
Professionshøjskolerne: Rigtig mange gode anbefalinger i ny rapport
Enige i at politikere skal fastlægge rammerne for læreruddannelsen og professionshøjskolerne fylde dem ud
- Overordnet indeholder rapporten rigtig mange gode anbefalinger og sender et klart signal om mindre regulering og større frihed og ansvar til professionshøjskolerne, siger rektor Erik Knudsen, formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium i en kommentar til anbefalinger om justeringer af læreruddannelsen. Anbefalingerne kan læses i Uddannelsesministeriets netop offentliggjorte rapport med anbefalinger til justering af læreruddannelsen af 2006, udarbejdet af Følgegruppen for læreruddannelsen.
- Det glæder os, at det dermed anerkendes, at de der har ansvaret for uddannelsen også vil være de bedste til at tilrettelægge, at de studerende får de kompetencer, der er brug for, og at der fra politisk side nu sendes et klart signal om at overlade os ansvaret for læreruddannelsen. Dermed kommer uddannelsen på niveau med alle andre uddannelser, hvor politikerne fastlægger de overordnede rammer og uddannelsesinstitutioner sørger for at fylde rammerne ud, fortsætter Erik Knudsen.
En ny læreruddannelse skal være fleksibel og tilpasningsdygtig i forhold til ændret fokus og indsatser som f.eks. inklusion, større skoler, 95 procent målsætning mm.
- Vi vil derfor samtidig sende det vigtige budskab, at der brug for at de centrale interessenter bag folkeskolen, Folketing, regering, kommuner, den faglige organisation, forældre og vi som ansvarlige for at udbyde uddannelsen i fællesskab bliver enige om, hvad det er uddannelsen skal leve op til. Kun derigennem får vi den stabilitet, der skal gøre uddannelsen bæredygtig på den lange bane og gøre den tilstrækkelig attraktiv for de unge, fortsætter Erik Knudsen.
- Afslutningsvis er vi meget enige i, at skal man sikre en stærkere vidensbasering af læreruddannelsen og udnytte samarbejdet med forskningsinstitutionerne bedre så kræver det, at læreruddannelsen bliver udviklings- og forskningsbaseret, siger Erik Knudsen.
Rapporten kan ses her:
http://www.uvm.dk/~/UVM-DK/Content/News/Aktuelt/2012/Jan/120118-Foelgegruppe-anbefaler-mere-deregulering-og-internationalisering-af-laereruddannelsen
Kontaktinfo
Erik Knudsen
Rektor for University College Lillebælt
Formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Mobil: 2960 5988
Information om Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Følg pressemeddelelser fra Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Professionshøjskolernes Rektorkollegium
Professionshøjskolerne er tilfredse med indholdet i aftalen om læreruddannelsen, men er bekymrede for det nye adgangskrav1.6.2012 18:40:11 CEST | Pressemeddelelse
Væsentlige dele af indholdet i aftalen om en reform af læreruddannelsen hilses velkommen af professionshøjskolernes rektorkollegium. Aftalen følger langt hen ad vejen anbefalingerne fra følgegruppen for læreruddannelsen. Den fastholder ønsket om en fagligt stærkere og mere attraktiv læreruddannelse, der matcher folkeskolens behov, hvor der stilles tydeligere krav til den studerende
Professionshøjskolerne: Ja tak til mere frihed til gengæld for bedre resultater 11.5.2012 16:14:09 CEST | Pressemeddelelse
Uddannelsesminister Morten Østergaard budskab til professionshøjskolerne årsmøde var klart: Kvaliteten skal i fokus, højskolerne skal til gengæld have mere frihed til at løse opgaven
Uddannelser af høj kvalitet på professionshøjskolerne20.3.2012 07:01:09 CET | Pressemeddelelse
Regeringen arbejder på en fælles strategi for, hvordan 60 procent af en ungdomsårgang får en videregående uddannelse. En bedre udnyttelse af undervisernes arbejdstid og omfanget af undervisningstimer er centrale temaer. Det kalder på en åben debat om, hvad kvalitet i uddannelserne handler om og den hilser Professionshøjskolernes Rektorkollegium og BUPL velkommen.
Blåstempling af læreruddannelserne i Danmark9.12.2011 14:27:42 CET | Pressemeddelelse
EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, har i dag offentliggjort vurderingsrapporterne for akkreditering af læreruddannelsen. Rapporterne dokumenterer, at professionshøjskolernes læreruddannelse er ganske solid. Det er Professionshøjskolernes Rektorkollegium meget tilfreds med.
Hverken overraskelser eller gaver til professionshøjskolerne i regeringens finanslovudspil 4.11.2011 15:01:12 CET | Pressemeddelelse
Udspillet vækker stor bekymring for efter- og videreuddannelsesindsatsen