Erfaren topchef bliver direktør for digital mærkningsordning

- Det er afgørende, at der er tillid til de digitale tjenester, som vi anvender over alt hver eneste dag. I dag kan det være meget vanskeligt for kunder og forbrugere at vurdere hvordan forskellige tjenester behandler data, siger Mikael Jensen.
Mikael har udover startup-miljøet, været ansat hos Unilever og herefter hos TDC A/S, hvor han har arbejdet på såvel forretnings- som koncernniveau og bl.a. været ansvarlig for TDC’s marketing og brand strategi samt TDC’s musiktjeneste, der i dag hedder YouSee Musik. Han har derfor stor erfaring i udbredelsen af digitale tjenester. Danmark er det første land i verden til at udvikle en samlet mærkningsordning for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse. Derfor kan mærkningsordningen bidrage til at øge forbrugernes tillid til data og gøre digital ansvarlighed til en dansk styrkeposition og være en inspiration internationalt.
- It-sikkerhed, ansvarlig dataanvendelse og tillid til data er en dagsorden, hvor Danmark kan spille en afgørende rolle og være foregangsland i Europa. Det vil jeg gerne medvirke til sker, siger Mikael Jensen. Mikael er uddannet cand.merc. fra Aarhus Universitet.
Om Mikael Jensens ansættelse siger parterne bag mærket:
- Mærket for digital ansvarlighed og sikkerhed skal give tryghed og værdi til virksomhederne. Mikael har stor erfaring fra både små og store virksomheder og har arbejdet med digital ansvarlighed i praksis. Derfor er jeg overbevist om, at vi har fundet den helt rette direktør til at gøre mærket til en succes for både virksomheder og borgere, siger digitaliseringspolitisk chef i DI, Christian Hannibal.
- Vi har høje ambitioner om at give et tiltrængt og solidt løft af it-sikkerheden i erhvervslivet og ultimativt gøre it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse til en dansk styrkeposition. Det kan lyde højtragende, men det handler om at starte helt lavpraktisk så alle kan være med. Det er en spændende rejse, hvor vi er glade for at vi har fået Mikael Jensen ved roret, siger Janus Sandsgaard, fagchef for IT og digitalisering i Dansk Erhverv.
- Mikael er den helt rigtige profil til dette enorme projekt. Med sine erfaringer både fra TDC og som direktør for en startup, har han et unikt indblik i hvordan de største og helt små virksomheder tænker og handler. Opgaven vi stiller Mikael er ikke simpel og ambitionerne er enorme, men i SMVdanmark er vi sikre på at ansættelsen af Mikael er et stort skridt tættere på målet, siger Alexander L. Nepper chefkonsulent i SMVdanmark.
- Mærkningsordningen vil hjælpe virksomhederne og samtidig skabe større efterspørgsel efter digitalt ansvarlige produkter og tjenester. Når det sker, så bliver it-sikkerhed og digital ansvarlighed en konkurrencefordel for virksomhederne. Derfor er det også glædeligt, at mærkningsordningen, med en dedikeret direktør i spidsen, nu for alvor kan sætte gang i arbejdet med at hjælpe dansk erhvervsliv på vej på denne rejse, siger Thomas Hofman-Bang direktør i Industriens Fond.
Baggrund
Danmarks nye mærkningsordning har til formål at løfte niveauet for it-sikkerhed og ansvarlig dataanvendelse hos virksomhederne samt gøre det lettere for virksomhedens kunder og samarbejdspartnere at vælge digitalt ansvarlige tjenester og dermed øge trygheden.
Der er en generel utryghed og lav tillid til både private og offentlige myndigheders håndtering af data. Få forbrugere (13 %) oplever, at virksomhederne oplyser om, hvorvidt de deler data med andre. Der er også forholdsvis få (16 %) der oplever, at virksomhederne beskytter deres data (Wilke 2019, på vegne af Erhvervsstyrelsen).
En undersøgelse fra Erhvervsstyrelsen (2019) viser, at knap hver fjerde SMV'er i Danmark ikke har implementeret grundlæggende tekniske sikkerhedstiltag. Samtidig viser en undersøgelse fra Wilke (2019) at 87 % af danskerne vil undlade at handle et sted, hvis de har mistanke til at it-sikkerheden er dårlig, og at et mærke, der viser at virksomheden behandler forbrugerens data sikkert og ansvarligt, vil påvirke købsadfærden positivt.
Faktaboks
- Dataetisk ekspertgruppe har anbefalet et dataetisk mærke, som styrker digital ansvarlighed hos virksomheder og gør det nemmere for forbrugeren at vælge virksomheder med dataetikken i orden.
- Virksomhedsrådet for it-sikkerhed anbefaler et mærke der indikerer, at en virksomhed har tænkt it-sikkerhed ind i sin forretningsmodel.
- Dansk industri, Dansk Erhverv, SMVdanmark og Forbrugerrådet Tænk er gået sammen om at lave et mærke, der skal omfatte både digital ansvarlighed og it-sikkerhed.
- Industriens Fond har bevilliget 18 mio. kr. til mærkningsordningen.
- Erhvervsstyrelsen har i samarbejde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen udarbejdet en pilotundersøgelse og vil følge det kommende arbejde med mærkningsordningen.
- Styregruppen for mærkningsordningen består af: Digitaliseringspolitisk chef i DI Christian Hannibal, markedsdirektør i Dansk Erhverv Jakob Ullegård, seniorjurist i Forbrugerrådet TÆNK Anette Høyrup, chefkonsulent i SMVdanmark Alexander L. Nepper, CTO i Milestone Bjørn Skou Eilertsen, koncerndirektør i LIGA Bjarke Alling, Senior Records Management konsulent fra Bibliotekarforbundet Tine Wiersø, direktør for Danish Cloud Community Jens Erik Thorndahl.
- Der skal endvidere nedsættes et Advisory Board bestående af førende eksperter indenfor it-sikkerhed, privatlivsbeskyttelse, forretningsmodeller og kunstig intelligens.
- Mærkningsordningen får til huse i Industriens Hus, som en selvstændig enhed.
- Man vil som virksomhed kunne blive tildelt mærket senere i 2020.
Kontakter
Pressekontakt:
• Dansk Industri: Bo Hjuler, boh@di.dk, tlf.: 23 28 49 12
• Dansk Erhverv: Lars Ohlsen, lao@danskerhverv.dk, tlf.: 41 87 08 18
• SMVdanmark: Alexander L. Nepper, nepper@smvdanmark.dk, tlf.: 27 21 04 04
• Forbrugerrådet Tænk: Anette Høyrup, ah@fbr.dk, tlf.: 77 41 77 38
• Industriens Fond: Ole Østrup, oss@industriensfond.dk
Billeder

Information om DI - Dansk Industri
Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Industri
DI: Ny kurs for udviklingspolitikken lover godt for fremtiden20.6.2025 12:24:07 CEST | Pressemeddelelse
Det er positivt, at regeringen og forligspartiernes nye udviklingspolitiske strategi vil koble økonomisk diplomati og udvikling. Det vil øge handelssamarbejde skabe mere vækst, samarbejde og bæredygtig udvikling i udviklingslandene, mener DI. Samtidig er rummer strategien gode muligheder for danske virksomheder.
Ny rekord: Eksporten af energiteknologi når ny milepæl20.6.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Eksporten af termostater, vindmøller og andre energiteknologier og servicering af disse sætter rekord og lander på 123,4 mia. kr. i 2024. Vindmølleteknologi står for størstedelen af eksporten, mens USA og markeder uden for EU trækker væksten. Det er første gang, at eksporten af energiteknologi når over 100 mia. kr.
DI: Regeringen har sat den rigtige kurs. Nu skal vi gøre EU-formandskabet til et vendepunkt for Europa19.6.2025 13:02:43 CEST | Pressemeddelelse
Europæerne og de europæiske samfund står i en tid, hvor vi ikke længere kan tage vores sikkerhed for givet, hvor vi har høje energipriser og en grøn omstilling, der ikke går hurtigt nok. Europas svækkede konkurrenceevne skaber usikkerhed om vores jobs og vores velstand. Det danske formandskab er en unik chance for at sætte dagsordenen og en ny kurs for Europa. Den chance lægger regeringen op til at gribe i prioriteterne for formandskabet.
DI: Ny redegørelse viser markant stigning i erhvervslivets byrder12.6.2025 20:15:06 CEST | Pressemeddelelse
Erhvervsministeriets netop offentliggjorte redegørelse om bedre regulering viser en markant stigning i de administrative byrder, som danske virksomheder er pålagt – især som følge af EU-regulering. Det får Dansk Industri til at advare om konsekvenserne for konkurrenceevnen og opfordrer til omfattende forenklinger.
DI afslører portrætmaleri af dansk industri-pioner12.6.2025 08:13:33 CEST | Pressemeddelelse
Den anerkendte billedkunstner Maria Torp har netop færdiggjort sit portræt af en banebrydende skikkelse i dansk erhvervsliv, som dog er ukendt for langt de fleste danskere. Billedet er nu udstillet i Industriens Hus hos Dansk Industri i København.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum