
Undervisere i STEM-fag på erhvervsskoler ønsker sig ny viden og inspiration
Kompetenceudvikling og ny inspiration til undervisningen står højt på ønskelisten hos flertallet af underviserne i de naturvidenskabelige grundfag på landet erhvervsskoler. Men udbuddet er meget begrænset, når det gælder efter- og videreuddannelse til netop erhvervsskolernes undervisere i de såkaldte STEM-grundfag: naturfag, kemi, fysik, biologi, matematik, teknologi og it.
Det viser en ny undersøgelse, som VIVE har foretaget for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Undersøgelsen kortlægger tre forhold hos underviserne i STEM-grundfagene. Det drejer sig om deres formelle kvalifikationer, deres undervisningspraksis og deres behov for kompetenceudvikling og viden.
Formålet med undersøgelsen har været at skabe grundlag for at vurdere, om man kan udvikle STEM-rettede moduler i Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik, som er grunduddannelsen for lærere ved landets erhvervsskoler.
Den idé bifalder syv ud af ti undervisere. Til gengæld er professionshøjskolerne i undersøgelsen skeptiske over for, om det økonomisk og administrativt kan lade sig gøre.
– Vi har brug for flere dygtige faglærte, og vi har brug for, at flere unge fatter interesse for de naturvidenskabelige fag og vil uddanne sig inden for dem. Undervisningen i STEM-grundfagene på erhvervsskolerne spiller en vigtig rolle i den udvikling, siger chefanalytiker Mette Slottved, der står bag undersøgelsen.
Noget af det, mange undervisere efterlyser, er netop inspiration til at forny undervisningen – for eksempel til nye eller andre forsøg og eksperimenter, der kan øge elevernes interesse for STEM-fagene.
Vurderer egne kompetencer højt
Selv om underviserne efterlyser ny viden og inspiration, så vurderer både de selv og deres ledere, at de har de rette kompetencer til at gennemføre en praksisnær, varieret og differentieret undervisning i deres STEM-fag. Kun en mindre andel vurderer, at de mangler kernekompetencer.
VIVE har brugt en definition af STEM-relevant uddannelse, der er både anerkendt og anvendt i Danmark og i udlandet. Definitionen omfatter for eksempel ikke folkeskolelærere med linjefag inden for STEM-grundfag. Med det udgangspunkt er det kun hver tredje underviser, der har en STEM-relevant uddannelsesbaggrund. Seks procent har gennemført en STEM-faglig efteruddannelse.
– Vores undersøgelse viser, at der er et uopfyldt behov for kompetenceudvikling hos denne gruppe af undervisere. Det gælder både i forhold til deres formelle kvalifikationer og mere uformelle kompetenceudviklingstilbud med vægt på videndeling mellem underviserne. Underviserne ønsker især at skabe en undervisning, der i endnu højere grad kan motivere eleverne, siger Mette Slottved.
Anbefaler tilbud om kompetenceudvikling
Forskerne bag undersøgelsen anbefaler derfor, at der udvikles formelle tilbud om efter- og videreuddannelse med fokus på at styrke undervisernes kernefaglighed. De anbefaler også, at man skaber mere uformelle rammer for, at underviserne kan møde hinanden og udveksle erfaringer, tips og tricks, sådan som mange underviserne efterlyser i undersøgelsen.
Nøgleord
Kontakter
Chefanalytiker Mette Slottved, mesl@vive.dk, 22 70 33 46
Links
Information om VIVE
VIVE leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og den offentlige sektor. Vi beskæftiger os med socialområdet, sundhed, styring, uddannelse, børn og unge, beskæftigelse, integration, ældrepleje, økonomi og offentlig ledelse. VIVE er en uafhængig statslig institution under Indenrigs- og Boligministeriet.
Følg pressemeddelelser fra VIVE
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra VIVE
Frafald på erhvervsuddannelser er forskelligt afhængig af uddannelse og elevgruppe19.12.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Vi har behov for et mere nuanceret blik på frafald blandt eleverne på erhvervsuddannelserne, hvis vi skal komme frafaldet til livs. For omfanget af elevers frafald er forskelligt for de enkelte uddannelser, uddannelsessteder og elevgrupper. Desuden kan frafald have vidt forskellige årsager, hvilket kalder på forskellige typer af tiltag til fastholdelse fra skolernes side.
Andelen af ikke-uddannede lærere er mindre alarmerende end hidtil antaget6.9.2023 08:51:26 CEST | Pressemeddelelse
På fem år er andelen af ikke-uddannede lærere i folkeskolen steget fra 9 procent til 12,9 procent. En væsentlig stigning, men ikke så alarmerende som hidtil antaget. Der er store geografiske forskelle, og andelen er størst i Nord- og Vestsjælland.
Stor forskel på mænds og kvinders løn blandt privatansatte funktionærer10.6.2023 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Blandt funktionærer i den private sektor tjente mændene i 2019 næsten 20 pct. mere end kvinderne. En lønforskel, der er væsentligt højere end for den samlede private sektor.
Direktør for VIVE, Lotte Jensen, fylder 60 år26.5.2023 12:44:39 CEST | Pressemeddelelse
Direktør for VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd, Lotte Jensen, fylder 60 år den 29. maj 2022.
Frisættelse af kommuner giver faglig nytænkning i velfærden14.3.2023 06:04:18 CET | Pressemeddelelse
VIVE har samlet de første erfaringer med velfærdsaftalerne, hvor syv kommuner er blevet frisat fra statslige og kommunale regler. Det har skabt et fagligt frirum, som giver medarbejdere energi til at tænke nyt.