Folkekirkens Nødhjælp

Globalt firma vælger Danmark til kamp mod landminer

Del
I en ny stor kampagne skal landmineproblematikken gøres hot blandt fodboldfans over hele verden. Bag kampagnen står Grey Group - en af verdens førende reklame- og marketingsvirksomheder - og Folkekirkens Nødhjælp

For børn og voksne i krigsramte egne kan det at spille en fodboldkamp være forbundet med stor fare på grund af truslen fra landminer, klyngebomber og andre krigsrester. Det vil Grey Group - et af verdens førende reklame- og marketingsfirmaer - gøre noget ved, og de har derfor allieret sig med Folkekirkens Nødhjælp under hashtagget #ClearThePitch.

De færreste ved det, men Danmark er en stor global spiller, når det handler om at rydde landminer og andre farlige krigsrester ude i verden, og to af verdens syv førende organisationer på området er danske: Folkekirkens Nødhjælp og Dansk Flygtningehjælp. Danmarks fornemme position på området understreges af, at det internationale reklamebureau Grey Group samarbejder med lige netop Folkekirkens Nødhjælp om en verdensomspændende kampagne, der skal sætte fokus på landmineproblematikken.

"Det er en anerkendelse af vores store indsats, og vi er enormt glade for, at Grey Group vil hjælpe os i vores kamp mod krigsefterladenskaber, der hver dag dræber og lemlæster børn og voksne i verdens brændpunkter," siger Birgitte Qvist-Sørensen, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp.

Kampagnen, der altså ikke koster Folkekirkens Nødhjælp en krone, hedder Clear The Pitch (ryd fodboldbanen) og skal få fodboldfans over hele verden til at tale om landminer og andre farlige krigsrester.

"Vi håber at tale til fantasien hos fodboldverdenen og give både emnet og vores partner, Folkekirkens Nødhjælp, den synlighed og økonomiske støtte, der er så hårdt brug for," siger Till Hohmann, administrerende kreativ direktør og vicepræsident for Grey Group Singapore.

Kampagnen lanceres mandag den 4. april - FN's international oplysningsdag for minerydning - og indeholder blandt andet to videoer , der skaber et link mellem verdens mest populære sport og kampen mod landminer. Grey Group håber at få opbakning fra klubber, fodboldspillere og fans over hele verden.

Se kampagnevideo her:

For at se dette indhold fra www.youtube.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Kampagnen #ClearThePitch

  • Clear The Pitch er en onlinekampagne, der skal skabe opmærksomhed om landminer, klyngebomber og andre farlige krigsrester og inspirere til handling
  • Kampagnen benytter et hashtag, #ClearThePitch, der skal danne baggrund for omtale og debat på sociale medier som Facebook, Twitter og Youtube. Interesserede kan også besøge hjemmesiden clearthepitch.org
  • En kampagnevideo lanceres på FN's 'landminedag' Mine Awareness Day den 4. april. Den 7. april vil et såkaldt 'Thunderclap' sprede hashtagget #ClearThePitch og kampagnens budskab på Twitter, Tumblr og Facebook

Folkekirkens Nødhjælps rydningsarbejde:

  • Siden 1999 har Folkekirkens Nødhjælp ryddet mere end 76 mio. kvadratmeter land for miner og andre krigsrester.
  • I 2015 ryddede Folkekirkens Nødhjælp cirka 1,6 mio. kvadratmeter land for miner og eksplosive krigsefterladenskaber.
  • I 2014 blev der registreret 3600 ofre for landminer og andre krigsrester, men usikker data på området betyder, at det reelle tal sandsynligvis er meget højere.
  • Folkekirkens Nødhjælp arbejder i lande som DR Congo, Libyen, Laos og i Syrien. Tidligere har Folkekirkens Nødhjælp arbejdet med minerydning i blandt andet Irak og Kosovo.

Grey Group:

  • Grey Group er blandt verdens førende kommunikationsfirmaer. Grey Group er datterselskab af WPP, der er verdens største reklamebureau målt på omsætning.
  • Grey Group laver kampagner for nogle fa verdens førende virksomheder: Pfizer, Canon, 3M etc.
  • Bag kampagnen #ClearThePitch står Grey for Good, der er et CSR-initiativ under Grey Group Singapore.

For yderligere kommentarer kontaktt:

Fra Folkekirkens Nødhjælp:

Mulle Juul Korsholm, kampagnechef. Tlf.: 4057 1717
Richard MacCormac, leder af mine- og ammunitionsrydning. Tlf.: 2969 9138

Fra Grey Group:

Per Pedersen, Chairman Global Creative Council. Tlf.: +1 347 226 8731
Huma Qureshi, Regional Director PR & Corporate Communications, Grey Group Asia Pacific: +65 91141253

Nøgleord

Billeder

Information om Folkekirkens Nødhjælp

Folkekirkens Nødhjælp
Folkekirkens Nødhjælp
Meldahlsgade 3
1613 København V

41 86 59 75https://www.noedhjaelp.dk

Folkekirkens Nødhjælp støtter verdens fattigste i deres kamp for et værdigt liv og hjælper mennesker i nød. Vi giver akut nødhjælp i katastroferamte områder og langsigtet udviklingshjælp i fattige egne for at skabe en mere ligeværdig og bæredygtig verden.

Følg pressemeddelelser fra Folkekirkens Nødhjælp

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Folkekirkens Nødhjælp

Biskop Marianne Christiansen afløser Peter Skov-Jakobsen26.4.2025 17:39:03 CEST | Pressemeddelelse

Biskop over Haderslev Stift, Marianne Christiansen, er blevet valgt som ny Rådsforperson i Folkekirkens Nødhjælp. Hun afløser Københavns Stifts biskop, Peter Skov-Jakobsen, der har siddet på posten i 10 år. Valget af ny forperson sker i forbindelse med Folkekirkens Nødhjælps landsmøde i weekenden i Nyborg, hvor 270 frivillige er samlet. Marianne Christiansen siger: “Jeg opfatter Folkekirkens Nødhjælps arbejde til fordel for verdens fattigste som en meget vigtig del af Folkekirken, og som et udtryk for den fælles medmenneskelighed henover grænserne i verden. Vi bliver små som mennesker, som samfund og som nation, hvis egeninteresse er det eneste gyldige argument for at hjælpe mennesker i nød. For vi har et evangelium, der kalder os til noget mere.” Den nye Rådsforperson er meget optaget af forankringen af det internationale arbejde i det lokale, i sogne såvel som genbrugsbutikker osv. “Vi bliver mindet om, at vi er en del af verden, knyttet sammen med kirker og i partnerskaber i et fæll

Simon Kvamm donerer en halv million kroner til Folkekirkens Nødhjælp9.4.2025 12:59:38 CEST | Pressemeddelelse

Kunstneren Simon Kvamm donerer en halv million kroner til Folkekirkens Nødhjælp. Pengene kommer fra salget af billetter til Kvamms kirketour 2025 ALLE SANGENE. Donationen er øremærket organisationens arbejde i Etiopien, der er hårdt ramt af Trump-administrationens nedlukning af USAID. Generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Jonas Nøddekær, udtaler: ”Det er en utrolig generøs og kærkommen donation. Jeg er meget taknemmelig for, at Simon har valgt at støtte Folkekirkens Nødhjælps arbejde i Etiopien. Vores arbejde i landet er kraftigt berørt af Trump-administrationens nedskæringer af den amerikanske udviklingsbistand. Mennesker på flugt fra krig og konflikt står uden hjælp, hvis ikke vi kan finde nye måder at finansiere nødhjælpen på. Derfor er Simons donation ekstra vigtig lige nu”. Folkekirkens Nødhjælps projekt i Etiopien fokuserer på at forbedre fødevaresikkerheden blandt de mest sårbare flygtninge i fire flygtningelejre i Afar og Gambella-regionerne. For en halv million kroner kan F

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye