødvendig og sætter en klar retning for folkesundheden: færre børn og unge skal begynde at ryge, og adgangen til tobak og nikotin skal begrænses. Det bakker vi i Lidl op om. Jo færre butikker, der sælger tobak, jo færre børn og unge begynder at ryge. Det er ikke bare logik – det er også vores erfaring. Derfor har vi valgt at tage ansvar, og vi håber, flere i branchen følger trop,” siger Peer Sandtner, indkøbsdirektør iLidl Danmark.
Tre ud af fire danskere bakker op
En ny befolkningsundersøgelse fra maj 2025 foretaget af Norstat på vegne af Lidl Danmark viser desuden, at 73 % af danskerne bakker op om potentiel ny lovgivning, der begrænser salgssteder for tobak og nikotinprodukter. Også blandt rygerne er der opbakning, hvor næsten halvdelen (48 %) støtter forslaget.
Ifølge seniorforsker Lotus Sofie Bast, der arbejder med tobaks- og nikotinforebyggelse på Statens Institut for Folkesundhed, sender tallene i den nye undersøgelse et klart signal:
“Hvis vi skal i mål med, at færre børn og unge ryger eller bruger nikotinbruger, så er det helt centralt at begrænse antallet af salgssteder. Børn og unge bliver disponeret for et utal af steder, som forhandler tobaks- og nikotinprodukter, i deres hverdag, så hvis vi kan skærpe tilgængeligheden, er det et godt sted at sætte ind. Derfor er det positivt, at den nye undersøgelse viser samme tendens, som jeg har påpeget, nemlig opbakning til at antallet af salgssteder med tobaks- og nikotinprodukter bør reduceres.”
Ifølge Lidl Danmark er det et tegn fra forbrugerne om, at tiden er inde til at tage et opgør med tilgængeligheden af tobaks- og nikotinprodukter:
“Vi ser regeringens initiativ som en styrkelse af den forebyggelsesindsats, vi allerede selv har sat i gang. Det er en vigtig markering i kampen mod tobaksrelaterede sygdomme og en fremtid uden røg blandt børn og unge. I Lidl Danmark mener vi ikke, at tobaks- og nikotinprodukter skal være tilgængelige, der hvor børn, unge og familier gør deres dagligvareindkøb. Det samme kan vi se, at danskerne er enige i. Vi stiller os derfor gerne til rådighed for regeringen for at dele vores erfaringer med, hvordan vi kan begrænse tilgængeligheden,” Peer Sandtner, indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Siden Lidl Danmark i maj 2023 annoncerede en plan for endelig udfasning af alle tobaks- og nikotinprodukter inden 2028 i samtlige 163 Lidl-butikker, har Lidl:
- Åbnet 24 nye butikker, der ikke har tobaks- og nikotinprodukter på hylderne
- Udfaset 40 % af cigaretterne i de eksisterende butikker
Desuden er Lidl partner i ‘Røgfri Fremtid’, som Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden står bag og arbejder for at ingen børn og unge ryger i 2030.
Nøgleord
Kontakter
Thomas SejersenPressechef - Lidl
Tlf:76 35 00 10presse@lidl.dkVedhæftede filer
Om Lidl Danmark
I Lidl Danmark står vi for den bedste kvalitet til den bedste pris. Som dagligvarekæde koncentrerer vi os om det væsentlige. Gennem vores effektive processer og det tillidsfulde samarbejde med vores partnere garanterer vi et fremragende forhold mellem kvalitet og pris og et velgennemtænkt vareudbud. Som kunde i Lidl kan du trygt regne med, at vores produkter er friske og af god kvalitet. Vores medarbejdere arbejder hver dag for, at vores kunder nemt og enkelt kan købe ind i vores 163 butikker.
Du er altid velkommen til at skrive til os på presse@lidl.dk
Følg pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Lidl Danmark
Lidl fejrer 20 år i Danmark og åbner pop up-butik på Kærligheden til Smukfest4.7.2025 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Lidl åbner en spritny pop up-butik midt i et af festivalens hjerter, nemlig campingområdet Kærligheden. Aftalen med Smukfest skal være med til at fejre Lidl 20-års jubilæum i Danmark. Med i aftalen er også, at Lidl sender fire frugtstande ind på festivalpladsen, så gæsterne kan få sunde snacks mellem koncerterne.
Vigtig kundeinformation vedr. Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør1.7.2025 15:47:19 CEST | Pressemeddelelse
Lidl Danmark tilbagekalder af forsigtighedsprincip: Carribean Style drikkeklar kokosnød med sugerør, da det pga. indtagelse med sugerør ikke er synligt, om produktet kan være ramt af råd, også selvom nøddens skal er intakt.
Lidl-kampagne imponerer: Stor vækst i salget af økologisk frugt og grønt1.7.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salget af økologiske frugter og grøntsager er steget med 21 % i kædens butikker på landsplan i forbindelse med Lidl Danmarks ugentlige øko-kampagner, der kører en gang om måneden i Lidl-Plus-appen. Indkøbsdirektør i Lidl, Peer Sandtner, er glad for, at kunderne har taget tilbuddene til sig, for det skal være nemmere at tage sunde og økologiske valg, siger han.
Lidls tøjkollektioner har før ramt plet – nu lander ny Lidl-Trek-kollektion i butikkerne20.6.2025 14:33:43 CEST | Pressemeddelelse
Dagligvarekæden Lidl har lanceret en ny Lidl-Trek-kollektion i alle danske butikker inspireret af et af verdens bedste cykelhold. Kollektionen henvender sig til både hverdagscyklister og sportsentusiaster og lander midt i en sommer præget af Mads Pedersens etapesejre i flere af forårets løb samt weekendens afholdelse af Copenhagen Sprint, hvor Lidl er Official Fresh Food Partner.
Lidls nye butik i Hillerød er åbnet, og den er helt uden tobak og nikotin12.6.2025 18:44:54 CEST | Pressemeddelelse
Torsdag morgen blev snoren klippet til Lidls nye butik på Frederiksværksgade i Hillerød. Dermed har byen fået sin første tobaks- og nikotinfrie dagligvarebutik, og kunderne strømmede til fra morgenstunden for at besøge den nye butik.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum