Ny tænketank skal gentænke danskernes madvaner
Om 10 år vil kun ét ud af ugens aftensmåltider være hjemmelavet i de danske familier, og hver anden dansker laver aftensmad på under 15 minutter.
Sådan lyder de dystre udsigter, hvis man fremskriver Madkulturens årlige undersøgelse ’Madkultur’, der tager temperaturen på danskernes madvaner.
”Det hjemmelavede aftensmåltid er i frit fald, og det vil fundamentalt ændre vores madkultur. Ændringen får stor betydning for vores helbred og mentale velfærd, og den viden forpligter os til at gøre noget”, siger Judith Kyst, som er direktør i Madkulturen, der hører under Miljø- og fødevareministeriet, og som er sat i verden for at holde hånden under dansk madkultur.
Madkulturen skal være bred
Derfor nedsætter Madkulturen en bredt sammensat tænketank, ’Madtanken’, der skal komme med nye svar på, hvordan vi fortsat har en folkelig funderet madkultur i Danmark.
”Vi har et kollektivt ansvar her. Hvis vi som befolkning ikke har evnen til at lave maden selv og vide, hvilke råvarer, der er skidt eller kanel, så får det en voldsom social slagside på helbredsfronten”, siger Judith Kyst.
Netop derfor er hun meget glad for den meget brede sammensætning, med alt fra topkokke og eksperter til detailhandel, landbrug og folkelige madbloggere, som ’Madtanken’ har.
Tiden er den største udfordring
”Vores arbejde skal ikke ende med en løftet pegefinger. Vi bliver nødt til at demokratisere den hjemmelavede mad, uden at man behøver gå i køkkenet i timevis. For det kommer ikke til at ske igen. Derfor skal vi komme med nye ideer til, hvordan man gør det hjemmelavede måltid simpelt, appellerende og konkurrencedygtigt”, siger Anthony Aconis, der er designdirektør i Fireball, bestyrelsesmedlem i Madkulturen og formand for den nye tænketank.
’Madtanken’ mødes tre gange årligt. Første møde afholdes 28. marts, og årets tema er ’Aftensmad i frit fald’.
De sidder i Madtanken:
- Adam Aamann-Christensen, kok og tv-vært
- Anders René Jensen, indkøbsdirektør i Rema 1000
- Ann-Christine Hellerup Brandt, mad- og livsstilsblogger på Valdemarsro.dk
- Anne Sophie Lahme, kommunikatør og madskribent
- Annette Juhler Kjær, Group Vice President, Public Affairs & CSR i Salling Group
- Anika Madsen, kok og køkkenchef på Roxie
- Anthony Aconis, formand for Madtanken og designdirektør i Fireball
- Camilla Milsted Karstad, blogger
- Christian Hüttemeier, kommunikationsdirektør i Landbrug og Fødevarer
- Gorm Wisweh, kok og iværksætter
- Iben Krogh Rasmussen, udviklingsdirektør for Tænketanken Frej
- Jacob Grønlykke, medejer af Falsled Kro
- Jakob Jønck, stifter af Simple Feast
- Jan Algreen, adm. dir. Søris A/S
- John Wagner, adm. dir. De Samvirkende Købmænd
- Jonathan Leer, docent ved Professionshøjskolen Absalon
- Kamilla Seidler, kok
- Kasper Fogh, politik- og kommunikationschef i Cevea
- Katrine Klinken, kok og kogebogsforfatter
- Lars Sonne Hansen, forstander på Suhrs Højskole
- Louise Køster, restauratør og bondekone
- Thomas Roland, CSR-chef COOP
- Tove Færch, leder af Karolines Køkken
Nøgleord
Information om Madkulturen
Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Miljø- og fødevareministeriet. Madkulturens vision er ’Bedre mad til alle’. Det løfte fortæller, hvorfor Madkulturen er sat i verden – nemlig at gøre bedre råvarer, madlavning og måltider tilgængelige for alle uanset alder, indkomst, social baggrund og geografisk placering.
Følg pressemeddelelser fra Madkulturen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Madkulturen
Mere mobil og mindre bordskik - det fælles måltid er under forandring25.11.2024 11:36:05 CET | Pressemeddelelse
Mobiltelefonen tager i stor stil plads ved middagsbordet, og vi byder gerne gæster på takeaway i sofaen. Men selvom udviklingen går mod mere uformelle rammer, har måltidet stadig en samlende kraft, viser en ny undersøgelse fra Madkulturen
Børnefamilier får hjælp til flere grønne hverdagsmåltider6.9.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vil gerne spise flere grøntsager og bælgfrugter derhjemme, men vanerne spænder ben i en travl hverdag. Nu indgår Madkulturen og Netto et samarbejde for at give familierne en håndsrækning til grønnere madlavning.
Plantekorpset skal starte en ung-til-ung bevægelse i det grønne køkken6.5.2024 14:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Et talenthold bestående af 35 unge madentusiaster er blevet udvalgt til at inspirere og motivere deres jævnaldrende til at omfavne flere økologiske, plantebaserede måltider.
Skoleelever i kamp for madkundskabsfaget: Herfølge Friskole kan kalde sig danmarksmestre30.4.2024 18:41:40 CEST | Pressemeddelelse
200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kålkompetencer ved DM i Madkundskab 2024. En vigtig begivenhed for næste generations maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.
Flere vender ryggen til klimavenlig mad6.12.2023 23:59:00 CET | Pressemeddelelse
Mens kriserne står i kø, opgiver mange at spise med klimaet in mente, viser ny, stor undersøgelse. Sundhed og pris er i stedet øverst på dagsordenen, når vi skal købe ind til de daglige måltider.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum