WAN-IFRA og Danske Medier: FIFA skal sikre journalisters sikkerhed og ordentlige arbejdsvilkår i Qatar

TV 2s korrespondent Rasmus Tantholdt blev i går aftes afbrudt af sikkerhedsfolk i Qatar under en live udsendelse, hvor sikkerhedsfolkene truede med at ødelægge kameraet. Truslen blev heldigvis ikke til virkelighed, men nu kræver den globale organisation for den frie presse World Association of News Publishers (WAN-IFRA), at FIFA tager ansvar for journalisters sikkerhed i Qatar.

Som en reaktion på overfusningen af TV 2-korrespondenten Rasmus Tantholdt i Qatar kræver WAN-IFRA, på opfordring fra Danske Medier, at FIFA nu tager ansvar for chikanen og sikrer journalisters sikkerhed i landet.

FIFA er ansvarlig for, at VM i fodbold afholdes i Qatar. Derfor er det også på FIFAs skuldre at løfte den del af opgaven, som handler om, at journalister og mediefolk skal kunne begå sit frit og udføre deres arbejde, mens de reporterer uden at blive truet og føle sig utrygge.

Det mener Mads Brandstrup, adm. direktør i Danske Medier, som tager kraftigt afstand fra hændelsen i går og ser det som et direkte angreb på den frie presse:

”Det, vi overværede i går på direkte tv, er et overgreb på den frie presse og på journalisters sikkerhed. Det er under al kritik og må simpelthen ikke ske. At VM finder sted i Qatar, der lader hånt om menneskerettigheder og slår hårdt ned på ytringsfrihed og pressens frie ord, er problematisk i sig selv. Men når FIFA har besluttet, at fodboldbegivenheden alligevel skal finde sted i dette land, så er det også FIFAs ansvar at sikre journalister kan være trygge og udføre deres arbejde i fred for chikane og trusler,” understreger Mads Brandstrup.

”Det er derfor heller ikke fyldestgørende, at der nu er kommet en undskyldning fra Qatars officielle kanaler. FIFA er hovedansvarlig, både hvad angår VM i fodbold, og når det gælder journalisters arbejde og sikkerhed, mens de er i Qatar. Det er FIFA, der nu skal sikre, at episoder som i går, ikke sker igen,” lyder det fra den adm. direktør.

Læs WAN-IFRAs pressemeddelelse

Information om Danske Medier

Kalkbrænderiløbskaj 4

+45 33 97 40 00http://www.danskemedier.dk/

Danske Medier: Fortsat høj tillid til danske nyhedsmedier er gode nyheder i en tid med alvorlige udfordringer20.9.2022 08:25:00 CEST | Pressemeddelelse

Den årlige rapport af RUC 'Danskernes Brug af Nyhedsmedier' byder i år på mange interessante temaer. Danskerne får nyheder fra flere forskellige sociale medieplatforme, podcasts vinder frem, og unge har andre forventninger til medierne end ældre aldersgrupper. Den vigtigste nyhed er dog ifølge adm. direktør i Danske Medier, at tilliden til nyhedsmedier fortsat er høj.

Danske Medier: Media Freedom Act skal ændres, hvis den skal leve op til sit oprindelige formål om at styrke frie medier i EU16.9.2022 15:18:23 CEST | Pressemeddelelse

Adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, roser, at der med EU’s Media Freedom Act lægges op til at sikre bedre beskyttelse af medier fra indblanding fra staten. Men derudover mener Danske Medier, at Kommissionen rammer ved siden af og tager de helt forkerte skyts i brug for at prøve at styrke medier i lande, hvor pressen har trange kår.