Over 100.000 asbestholdige eternittage bør snart udskiftes

En stor del af eternittagene, der blev lagt på bl.a. parcelhusene i 1960erne og 1970erne har overskredet deres holdbarhedsdato. Mange af tagene er så nedslidte, at de ikke kan repareres, men bør udskiftes inden for kort tid.

Et eternittag med over 40 år på bagen kan ikke undgå at have skader. Mange husejere tænker ikke over, at taget er husets mest udsatte facade, men hver dag nedbryder sol, blæst og nedbør taget. Og selv om de fleste ældre eternittage indeholder asbest, så holder de ikke evigt.

Tørken gør det ideelt at tjekke taget nu

Den tørre periode, som har ramt Danmark, gør det ideelt at vurdere tagenes tilstand nu. Sprækker og afskalninger ses ofte tydeligere, når taget er gennemtørret, og dermed kan du nemmere se, om der er skader, der skal udbedres, eller om taget er så nedslidt, at det bør skiftes.

Fare for at gå igennem taget

Mellem 60-70 pct. af eternittagene på huse fra 1960erne og 1970erne er ifølge Heinz Birk, Jydsk Tagteknik, så nedslidte, at det hverken er muligt eller kan betale sig at reparere dem. ”Vi tjekker hvert år over 10.000 tage, og vores tømrere oplever ofte, at de ældre eternittage er i så dårlig stand, at de simpelthen bør skiftes inden for kort tid, hvis du som husejer vil undgå dyre skader. I nogle tilfælde er tagene så møre, at vi ikke tør sende en mand op på dem”, fortæller Heinz Birk.

Typiske tegn på et nedslidt eternittag

Forvitringer i overfladen af pladerne er et typisk tegn på, at pladerne er nedslidte. Forvitringer kan være frostsprængninger, som giver afskalninger af tagpladerne. Under skruerne, som holder tagpladerne, sidder små fiberskiver, som med tiden bliver stive og falder ud. Både forvitring af tagpladerne og manglende fiberskiver kan føre til, at nedbør trænger ned i tagkonstruktionen og isoleringen, hvilket kan medføre fugtskader med risiko for skimmelsvamp i huset.

Ældre eternittage bør tjekkes

Hvis du har et ældre eternittag, er det en god idé at gå det efter eller få en professionel til det. Hvis dit tag er nedslidt, bør det vurderes, om det kan nøjes med en reparation eller skal udskiftes. ”Som tommelfingerregel kan man sige, at hvis 10 pct. af tagpladerne skal udskiftes, så kan det ikke svare sig at reparere taget. I stedet vil det være mere rentabelt at lægge et nyt tag”, fortæller Heinz Birk, direktør i Jydsk Tagteknik.

Det skal du overveje ved et nyt tag

Skal taget skiftes, er der flere ting, du skal være opmærksom på. Taget skal passe til husets udseende, men også konstruktion. Et tegltag er f.eks. tungere end et eternittag og stiller andre krav til konstruktionen. Et Decratag vejer derimod mindre og kan nemt lægges ovenpå det gamle eternittag, som så anvendes som underlag. Fordelen er her, at du ikke skal have taget af, og at du sparer udgifterne til nedtagning og bortskaffelse af det gamle tag. Ældre asbestholdige eternittage stiller nemlig store krav til nedtagning, og gør det dyrt at bortskaffe materialet.

Vær forsigtig med asbestholdige eternitplader

Hvis du selv reparerer eller udskifter dit tag, så husk, at der gælder særlige regler, når taget indeholder asbest. Du skal derfor altid være forsigtig og sørge for korrekt håndtering samt bortskaffelse af tagpladerne. Du må f.eks. aldrig selv skære i en asbestholdig eternitplade, men kun udskifte hele tagplader.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Heinz Birk - direktør

Tlf: 70 15 33 44

E-mail: hb@jydsktagteknik.dk
Website: www.jydsktagteknik.dk

Information om Jydsk Tagteknik A/S

Samsøvej 34
8382 Hinnerup

70153344http://www.jydsktagteknik.dk

Jydsk Tagteknik har over 50 års erfaring, som vi gerne deler ud af. Derfor udsender vi hver uge Ugens tip med gode tips og råd til dig som husejer.