Grøn omstilling: Plan for udfasning af nye fossile lastbiler er på plads
EU’s klimaministre er blevet enige om en plan for udfasning af fossile brændsler fra den tunge transportsektor. Danmark kæmpede for en fuld udfasning, og kampen er ifølge klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard ikke slut endnu.
Vejtransporten i EU er på vej mod en større, grøn omstilling.
Ministerrådet er mandag aften blevet enige om en plan for udfasning af fossile, tunge køretøjer. Danmark har med klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard i spidsen kæmpet for mere ambitiøse krav og fuld udfasning af nye, fossile lastbiler i 2040 – men efter svære forhandlinger, der blev forsøgt trukket i en anden og mindre ambitiøs retning – er det endt med 90 pct. i 2040.
Til gengæld er Danmark lykkes med at undgå få andre krav med i pakken, som ville have gjort planen mindre ambitiøst og tilladt en ordning, der kunne have åbnet for fortsat udbredt brug af forbrændingsmotorer og dermed omgåelse. Danmark lykkedes også med at få kravene til at omfatte mindre lastbiler, busser og trailere.
”Vi skal sikre grænseoverskridende, grønne tiltag for at komme de stigende udledninger fra vejtransporten til livs – og det er det, vi gør nu. Forhandlingerne har været vanskelige, vi har fået hævet målene betydeligt, men vi er desværre ikke endt med den fulde udfasning i 2040, vi fra dansk side har kæmpet for,” siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard.
"Døren er lukket til en ordning, der åbner for udbredt brug af forbrændingsmotorer, vi har undgået risiko for, at kravene kan omgås, vi har fået smidt busser, trailere og mindre lastbiler med i pakken, og der er blevet sat et højere udfasningsmål, men vi er ikke færdige endnu. Vi arbejder aktivt videre for, at vi ender med en dato for fuld udfasning - ligesom vi har med personbiler og varevogne."
Enigheden i Ministerrådet betyder, at sagen om de tunge køretøjer nu kan forhandles med Europa-Parlamentet.
Fakta
- Tunge køretøjer, dvs. lastbiler, busser mv., står ifølge Kommissionen for over en fjerdedel af de samlede drivhusgasudledninger fra vejtransporten i EU og for over 6 pct. af EU’s samlede drivhusgasudledninger.
- Der er ca. 42.000 lastbiler i Danmark, som står for ca. 15 pct. af transportsektorens drivhusgasudledninger. Lastbilerne i Danmark udgør under 1 pct. af EU’s lastbiler (6,2 mio.).
- De nuværende regler indeholder et overordnet CO2-reduktionskrav i EU på 15 pct. i 2025 og på 30 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 2019.
- Disse krav strammes med Rådets position, der bl.a. indeholder følgende.
- CO2-krav til producenter:
- 45 pct. fra 2030
- 65 pct. fra 2035
- 90 pct. fra 2040
- Nye bybusser skal være nulemissionsbusser fra 2035. I perioden 2030-2034 skal 85 pct. være nulemissionsbusser.
- Kravene udvides fra de nuværende fire typer af tunge køretøjer (lastbiler over 16 ton) til næsten alle tunge køretøjer, dvs. lastbiler over 5 ton, bybusser og turbusser over 7,5 ton samt påhængskøretøjer og sættevogne over 8 ton.
- CO2-krav til producenter:
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
I Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet arbejder vi for målet om at reducere udledningen af drivhusgasser med 70 procent i Danmark i 2030 og for et visionært, grønt lederskab både i Danmark og ude i verden.
Følg pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Ingen bud på havvindmølleparker: Opklaringsarbejde er igangsat5.12.2024 17:01:09 CET | Pressemeddelelse
Energistyrelsen har ikke modtaget bud på nogen af de tre havvindmølleparker i Nordsøen, der havde budfrist i dag. Ministeren har nu bedt Energistyrelsen om at sætte gang i dialog med markedet for at undersøge hvorfor. De tre havvindmølleparker i Nordsøen udgør første halvdel af danmarkshistoriens største udbud af havvind af i alt 6 GW.
Ukrainske energisystemer under pres: Ny app skal hjælpe ukrainere med at reducere varigheden af strømafbrydelser2.12.2024 16:11:06 CET | Pressemeddelelse
Ruslands angreb på infrastrukturen har sat Ukraines energiforsyning under hårdt pres. Danske og ukrainske myndigheder har i samarbejde udviklet en app, der giver ukrainske borgere muligheden for selv at hjælpe med at reducere varigheden af strømafbrydelserne.
NEKST vil bane vej gennem tilladelsesjungle for at sikre hurtigere udbygning af elnettet2.12.2024 09:01:06 CET | Pressemeddelelse
Opgaven var klart defineret fra start for regeringens energikrisestab for elnet. Der skal mere fart på udbygningen, hvis den grønne omstilling skal sikres. Nu er NEKST-arbejdsgruppen klar med sine anbefalinger, der blandt andet vil skabe hurtigere processer og bedre koordinering af godkendelser.
Nu kan yderligere 170.000 boliger få tilskud til grøn renovering29.11.2024 09:05:04 CET | Pressemeddelelse
Fra næste år kan over dobbelt så mange boligejere søge om tilskud til at få isoleret loftet eller fornyet de gamle vinduer via Energirenoveringspuljen. Det sker, når boliger med energimærke D indlemmes i puljen.
COP29: Enighed om ny aftale om klimafinansiering24.11.2024 01:38:42 CET | Pressemeddelelse
På COP29 i Baku i Aserbajdsjan er verdens lande netop blevet enige om en aftale, der skal sikre mere klimafinansiering til verdens udviklingslande. Med målet skal der sikres mindst 300 mia. USD gennem offentlige indsatser i 2035. Derudover er der sat et mål om, at de samlede investeringer i udviklingslandes klimaindsats skal nå 1300 mia. USD i 2035 fra både offentlige og private kilder.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum