Hvornår brugte danskerne mest og mindst data i 2018?

Digitaliseringen af vores hverdag fortsatte for fuld kraft i 2018, og danskernes brug af mobilen til at bruge apps og gå på nettet voksede markant sidste år. Telia har kigget på årets samlede dataforbrug i mobilnetværket i 2018 – og her stikker nogle tal markant ud: Hvor meget steg dataforbruget i forhold til tidligere år? Og hvilke dage, var der egentlig mest – og mindst – gang i netværket i 2018?
Samlet set steg dataforbruget blandt Telias kunder med 16 % i 2018 fra januar til december. Det er en samlet stigning, der svarer til streaming af knap en million timers film i HD-kvalitet eller 34,5 millioner timers musik på Spotify.
Verdensfred gav datarekord
Dataforbruget stiger henover året, men én dag skilte sig dog markant ud i 2018. Det var den 11. november, hvor netværket transmitterede hele 29 % mere data i forhold til årets gennemsnit. Statistikken giver jo i sig selv ikke nogen forklaring på, hvorfor lige præcis denne dag blev årets højdespringer – men dagen var historisk, eftersom det var hundredeåret for afslutningen af 1. verdenskrig, hvilket blev markeret over hele verden. En oplagt forklaring er derfor, at danskerne har streamet ekstra mange nyheder og live-transmissioner denne dag.
Nummer to på listen over de mest data-aktive dage i 2018 rummer i sig selv en mere jordnær forklaring. Det var nemlig den 28. oktober, hvor vi gik over til vintertid. Dermed blev døgnet én time længere, hvilket altså også gav udslag på dataforbruget.
Årets mindst aktive datadag var den 24. december, juleaften. Her lagde vi tilsyneladende vores smartphones fra os, når julehilsnerne var sendt til nær og fjern, hvorefter julefreden sænkede sig over mobilnetværket. Denne dag faldt dataforbruget med hele 23 % i forhold til gennemsnittet for året
Forbrugsstigningen flader ud
Sammenligner vi det samlede forbrug af mobildata i hele 2018 med fx for fem år siden i 2013, så er datatrafikken samlet set vokset med 628 %. Så digitaliseringen fortsætter – men accelerationen i dataforbruget falder støt. Fra 2016 til 2017 steg datatrafikken i Telias netværk fx med 26 % – mod 16 % sidste år. Så vi bruger stadig mere data, men stigningsgraden er ikke så høj som tidligere.
”Der er altid interessant at se tilbage på det år, der lige er gået – og som udbyder af digitale tjenester fokuserer vi naturligvis på tendenserne inden for data og mobilteknologi. Blandt de mest interessante observationer er, at accelerationen af dataforbruget daler, og det ser vi som et tegn på, at kapaciteten i det udbyggede netværk er ved at indhente det konstant stigende behov. Dermed kan vi fokusere endnu mere på innovationen af nye digitale ydelser, fx Internet of Things, samt naturligvis den løbende udvikling af dækning og hastiged”, siger Henrik Kofod, Teknologidirektør (CTO) hos Telia Danmark.
Nøgleord
Kontakter
Mads Houe, pressechef, Telia Danmark: mads.houe@teliacompany.com / 2827 0171
Billeder

Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum