Alexandra Instituttet

Visuel løsning guider nemt kunder i Asien og løser rejseudfordringer

Del
One2Feed har udviklet prototypen til en AR-løsning, der intuitivt og visuelt guider kunder på den anden side af jorden med at installere og foretage fejlfinding på maskiner. Teknologien løser dermed potentielt corona-udfordringer for virksomheden.
I forbindelse med, at en kunde skulle have udskiftet en maskine, har One2Feed også brugt AR-værktøjet til at visualisere, hvordan den nye maskine vil se ud i kundens stald.
I forbindelse med, at en kunde skulle have udskiftet en maskine, har One2Feed også brugt AR-værktøjet til at visualisere, hvordan den nye maskine vil se ud i kundens stald.

Det kan være vanskeligt at samarbejde, når kunder og underleverandører befinder sig på den anden side af jorden. 

Det er netop den udfordring, som danske One2Feed har stået med i corona-tiden. Den familieejede virksomhed lever af at sælge automatisk foderudstyr til kvæg, som aflaster landmanden.

Den Silkeborg-baserede virksomhed har ingen egenproduktion, og de er afhængige af de underleverandører, som producerer deres komponenter. For at styrke det samarbejde har de i et MADE Demonstrations- og Udviklingsprojekt sammen med Alexandra Instituttet udviklet prototypen på et digitalt værktøj til iOS-enheder. Konkret fungerer løsningen som en form for digital brugsanvisning, som sikrer hjælp tæt på problemet, uanset hvor det opstår.

Hurtig hjælp på afstand

AR-værktøjet har både gjort det nemt og hurtigt for deres underleverandører at dokumentere, at de har lavet det produkt, som de er blevet bedt om. Det har også givet fordele under pandemien, hvor One2Feed har været udfordret af, at de ikke har kunnet sende en tekniker fysisk fra Danmark til f.eks. Asien, når en maskine skulle sættes op. 

“Når vi sender vores maskiner til Asien, er det selvfølgelig vigtigt, at vi kan hjælpe vores kunder bedst muligt. Under corona har vi haft udfordringer med, at vi ikke kan tage derud, hvis en kunde har haft større projekter, som de gerne vil have hjælp med. Her har AR-værktøjet kunnet hjælpe med installation og mulig fejlfinding. Det kan ikke erstatte os fuldkomment, men ved at lave annoteringer på værktøjet har det været en hjælp til at sikre, at kunden og forhandleren fik en så god opstart som muligt i corona-tiden,” forklarer Jesper Scriver, der arbejder med Sales and Support hos One2Feed.

I forbindelse med at en kunde skulle have udskiftet en maskine, har One2Feed også brugt AR-værktøjet til at visualisere, hvordan den nye maskine vil se ud i kundens stald.

“Vi ser det her som et vigtigt værktøj, hvis vi skal vise en kunde i Norden, Asien eller et andet sted, hvordan deres nye udstyr bliver placeret i stalden. Det betyder, at vi kan give potentielle kunder en tablet med værktøjet i hånden, og så kan de selv flytte rundt på en digital udgave af den nye maskine og dermed finde den bedste placering,” fortæller Jesper Scriver.

Slut med at bladre gennem lange manualer

I projektet var der fokus på produktvisualisering, instruktion, dokumentation og fejlfinding

Kaspar Rosengreen Nielsen, der er Principal Software Architect hos Alexandra Instituttet, har været ansvarlig for udviklingen af løsningen i samarbejde med sin kollega, Senior Mobile Systems Architect Daniel Andersen.

“AR er et rigtig kraftfuldt værktøj, da det nedbryder grænsen mellem det digitale og fysiske,” forklarer Kaspar Rosengreen Nielsen og tilføjer:

“Det giver mulighed for at placere informationer som samlevejledninger, dokumentation for udført arbejde eller fejlfindingsguides direkte på den fysiske maskine. Det gør det nemt for brugeren at finde relevant information på en visuel og interaktiv måde fremfor at skulle bladre igennem en lang manual.”

Fakta:

One2Feed er en mindre danskejet familievirksomhed, som lever af at sælge automatisk foderudstyr til kvæg. 

Løsningen, som består af en Mixer, der kører på skinner og fordeler foderet, kan aflaste landmanden for meget arbejde.

De har derfor udviklet prototypen på et AR-værktøj, som præsenterer forskellige former for vejledning, f.eks. hvordan en maskine skal placeres eller installeres hos en kunde.

Se her, hvordan AR-prototypen hjælper One2Feed med at visualisere deres løsninger for kunder: https://www.youtube.com/watch?v=Ob6MPh8jHvM

MADE Demonstrationsprojekt

Med et MADE – Manufacturing Academy of Denmark - Demonstrationsprojekt kan en lille eller mellemstor virksomhed få op til 100.000 kr. i støtte til at løse en konkret udfordring i virksomheden eller afprøve en ny teknologi i produktionen.

Der er løbende ansøgningsfrist på demonstrationsprojekter. Næste gang er 1. september 2021. Besøg made.dk for flere informationer – eller gå direkte til ansøgningsskemaet her.

Ved at blive koblet op sammen med Teknologisk Institut, FORCE Technology eller Alexandra Instituttet får man adgang til de teknologier, den viden og de kompetencer, som er nødvendige i forhold til at løse den konkrete udfordring i virksomheden.

MADE Udviklingsprojekt

Formålet med udviklingsprojekter er at udvikle ny teknologi og nye løsninger som svar på fælles udfordringer og problemstillinger i industrien.

I løbet af projektet udvikler specialister på baggrund af konkrete behov fra deltagende virksomheder løsningsforslag, som virksomhederne er med til at vurdere potentialerne i. Det er gratis at deltage i et udviklingsprojekt – det er blot tiden, virksomheder investerer med. Læs mere her: https://www.made.dk/deltag-som-virksomhed/

Nøgleord

Billeder

I forbindelse med, at en kunde skulle have udskiftet en maskine, har One2Feed også brugt AR-værktøjet til at visualisere, hvordan den nye maskine vil se ud i kundens stald.
I forbindelse med, at en kunde skulle have udskiftet en maskine, har One2Feed også brugt AR-værktøjet til at visualisere, hvordan den nye maskine vil se ud i kundens stald.
Download
Løsningen har også givet fordele under pandemien, hvor One2Feed har været udfordret af, at de ikke har kunnet sende en tekniker eller fysisk fra Danmark til f.eks. Asien, når en maskine skulle sættes op, forklarer Jesper Scriver, der arbejder med Sales and Support hos One2Feed.
Løsningen har også givet fordele under pandemien, hvor One2Feed har været udfordret af, at de ikke har kunnet sende en tekniker eller fysisk fra Danmark til f.eks. Asien, når en maskine skulle sættes op, forklarer Jesper Scriver, der arbejder med Sales and Support hos One2Feed.
Download
AR-værktøjet kan guide teknikere på den anden side af jorden, når de f.eks. skal installere maskiner eller foretage fejlfindinger som her, hvor der er en alarm.
AR-værktøjet kan guide teknikere på den anden side af jorden, når de f.eks. skal installere maskiner eller foretage fejlfindinger som her, hvor der er en alarm.
Download

Information om Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet
Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Rued Langgaards Vej 7
8200 Aarhus N · 2300 København S

+45 70 27 70 12https://alexandra.dk

100 eksperter under ét tag 

Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger. 

Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet visual computing, kunstig intelligens, IoT, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter. 

Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.

 
 

Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye