Vejdirektoratet klimasikrer Limfjordstunnelen
Mens de fleste af os sover, arbejdes der i disse uger med at klimasikre Limfjordstunnelen. Arbejdet går i første omgang ud på at hæve rampevæggen for at undgå oversvømmelse og foregår om natten for at forstyrre trafikanterne mindst muligt.
Vejdirektoratet har haft en ekspertgruppe til at kigge på Limfjordstunnelens tilstand og en af gruppens anbefalinger var, at der skulle kigges på den fremtidige klimapåvirkning, som både kan omfatte skybrud og stormflod.
Fremtidens vildere vejr betyder ikke alene, at risikoen for skybrud er større, men også at vandet fra Limfjordens lavtliggende områder risikerer at trænge ind på motorvejen og ned mod tunnelen. Vejdirektoratet har derfor både fokus på at sikre Limfjordstunnelen som bygværk samt trafiksikkerhed og fremkommeligheden på den nordjyske motorvej E45.
Den ”gamle” Limfjordstunnel kunne modstå en stormflod, der får vandstanden til at stige med over to meter i Limfjorden svarende til en 100-årshændelse. Forudsigelsen fra DMI lyder, at nutidens 100-årshændelser er fremtidens 20-årshændelser. Hændelsesstatistik er et matematisk værktøj, der bruges til at vurdere, hvor ofte en hændelse vil finde sted.
Vejdirektoratet er derfor i første omgang gået i gang med at hæve rampevæggene med Arkil som entreprenør. Imens udføres der projektering og myndighedsbehandling af diger, som forventeligt skal hæves i 2024-2025. I alt ventes klimasikringen af Limfjordstunnelen at løbe op i ca. 32 mio. kroner.
- Vi er godt i gang med at sikre Limfjordstunnelen til fremtidens klima, der både bliver vildere og vådere. Limfjordstunnelen er et af de meget trafikbelastede steder i Nordjylland, så vi arbejder om natten, hvor vi har mulighed for at lukke det ene rør og lede trafikken i begge retninger over i det andet rør, siger Niels Gustav Jørgensen, der er ingeniør og daglig driftsleder på Limfjordstunnelen.
Når klimasikringen er helt færdig, og digerne er bygget, så er Limfjordstunnelen sikret mod en stormflodshændelse, der ville få vandet i Limfjorden til at stige med over tre meter svarende til en 2.000 års-hændelse i år 2070.
I denne måned har Vejdirektoratet via Infrastrukturplanen 2035 ligeledes fået bevilget midler til at klimasikre Guldborgsundtunnelen, som er den næste tunnel, der vil blive klimasikret: 15 nye vejprojekter fra Land & By-puljen sættes i gang (trm.dk)
Kontakter
Vejdirektoratets pressetelefon
Tlf:51 83 33 93Billeder
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Nu er den første salt faldet18.11.2024 10:59:23 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratets saltbiler blev natten til mandag sendt på vejene for første gang denne vintersæson, og det var Jylland, der fik den første dosis salt.
Stibro over Nordjyske Motorvej ved Kridtsvinget i Aalborg forsvinder på et døgn18.11.2024 09:04:19 CET | Pressemeddelelse
I weekenden den 23. – 24. november forsvinder stibroen over Kridtsvinget tæt på Limfjordstunnelen på Nordjyske Motorvej i løbet af 24 timer. En ny stibro står klar i starten af 2025.
Vejdirektoratet renoverer Kalvebodbroerne12.11.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fra den 19. november til den 3. december bliver der udført vedligeholdelsesarbejde på Kalvebodbroerne. Arbejdet bliver udført i aften- og nattetimerne for at påvirke trafikken mindst muligt.
Hadsundbroen lukker for biltrafik i nattetimerne på hverdage de kommende to uger8.11.2024 11:38:48 CET | Nyhed
Hadsundbroen vil være spærret for biltrafik mandag til fredag i uge 46 og 47 på grund af reparation af broens maskineri. I perioden fra den 11. november klokken 00.05 til den 22. november klokken 05.30 bliver der arbejdet mandag til fredag. Der er ikke spærret i weekenden.
Miljøkonsekvensvurdering af Marselistunnelen er færdig og klar til offentlig høring7.11.2024 16:00:00 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet har i perioden 2022 – 2024 gennemført en miljøkonsekvensvurdering af en to kilometer lang tunnel under Marselis Boulevard i Aarhus. Vurderingen er nu færdig, offentliggjort og klar til den afsluttende høringsfase.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum