
Professionshøjskolerne er tilfredse med indholdet i aftalen om læreruddannelsen, men er bekymrede for det nye adgangskrav
”Vi er enige i, at der er skabt et grundlag for en fagligt stærkere og attraktiv læreruddannelse og glæder os over, at politikerne har holdt fast i, at professionshøjskolerne nu får ansvaret for den konkrete udformning af læreuddannelsen” siger rektor Erik Knudsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium.
Aftalen indebærer, at læreruddannelsen nu reguleres efter samme principper som andre videregående uddannelser.
Adgangskrav på 7 i gennemsnit kan få utilsigtede konsekvenser
Til gengæld finder kollegiet det bekymrende, at aftalen indebærer generelt fastsatte adgangskrav for læreruddannelsen.
”Vi bakker op om intentionerne om at styrke uddannelsens prestige og anerkendelse samt sikre at flere af de optagne gennemfører uddannelsen. Vi tror imidlertid ikke, at der er enkle og hurtige midler til at styrke uddannelsens prestige. Det er et langt sejt træk, som dette brede forlig kan være med til at understøtte. Vi er bekymrede for, at de foreslåede adgangskrav utilsigtet kan få den modsatte effekt og i stedet skræmme velkvalificerede unge fra at søge uddannelsen, fordi man med adgangskravet sender et signal om, at man ikke er kvalificeret, selv om man efterfølgende har mulighed for gennem optagelsessamtaler at blive optaget på anden vis” fortsætter Erik Knudsen.
En centralt fastsat adgangskvotient kan ligeledes få utilsigtede regionale konsekvenser for udbuddet af læreruddannelsen.
”Det synes vi er ærgerligt i en aftale, som ellers indeholder mange gode elementer,” slutter Erik Knudsen.
Kontakt
Rektor
Erik Knudsen
Formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Tlf. 2960 5988
Information om Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Professionshøjskolerne: Ja tak til mere frihed til gengæld for bedre resultater 11.5.2012 16:14:09 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelsesminister Morten Østergaard budskab til professionshøjskolerne årsmøde var klart: Kvaliteten skal i fokus, højskolerne skal til gengæld have mere frihed til at løse opgaven
Uddannelser af høj kvalitet på professionshøjskolerne20.3.2012 07:01:09 CET | Pressemeddelelse
Regeringen arbejder på en fælles strategi for, hvordan 60 procent af en ungdomsårgang får en videregående uddannelse. En bedre udnyttelse af undervisernes arbejdstid og omfanget af undervisningstimer er centrale temaer. Det kalder på en åben debat om, hvad kvalitet i uddannelserne handler om og den hilser Professionshøjskolernes Rektorkollegium og BUPL velkommen.
Professionshøjskolerne: Rigtig mange gode anbefalinger i ny rapport18.1.2012 12:20:27 CET | Pressemeddelelse
Politikerne skal fastlægge rammerne for læreruddannelsen og professionshøjskolerne fylde dem ud
Blåstempling af læreruddannelserne i Danmark9.12.2011 14:27:42 CET | Pressemeddelelse
EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, har i dag offentliggjort vurderingsrapporterne for akkreditering af læreruddannelsen. Rapporterne dokumenterer, at professionshøjskolernes læreruddannelse er ganske solid. Det er Professionshøjskolernes Rektorkollegium meget tilfreds med.
Hverken overraskelser eller gaver til professionshøjskolerne i regeringens finanslovudspil 4.11.2011 15:01:12 CET | Pressemeddelelse
Udspillet vækker stor bekymring for efter- og videreuddannelsesindsatsen