10.000 kr. til at sætte fokus på den mentale sundhed

Nu kan alle landets arbejdspladser søge om at være med i Danmarks Mentale Sundhedsdag.

I år er Danmarks Mentale Sundhedsdag den 8. oktober, og Velliv Foreningen har nu åbnet for ansøgning til deltagelse i dette års udgave. Formålet er at sætte gang i samtalen om den mentale sundhed ude på landets arbejdspladser.

Alle arbejdspladser kan søge 10.000 kr. til et event denne dag. Det kan være et foredrag, en workshop, en udflugt eller arbejdspladsens egen ide – det skal blot være noget, der kan være med til at starte samtalen om den mentale sundhed på jeres arbejdsplads. Sidste år modtog 5 ud af 7 ansøgere en bevilling, og mere end 500 arbejdspladser deltog.

Fællesskabet på arbejdspladsen skal styrkes
I disse uger begynder Danmark at åbne igen, og mange er vendt tilbage på arbejdspladsen. Nogle har været hjemsendt med lønkompensation, mens andre har arbejdet på nye måder. Hos Velliv Foreningen, der arrangerer Danmarks Mentale Sundhedsdag og arbejder for at fremme mental sundhed i arbejdslivet, håber man, at Danmarks Mentale Sundhedsdag kan være med til at genstarte fællesskabet på arbejdspladsen, efter at de fleste af os har været væk fra hinanden under coronakrisen.

”Vi ønsker at skabe overskud og styrke danskernes fællesskab og samarbejde i arbejdslivet. Danmarks Mentale Sundhedsdag er en oplagt anledning for virksomheder til at genstarte fællesskabet og få talt sammen om det, de har været igennem. Jeg håber, at så mange arbejdspladser som muligt vil benytte sig af muligheden for at søge om penge til Danmarks Mentale Sundhedsdag,” siger Lars Bo Pedersen, programchef hos Velliv Foreningen.

Ansøgningsfristen er den 28. august 2020, og alle ansøgere får svar i uge 37. Selv om man deltog sidste år, er man velkommen til at søge igen.

Ny undersøgelse før Danmarks Mentale Sundhedsdag: Hver tredje har haft det psykisk dårligt på arbejdet det seneste år7.10.2020 09:13:52 CESTPressemeddelelse

Virksomheder landet over sætter torsdag d. 8. oktober fokus på mental sundhed. En ny undersøgelse viser samtidig, at omkring hver tredje af de adspurgte erhvervsaktive har følt sig stresset eller på anden vis haft det psykisk dårligt i forbindelse med deres arbejde det seneste år. 643 private og offentlige virksomheder har modtaget en bevilling fra Velliv Foreningen til at afholde et arrangement om mental sundhed på arbejdspladsen i anledning af Danmarks Mentale Sundhedsdag, og torsdag den 8. oktober fejrer vi dagen. Formålet med Danmarks Mentale Sundhedsdag er at få startet samtalen om trivsel, arbejdsfællesskab, kommunikation og så videre. Ser man på en ny undersøgelse foretaget af Voxmeter for Velliv Foreningen, der står bag Danmarks Mentale Sundhedsdag, er der da også hårdt brug for et øget fokus på mental sundhed på arbejdspladserne. Voxmeter har spurgt over 2.000 personer i beskæftigelse på tværs af branche, geografi, køn og alder. Flere end hver tredje siger, at de har følt sig