13 milliarder kroner: Huawei investerer mere i 5G end alle konkurrenter tilsammen

På en pressekonference tidligere i dag offentliggjorde Huawei en hvidbog, som for første gang giver et samlet overblik over firmaets investeringer i forskning/udvikling og intellektuelle rettigheder (IPR).

Bag offentliggørelsen stod Huaweis chefjurist, Dr. Song Liuping, som satte ord på en række tal fra virksomheden:

• I 2018 brugte Huawei mere end 13 mia. kroner udelukkende på 5G.
  • Beløbet overstiger den samlede investering i 5G fra alle større konkurrenter i USA og Europa tilsammen.
  • Huawei bruger hvert år 10-15 % af omsætningen til forskning og udvikling.
  • Firmaet har siden 2009 investeret mere end 480 milliarder i forskning og udvikling.
  • I løbet af de sidste 30 år har Huawei betalt mere end 40 milliarder kroner til andre selskaber for at kunne benytte sig af deres patenter.
  • På verdensplan står Huawei selv bag mere end 80.000 patenter. 10.000 af dem er amerikanske patenter.
  • Huawei indsender hvert år mere end 6.000 bidrag til organisationerne bag de internationale standarder (ETSI, ITU, IEEE, CCSA m.fl.) og bidrager til en række open source-fællesskaber.

Dr. Song Liupings tale fra pressekonferencen: https://www.huawei.com/en/press-events/news/2019/speeches/dr-songliuping-statement-june27

Hvidbogen i sin helhed: https://www-file.huawei.com/-/media/CORPORATE/PDF/white%20paper/2019/Huawei_White_Paper_on_Innovation_and_Intellectual_Property.pdf

Huawei anker forfatningsstridig dom fra amerikanske telemyndigheder5.12.2019 15:29:33 CETPressemeddelelse

Huawei har valgt at anke en dom fra den amerikanske føderale kommunikationskomité, FCC. Teknologivirksomheden mener, at dommen overtræder retten til en fair rettergang og er vedtaget uden at føre bevis for anklagen om, at Huawei udgør en national sikkerhedsrisiko. Det er forfatningsstridigt, kan betyde konkurser hos lokale amerikanske operatører og sætte den teknologiske udvikling i stå i USA’s tyndest befolkede områder, lyder det fra Huawei.

Dansk AI-iværksætter i partnerskab med Huawei: Accelererer kunstig intelligens i Europa25.11.2019 09:24:07 CETPressemeddelelse

Den danske AI-iværksætter Jacob Knobel, ejer af Datapult, har netop indgået et partnerskab med Huawei, der skal accelerere udviklingen af AI-løsninger i både Danmark og resten af Europa. Det er Huaweis første europæiske AI-partnerskab, og arbejdsfordelingen er simpel: Huawei leverer AI-hardware, Datapult udvikler den software, som europæiske virksomheder efterspørger.