Premiere på "Jagten på den 6. sans" på Kanal 4

Mandag den 18. august kl. 21.00 blænder Kanal 4 op for den nye og anderledes programserie ”Jagten på den 6. sans”. I programmet præsenterer vært, Rasmus Steentoft, 12 mennesker, der alle mener at besidde evner ud over det sædvanlige. Vi sætter deres påståede evner på prøve, og forsøger at komme nærmere et svar på, om der findes en 6. sans.

Vi har søgt i hele landet efter personer med evner ud over det sædvanlige, og 12 er blevet valgt ud. Nu præsenterer vi dem i ”Jagten på den 6. sans”, hvor de igennem programmerne vil blive udfordret på de evner, de hævder at have, gennem forskellige opgaver og tests. Én efter én bliver deltagerne skilt fra, indtil den med tættest og bedst kontakt til sin 6. sans står tilbage som vinder.

De 12 deltagere er alle mulige forskellige mennesker, der selv mener at have en 6 sans - en stærk intuition - et klarsyn. De spænder lige fra profesionelle clairvoyante til helt almindelige danskere, der har oplevet at have en speciel evne. Mød for eksempel bankassistenten, der flere uger før et røveri forudsagde, at det ville ske - eller sygeplejersken, der har en form for ekstra viden om sine patienter, hvilket hun oplever er til stor gavn i hendes arbejde.

Journalist Rasmus Steentoft er vært på ”Jagten på den 6. sans”. Det er ikke første gang, han kommer i nærkontakt med sanser ud over det sædvanlige. Rasmus Steentoft har tidligere været vært på programmet ”Fornemmelse for mord”, som også involverede mennesker med alternative evner.

Gennem hele programserien vil Rasmus Steentoft have den pensionerede kriminalinspektør, Per Kanding, ved sin side. Per Kanding vil fungerer som seriens ’sandhedsvidne’ og, sammen med Rasmus, følge deltagerne på tætteste hold. Med 41 år i politiet – 18 af dem som chef for Rejseholdet - er han vant til at forholde sig til fakta og beviser og har stor skepsis til alt andet.

Alle opgaverne, de 12 deltagere stilles over for, er virkelige udfordringer og spænder lige fra at blive testet på spektakulære og kendte kriminalsager til helt konkrete opgaver. I første program fører vært Rasmus Steentoft således, i al hemmelighed, deltagerne til det hus, hvor Peter Lundin slog veninden Marianne Pedersen og hendes to sønner ihjel. Og stedet får det øjeblikkeligt til at løbe koldt ned af ryggen på alle deltagerne  - selv om de ikke aner, hvor de befinder sig...  I programmet bliver det også afprøvet, om det er muligt at sige noget om en person, man ikke kender eller kan se - udelukkende ved at holde og røre ved en ting, som personen har båret på sig. Og desuden, om man alene ved brug af en særlig kontakt til sin 6. sans kan mærke eller fornemme, bag hvilken dør en person befinder sig.

”Jagten på den 6. sans” har allerede kørt i Norge, England, USA, Rusland, Holland, Israel og Ukraine med stor succes. I programserien er deltagerne hver gang nået frem til resultater, som selv de hårdeste skeptikere har svært ved at forklare, hvilket har medvirket til den store interesse for programmet.

”Jagten på den 6.sans” har et neutralt udgangspunkt og stiller sig helt åben overfor, hvorvidt der findes mennesker, som har evner ud over det sædvanlige eller ej.

Foto: Vært Rasmus Steentoft og medvært Per Kanding (Thomas Frandsen/Kanal 4)

For yderligere oplysninger eller billeder i printkvalitet kontakt venligst SBS Presse:
Katrine Clante på 70 27 05 01/22 60 65 38 eller kc@xponering.dk

Information om SBS TV A/S