Telia og Frelsens Hær går sammen om at eliminere tøjspild

En ny samarbejdsaftale mellem Telia og Frelsens Hær betyder, at hundredevis af containere til tøjindsamling udstyres med digital mobilteknologi, som gør containere i stand til selv at meddele, når de er fyldte og skal tømmes. Dermed elimineres et stort og ressourcekrævende problem for danske hjælpeorganisationer.
Tøjcontainere fyldes med ujævn frekvens, hvilket gør det vanskeligt at forudsige, hvornår de skal tømmes – og overfyldte containere medfører en række problemer for organisationerne.
”Når danskerne har tømt loftsrummet eller garderobeskabet og er kørt hen til nærmeste tøjcontainer for at aflevere deres aflagte tøj, så tages tøjet jo ikke med hjem igen, hvis containeren er fuld. Så efterlades sækkene ofte ved siden af containeren, hvilket hvert år er skyld i et tøjspild svarende til over en halv million kroner”, siger Søren R H K Kragh, udviklingskonsulent hos Frelsens Hær.
Tøjspild for en halv million kroner
Sække med tøj, der efterlades ved siden af overfyldte containere, ødelægges nemlig ofte af regnvand eller dyr – og det medfører klager fra de supermarkeder, der i mange tilfælde lægger asfalt til containerne. Derudover blandes det ødelagte tøj i mange tilfælde sammen med tøjet fra containerne, hvorefter alt det indsamlede tøj må sendes til destruktion. Disse problemer elimineres med implementeringen af den nye teknologi.
Den helt store gevinst ligger imidlertid i den mere effektive kørsel, som de intelligente indsamlingscontainere muliggør.
”Når vi ved, hvilke containere der skal tømmes, kan vi bruge tiden mere effektivt. Vi får tid til at opsætte og tømme langt flere containere og kan øge antallet af tømninger med op mod 25 pct. Dermed kan vi indsamle meget mere tøj, svarende til en værdi på flere mio. kr. om året”, siger Søren R H K Kragh.
En IoT-løsning med mange perspektiver
Konkret installeres en sensor i hver tøjcontainer, som registrerer, hvor meget tøj der er afleveret. De intelligente sensorer er alle udstyret med et SIM-kort, så de kan sende et signal til et centralt overvågningssystem, når den enkelte container er ved at være fyldt. Dermed kan Frelsens Hær monitorere samtlige containere og planlægge kørsel og tømning. Desuden kan man undgå at køre unødvendige ture med opsamlingsbilerne, hvilket sparer både tid, slitage, brændstof og CO2-udledning.
”Der er tale om et kerneeksempel på, hvad Internet of Things – eller IoT – kan gøre af forskel for virksomheder og på samfundsniveau. Det er en særdeles effektiv digital mobilløsning, som vi tidligere har anvendt på skraldespande og renovationsplanlægning – og som med tiden kan udnyttes på andre områder som fx kloakering og sanitet. Derfor er vi af mange årsager glade for dette nye samarbejde med Frelsens Hær”, siger Thomas Kjærsgaard, erhvervsdirektør hos Telia.
Et bæredygtigt partnerskab
En mere målrettet og effektiv tømningskørsel betyder ikke bare flere penge til Frelsens Hærs humanitære arbejde. Det giver også et stort plus på miljøregnskabet. Udviklingskonsulent Søren R H K Kragh fra Frelsens Hær forventer, at implementeringen af IoT på sigt betyder:
- 1.200 liter mindre forbrug af diesel per år
- 3 ton mindre CO2-udledning per år
- 960 timer sparet arbejdstid per år
Samarbejdet med Frelsens Hær flugter således med Telias ambitiøse grønne løfte, der netop er blevet lancereret på koncernniveau. Denne strategi til bekæmpelse af klimaforandringerne indeholder en række konkrete handlingsforslag, der sigter mod, at Telia Company i 2030 udleder nul CO2 og har nul spild.
I første omgang er det cirka 175 containere på Sjælland, der udstyres med sensorer via Telias IoT-netværk. Senere er det planen, at systemet med de intelligente tøjcontainere skal udrulles til resten af landet.
For at se denne video fra www.youtube.com, så skal du aceptere cookies på toppen af denne side.
Nøgleord
Billeder

Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum