
Uddannelser af høj kvalitet på professionshøjskolerne
Traditionelle undervisningstimer i form af forelæsninger og holdundervisning er et af mange elementer i en professionsbacheloruddannelse. Uddannelserne på landets professionshøjskoler er i dag sammensat af en lang række forskellige studieaktiviteter; forelæsninger, holdundervisning, øvelser/træning, vejledning, fremlæggelser, praktik, klinisk undervisning, forberedelse, opgaver og eksamen, mm. En del af aktiviteterne er primært tilrettelagt af underviserne og andet tilrettelægges og afvikles i samspil mellem studerende og undervisere.
Professionshøjskolernes Rektorkollegium ønsker at nuancere debatten om, hvad uddannelser af høj kvalitet indebærer. Kollegiet erkender, at der er et behov for at synliggøre de samlede studieaktiviteter, som tilbydes de studerende i løbet af den enkelte uddannelse. Og der er også behov for at afstemme forventningerne til de studiemæssige præmisser i dialog med de studerende.
'På professionshøjskolerne skal vi blive bedre til at sikre os, at de studerende klædes ordentligt på til at være studerende', siger Ulla Koch, rektor på UCSJ. 'Derfor har kollegiet sat gang i en kortlægning af, hvordan hvert enkelt uddannelsestilbud er tilrettelagt, og hvad der forventes af den studerende i løbet af studiet. Den viden vil vi bruge til at kvalificere det samlede indhold i uddannelserne, og her er antallet af traditionelle undervisningstimer i form af forelæsninger og holdundervisning et af de mange parametre, der kan arbejdes med. Og pædagoguddannelsen er den første der kigges efter i sømmene.'
'Rektorkollegiet har udviklet en model til at beskrive tilrettelæggelsen af pædagoguddannelsen, herunder omfanget af undervisningstimer. Det hilser BUPL velkommen', siger Allan Bauman, faglig sekretær i BUPL. 'Det er et skridt mod mere synlighed og gennemskuelighed i uddannelsen. BUPL ser gerne, at kravet om offentliggørelse bliver fastlagt i bekendtgørelsen. BUPL's undersøgelse sidste år viste meget store forskelle, hvor de studerende enkelte steder kun fik tilbudt otte timers undervisning om ugen. På bundlinjen står, at der er brug for mere undervisning til de studerende, for at fremtidens pædagoger kan opfylde de mange krav, som samfundet stiller.'
Til dette arbejde har Professionshøjskolernes Rektorkollegium udviklet en model til at beskrive den lange række af studieaktiviteter, der møder de studerende i løbet af deres uddannelse. Kvaliteten i uddannelserne defineres langt bredere end blot ved antallet af traditionelle undervisningstimer. Kvalitet handler om et kvalificeret samspil mellem de forskellige studieaktiviteter, herunder fx forelæsninger, holdundervisning, øvelser/træning, og den studerendes egen forberedelse. Modellen skal være med til at skabe øget transparens om den enkelte uddannelses tilrettelæggelse, men giver også mulighed for øget sammenligning på tværs af uddannelser, udbudssteder og institutioner, og giver derfor mulighed for øget erfaringsudveksling, fx om udnyttelse af ressourcer.
Det er professionshøjskolernes ansvar at klæde de studerende på sådan, at de selvstændigt og aktivt at deltager i undervisningen og er medskabende af deres studieforløb. Det er professionshøjskolernes opgave at tilrettelægge professionsuddannelser af høj kvalitet, og professionshøjskolerne skal i dialog med de studerende sikre, at læringen frem mod læringsmålene foregår i et frugtbart samspil.
Kontaktinformation:
Professionshøjskolernes Rektorkollegium v. Ulla Koch, rektor for University College Sjælland og formand for Uddannelsespolitisk Udvalg under Professionshøjskolernes Rektorkollegium, tlf. 7248 1050, uwk@ucsj.dk
Allan Baumann, faglig sekretær, BUPL, tlf. 3546 5124, aba@bupl.dk
Vedhæftning; Professionshøjskolernes studieaktivitetsmodel
Vedhæftede filer
Information om Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Professionshøjskolerne er tilfredse med indholdet i aftalen om læreruddannelsen, men er bekymrede for det nye adgangskrav1.6.2012 18:40:11 CEST | Pressemeddelelse
Væsentlige dele af indholdet i aftalen om en reform af læreruddannelsen hilses velkommen af professionshøjskolernes rektorkollegium. Aftalen følger langt hen ad vejen anbefalingerne fra følgegruppen for læreruddannelsen. Den fastholder ønsket om en fagligt stærkere og mere attraktiv læreruddannelse, der matcher folkeskolens behov, hvor der stilles tydeligere krav til den studerende
Professionshøjskolerne: Ja tak til mere frihed til gengæld for bedre resultater 11.5.2012 16:14:09 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelsesminister Morten Østergaard budskab til professionshøjskolerne årsmøde var klart: Kvaliteten skal i fokus, højskolerne skal til gengæld have mere frihed til at løse opgaven
Professionshøjskolerne: Rigtig mange gode anbefalinger i ny rapport18.1.2012 12:20:27 CET | Pressemeddelelse
Politikerne skal fastlægge rammerne for læreruddannelsen og professionshøjskolerne fylde dem ud
Blåstempling af læreruddannelserne i Danmark9.12.2011 14:27:42 CET | Pressemeddelelse
EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, har i dag offentliggjort vurderingsrapporterne for akkreditering af læreruddannelsen. Rapporterne dokumenterer, at professionshøjskolernes læreruddannelse er ganske solid. Det er Professionshøjskolernes Rektorkollegium meget tilfreds med.
Hverken overraskelser eller gaver til professionshøjskolerne i regeringens finanslovudspil 4.11.2011 15:01:12 CET | Pressemeddelelse
Udspillet vækker stor bekymring for efter- og videreuddannelsesindsatsen