
Bornholm får intelligente skraldespande

Som de første i Danmark får beboerne i et sommerhusområde på Dueodde nu intelligente skraldespande. Aftalen om de kloge skraldespande, der kan fortælle, når de skal tømmes, er indgået mellem Telia og Bornholms Regionskommune, og projektet skal evalueres om et år.
Helt konkret bliver i alt 68 skraldespande i sommerhuskvarteret på Dueodde på det sydlige Bornholm i disse dage udstyret med sensorer. Via Telias såkaldte Narrowband IoT-netværk (NB-IoT), bliver hver affaldsbeholder ved hvert enkelt sommerhus forbundet til renovationsselskabet BOFA, der håndterer dagrenovationen på Bornholm.
Renovationsselskabet BOFA får på den måde dag for dag viden om det præcise renovationsbehov i området. På den måde kan BOFA planlægge de daglige ruter optimalt og kan derfor se frem til at spare sine skraldevogne for unødvendige kilometer. Dermed giver den intelligente renovationsordning mulighed for at spare både tid, slitage og CO2-udledning.
Hos Bornholms Regionskommune ser man perspektiver i den intelligente renovationsordning:
”På Bornholm prøver vi at gøre det til en dyd at tænke i smarte løsninger på det grønne område. I dag henter vi affald i sommerhuse fra påske til efterårsferien. Vi håber med forsøget at kunne påvise, at det er muligt at tilpasse afhentningerne til de individuelle behov og dermed kunne tilbyde tømning året rundt for de samme penge. Det vil være en forbedret service til vore turister, specielt dem der besøger os uden for sæsonen,” siger Anne Thomas (Å), der udover at være viceborgmester også er formand for Klima- og Bæredygtighedsudvalget på øen.
Første kommercielle IoT-løsning i Danmark
Aftalen om intelligent dagrenovation på Dueodde er den første af sin art i Danmark, og er kun teknologisk mulig fordi, Telia som de første i Danmark har udrullet et landsdækkende NB-IoT-netværk. Der findes lignende tests rundt om i landet, men styrken ved løsningen i Dueodde er, at den bygger på et NB-IoT-netværk frem for et af de almindelige konventionelle mobilnet.
”En af fordelene ved NB-IoT er det ekstremt lave strømforbrug. Det giver os mulighed for at bruge sensorer, hvis levetid overstiger levetiden af den enkelte affaldsbeholder. Vi undgår derved at kæden brydes grundet et dødt batteri. Samtidig har det nye netværk både en længere rækkevidde og bedre indtrængningsevne end de konventionelle mobilnet,” siger Thomas Kjærsgaard, der som erhvervskundedirektør i Telia også har ansvaret for kommunale kunder.
I første omgang er der tale om en aftale, som BOFA vil evaluere efter et år. Hvad der skal ske her efter afhænger af resultaterne. På Bornholm håber man dog på, at der kan være tale om en fremtidig løsning.
Digitalisering skal give mening
Selvom teknologien i princippet kan overføres direkte, vil den ikke have samme effekt i et almindeligt villakvarter med helårsbeboelse. Her er behovet for dagrenovationen hyppigere og mere konstant end i et sommerhusområde, hvor renovationsbehovet er præget af store udsving.
”Vi må ikke falde i den grøft, at vi digitaliserer alene for digitaliseringens skyld eller bare fordi, vi kan. Til gengæld skal vi digitalisere overalt, hvor det giver mening, så det skaber værdi for samfundet, miljøet og vores kunder; i dette tilfælde Bornholms Regionskommune, ” siger Thomas Kjærsgaard.
Den intelligente renovations ordning i Dueodde er blevet til i samarbejde med teknologi-virksomheden Waste Control.
En lille sensor på indersiden af låget på hver skraldespand fortæller renovationsselskabet, hvor tømning er påkrævet. Det giver bedre ruteplanlægning, færre ture, mindre slitage, mindre CO2-udslip og bedre økonomi.
Billeder
Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.