
Sådan forlænger du mobilens liv

De senere år har vi set en tendens til, at danskerne køber dyrere smartphones, som vi til gengæld beholder længere end tidligere. Da en mobiltelefon typisk kan bruges i fire til fem år, giver det god mening – ikke kun i forhold til pengepungen, men også på det miljømæssige område, da det er med til at reducere mængden af elektronikaffald.
Vi kan dog få endnu mere og et længere liv ud af mobilen, hvis vi følger nogle enkle retningslinier. Device and Technical Manager hos Telia, Henrik Hörup, giver her sine bedste tips til, hvordan du passer på din smartphone og sikrer, at den fungerer optimalt så længe som muligt.
”For det første skal du have indblik i mobilens tilstand. Det er nemlig ofte forskellige cookies, tunge filer og data fra besøgte websites, der gør mobiltelefonen langsommere. For at rydde dem, kan man bruge forskellige apps, som analyserer din telefon og optimerer dens funktioner”, siger Henrik Hörup.
Derudover anbefaler Henrik Hörup, at du genstarter mobilen mindst en gang om ugen og holder den opdateret med den nyeste software.
”Mange glemmer, at mobilen faktisk er en lille computer, og at den også skal genstartes for at slette unødige filer og optimere processerne. Hvis du lukker din smartphone ned og genstarter den en gang om ugen, får du aktiveret de nyeste versioner af dine programmer og fjernet de unødige filer”, siger Henrik Hörup.
Gør du ikke noget for at forlænge din smartphones liv, risikerer du, at den bliver langsom – og så vælger mange at købe en ny mobil tidligere, end man egentlig behøver: ”Det er ikke en bæredygtig adfærd, og det giver ikke mening at udskifte din smartphone for ofte, hverken i forhold til din økonomi eller miljøet. Og hvis du passer godt på din mobil, kan du sagtens have den i fire til fem år”, siger Henrik Hörup.
Her har Henrik Hörup samlet sine 7 bedste tips til, hvordan du forlænger din mobils levetid:
1. Sundhedstjek
Start med at give din mobil et grundigt sundhedstjek. Der findes flere apps, der kan analysere, hvilken teknisk form din mobil er i – og fx løbende informere om batteristatus, hukommelse og om mobilen er ramt af virus eller anden malware.
2. Software
Sørg altid for at opdatere til den nyeste version af mobilsoftwaren. Hvis du har det, bliver din smartphone hurtigere og fungerer bedre. Desuden opdateres virusbeskyttelsen.
3. Genstart mobilen en gang om ugen
Din smartphone er en lille computer, som har godt af at blive lukket helt ned og genstartet en gang imellem. Faktisk helst en gang om ugen for at spare på batteriet og fjerne unødvendige filer.
4. Brug skyen
Billeder, film og apps fylder hurtigt mobilens indbyggede hukommelse – og en fyldt hukommelse betyder ofte langsom mobil. Brug derfor en cloud-løsning til at opbevare dine tunge filer og mails mv.
5. Udskift batteriet, ikke mobilen
Batterier har begrænset levetid, men det betyder ikke, at du skal skifte hele mobilen. Når din smartphone bliver langsom og aflader hurtigt, er det ofte tilstrækkeligt at skifte batteriet. Så bliver mobilen så god som ny.
6. Cover
En smartphone er et delikat stykke teknologi, og den bør beskyttes mod slag og andre skader. Brug derfor et mobilcover, der også beskytter glasset og reducerer risikoen for ridser og revner.
7. Smid ikke mobilen ud
Når det er tid til at udskifte din smartphone efter lang tro tjeneste, bør du aflvere den gamle i butikken frem for blot at smide den i en container. Dermed sikrer du, at mobilens dele genanvendes eller destrueres på miljømæssigt forsvarlig vis.
Billeder

Information om Telia Danmark
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.