
Åbent brev til undervisningsminister Tina Nedergaard
Professionshøjskolernes Rektorkollegium anbefaler stærkt, at Undervisningsministeren sørger for, at der bliver tale om ens vilkår for alle de videregående uddannelsesinstitutioner, der er omfattet af Akkrediteringsrådets virksomhed. Det er helt uacceptabelt, hvis universiteternes frihed udvides, samtidig med at spændetrøjen om professionshøjskolerne fastholdes.
"Akkreditering på institutionsniveau med mindre kontrol, men mere konsekvens", sådan lyder de centrale punkter i Akkrediteringsrådets nye anbefalinger til videnskabsministeren om, hvordan et nyt system for akkreditering af universitetsuddannelserne skal se ud. Anbefalingerne bliver positivt modtaget af Danske Universiteter. Det kan vi godt forstå i Professionshøjskolernes Rektorkollegium, hvor vi også er bekymrede over de administrative byrder, der er i akkrediteringssystemet fra 2007. Professionshøjskolesektoren har endda dobbelte byrder, fordi vores uddannelser ikke blot skal akkrediteres, men også gennem en indledende screening hos Undervisningsministeriets embedsmænd, som indledende skal træffe afgørelse om behovet for de uddannelser, som professionshøjskolerne ansøger ministeriet om at få akkrediteret.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium ser med bekymring på, at en øget frihed for universiteterne på dette felt kan skabe en dobbelt afstand til vilkårene for professionshøjskolesektoren, hvor universitetssektoren allerede har den dobbelte frihed i forhold til professionshøjskolesektoren, fordi universiteternes uddannelsesforslag ikke skal gennem en indledende screening. Vi er også bekymrede for, hvad en større frihed for universiteterne til at lave nye uddannelser kan få af konsekvenser for professionshøjskolerne, hvis det bliver en større frihed til at lave uddannelser på det udbudsfelt, som professionshøjskolesektoren har som sit formål.
Det danske akkrediteringssystem fra 2007 er alt for detail- og kontrolorienteret. Derfor støtter vi Akkrediteringsrådets forslag om en akkreditering af den enkelte institution, som med en positiv akkreditering selv kan stå for at kvalitetssikre sine nuværende og nye uddannelser. Det skal ikke kun skal gælde for universiteterne, men også for professionshøjskolerne.
Vi ser mange positive muligheder i akkrediteringsrådets anbefaling af et nyt tillidsbaseret akkrediteringssystem baseret på klare incitamenter og konsekvenser. Med regeringens genopretningspakke og FL 2011 skal der spares meget betydelige beløb på uddannelsesinstitutionernes administration i de kommende år. Rådets anbefalinger vil kunne lette de administrative byrder afhængig af, hvilke krav der vil blive stillet til institutionernes egen kvalitetssikring og indberetning til ACE Denmark.
Det ligger os meget på sinde, at Undervisningsministeren og Videnskabsministeren arbejder tæt sammen om den redegørelse, som skal lægges frem for Folketinget i april med henblik på, at ny lovgivning kan træde i kraft i 2012. Der må være ens vilkår på dette felt, så de erhvervs- og professionsorienterede videregående uddannelser ikke har ringere vilkår for udvikling og fornyelse.
Med venlig hilsen
Laust Joen Jakobsen
Formand
Information om Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Professionshøjskolerne er tilfredse med indholdet i aftalen om læreruddannelsen, men er bekymrede for det nye adgangskrav1.6.2012 18:40:11 CEST | Pressemeddelelse
Væsentlige dele af indholdet i aftalen om en reform af læreruddannelsen hilses velkommen af professionshøjskolernes rektorkollegium. Aftalen følger langt hen ad vejen anbefalingerne fra følgegruppen for læreruddannelsen. Den fastholder ønsket om en fagligt stærkere og mere attraktiv læreruddannelse, der matcher folkeskolens behov, hvor der stilles tydeligere krav til den studerende
Professionshøjskolerne: Ja tak til mere frihed til gengæld for bedre resultater 11.5.2012 16:14:09 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelsesminister Morten Østergaard budskab til professionshøjskolerne årsmøde var klart: Kvaliteten skal i fokus, højskolerne skal til gengæld have mere frihed til at løse opgaven
Uddannelser af høj kvalitet på professionshøjskolerne20.3.2012 07:01:09 CET | Pressemeddelelse
Regeringen arbejder på en fælles strategi for, hvordan 60 procent af en ungdomsårgang får en videregående uddannelse. En bedre udnyttelse af undervisernes arbejdstid og omfanget af undervisningstimer er centrale temaer. Det kalder på en åben debat om, hvad kvalitet i uddannelserne handler om og den hilser Professionshøjskolernes Rektorkollegium og BUPL velkommen.
Professionshøjskolerne: Rigtig mange gode anbefalinger i ny rapport18.1.2012 12:20:27 CET | Pressemeddelelse
Politikerne skal fastlægge rammerne for læreruddannelsen og professionshøjskolerne fylde dem ud
Blåstempling af læreruddannelserne i Danmark9.12.2011 14:27:42 CET | Pressemeddelelse
EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, har i dag offentliggjort vurderingsrapporterne for akkreditering af læreruddannelsen. Rapporterne dokumenterer, at professionshøjskolernes læreruddannelse er ganske solid. Det er Professionshøjskolernes Rektorkollegium meget tilfreds med.