NORDJYSKE Mediers driftsresultat som forventet
NORDJYSKE Medier koncernen fik i 2019 et underskud før skat på 2,2 mio. kr. Omsætningen blev 756 mio. kr. og er faldet med 8 % i forhold til 2019. Resultatet er negativt påvirket af nedskrivning på goodwill på godt 16 mio. kr. i datterselskabet Jubii og særlige poster primært i forbindelse med tilpasning af organisationen på 20 mio. kr. Koncernens driftsresultat (EBITDA) endte på knap 33 mio. kr., hvilket er som forventet.
På printsiden for NORDJYSKE Medier er udviklingen med faldende omsætning fortsat et vilkår primært grundet markedets omlægning til bl.a. digital annoncering på andre platforme. Den digitale omsætning opvejer ikke omsætningsfaldet på print. Det har for NORDJYSKE Medier resulteret i tilpasninger med f.eks. ændret produktudbud på ugeaviser, tilpasning af antallet af titler og afskedigelser af medarbejdere.
- NORDJYSKE Mediers strategiske ambition er blandt andet at nå ud til nye målgrupper, som er kendetegnet ved en mere digital brugsadfærd. Derfor er der i 2019 investeret i at udvikle organisationen yderligere for at sikre relevante produktudbud til de nye målgrupper – men også til nuværende kunder. Samtidig er der investeret i udvikling og tilpasning af organisationen for at tilgodese de nødvendige kompetencer og tilpasning af økonomien i den printbaserede del af medievirksomheden, siger administrerende direktør, Morten Vinther Jensen og understreger, at investeringerne vil fortsætte i betydeligt omfang også i 2020.
Aktiviteterne i datterselskabet Nordiske Medier A/S, som udgiver erhvervsmedier i Danmark, Sverige og Norge, har udviklet sig som forventet og forbedret resultatet efter skat med godt 27 mio. kr. Nordiske Medier A/S vil i 2020 fokusere på profitabel vækst i Danmark og Sverige og lancere nye erhvervsmedier.
Koncernens forventninger til 2020 er præget af den fortsatte digitale transformation af NORDJYSKE Medier og mediebranchens markedsvilkår i øvrigt. Koncernen forventer et driftsresultat (EBITDA) i intervallet 12 – 22 mio. kr. Det bemærkes at resultatforventningen kan påvirkes af COVID-19 udviklingen i 2020, hvor virksomheden på lige fod med andre kan påvirkes af markedssituationen.
Hovedtal - t.kr. | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Nettoomsætning | 980.217 | 786.409 | 865.445 | 822.020 | 756.122 |
Resultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) | 78.940 | 39.167 | 59.940 | 55.620 | 32.706 |
Resultat primær drift (EBIT) | 16.724 | (41.000) | 17.644 | (16.541) | (13.484) |
Resultat af finansielle poster | 1.706 | (9.559) | 3.547 | (3.620) | 11.295 |
Resultat før skat (EBT) | 18.430 | (50.559) | 21.191 | (20.161) | (2.189) |
Årets resultat | 6.288 | (42.618) | 8.993 | (30.101) | (15.823) |
Egenkapital | 339.810 | 290.352 | 293.245 | 261.620 | 245.912 |
Balancesum | 738.525 | 637.547 | 629.614 | 537.868 | 528.181 |
EBITDA margin (%) | 8,1 | 5,0 | 6,9 | 6,8 | 4,3 |
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Antal medarbejdere | 922 | 784 | 808 | 781 | 727 |
Nøgleord
Kontakter
Yderligere oplysninger fås hos administrerende direktør Morten Vinther Jensen på 99 35 35 35.
Billeder
Information om Det Nordjyske Mediehus
Vi er kendt for at være en af de mest moderne medievirksomheder i verden med et bredt udbud af medier og en fuldt integreret måde at arbejde på i redaktion, salg og produktion. Vi udgiver dagbladet NORDJYSKE Stiftstidende og 26 lokale ugeaviser.
Vi står bag websitetet nordjyske.dk, en række nærlokale websites og to radiostationer. Desuden står vi for distribution af aviser og reklamer i Nordjylland gennem NORDJYSKE Distribution.
I nyere tid har vi udvidet fokus til at omfatte flere digitale aktiviteter. Nordiske Medier udgiver nyhedsbreve til erhvervslivet i både Danmark, Sverige og Norge og Jubii.dk er et digitalt medie med fokus på fritid og underholdning.
NORDJYSKE Medier leverer indhold til nordjyder når som helst og hvor som helst, uanset hvilken medieform brugerne foretrækker, og vi leverer annonceeffekt til annoncørerne, uanset hvilke målgrupper de vil nå. 66 procent af alle nordjyder bruger hver dag et eller flere af vores medier, og på en uge er vi i kontakt med fire ud af fem nordjyder.
Vores trykkeri kan udover at trykke aviser også levere skræddersyet digitalprint.
Følg pressemeddelelser fra Det Nordjyske Mediehus
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Det Nordjyske Mediehus
Det Nordjyske Mediehus tager konsekvensen af stærkt ændrede markedsvilkår15.2.2024 14:20:27 CET | Pressemeddelelse
Regnskabsåret 2023 er påvirket af markant ændrede markedsvilkår på annoncemarkedet.
Kevin Walsh ny ansvarshavende chefredaktør for Det Nordjyske Mediehus11.8.2023 12:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Det Nordjyske Mediehus har udnævnt Kevin Walsh til ny ansvarshavende chefredaktør.
Karl Erik Stougaard stopper i Det Nordjyske Mediehus 24.4.2023 09:45:00 CEST | Pressemeddelelse
Ansvarshavende chefredaktør Karl Erik Stougaard har besluttet at fratræde sin stilling i Det Nordjyske Mediehus. Opsigelsen er begrundet i familiemæssige og private hensyn.
Det Nordjyske Mediehus’ positive driftsresultat er præget af stærkt stigende omkostninger17.2.2023 10:02:22 CET | Pressemeddelelse
Regnskabsåret 2022 viser et resultat, som er påvirket af stærkt stigende priser, stort fald i forbrugertillid og negativ udvikling på finansielle markeder.
Det Nordjyske Mediehus A/S skruer op for de kreative ambitioner og tilpasser organisationen1.11.2022 12:05:00 CET | Pressemeddelelse
Det Nordjyske Mediehus har et ønske om at blive en endnu stærkere og mere kreativ samarbejdspartner overfor de nordjyske virksomheder. Det stiller yderligere krav til vores digitale tilbud og vores evne til at kunne rådgive strategisk om budskaber og performance på tværs af såvel nuværende og som kommende platforme. Vi har drevet det grafiske arbejde og erhvervskundesupporten godt gennem en årrække, men med de stigende krav i markedet og den digitale udvikling har det været naturligt at kigge efter en ekstern partner, der kan understøtte os bedst muligt i at indfri vores ambitioner. Det er nu lykkedes. Der er indgået aftale om et strategisk samarbejde med ZUPA ZITE-koncernen, som skal stå for etableringen og den daglige drift af et nyt DNMH Agency. Det nye bureau skal fungere som et stærkt kompetencecenter, der kan tilbyde endnu bedre kundeoplevelser, service og kreative produkter til vores erhvervskunder. ”Vi tror på, at aftalen med ZITE A/S om etableringen af DNMH Agency som et in-ho
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum