VISIONÆRT UDSPIL FRA HANDICAP-BEVÆGELSEN

Nyt socialpolitisk udspil fra handicaporganisationerne er både visionært og gennemarbejdet, mener socialrådgiverne.

Målet med indsatsen for mennesker med handicap skal være forbedret livskvalitet. Det er essensen i Danske Handicaporganisationers (DH) nye udspil, som indeholder 31 konkrete, politiskeanbefalinger til at forbedre socialpolitikken for voksne i Danmark.

- Det er et virkeligt fornuftigt og visionært udspil. Helt centralt står tilliden mellem det enkelte menneske og systemet, som blandt andet skal sikres ved at give socialrådgiverne mere tid til at skabe et godt samarbejde med hver enkelt borger og større frihed til at bruge deres faglighed – med borgerens livskvalitet i centrum. Det kan vi kun bifalde, siger Dansk Socialrådgiverforenings formand, Mads Bilstrup, som også er glad for udspillets fokus på tidlig indsats for at forebygge, at problemer vokser sig større.

DH foreslår også, at hver borger får ret til én samlet og overskuelig plan og en koordinerende sagsbehandler, som samler og skaber overblik over de forskellige indsatser – nøjagtig som Dansk Socialrådgiverforening har foreslået, både når det gælder mennesker med handicap og udsatte mennesker med komplekse problemstillinger.

Et andet forslag handler om at bygge bro mellem sundhedsvæsnet og det sociale system. En funktion som socialrådgivere er skræddersyet til at varetage.

- Socialrådgiverne i sundhedsvæsnet er eksperter i netop at skabe den sammenhæng, som både DH og politikerne efterspørger. De forstår begge verdener, både sundhedsvæsenet og kommunernes socialforvaltninger, og kan oversætte lægernes sprog for sagsbehandleren i kommunen og omvendt. Derfor er det også ærgerligt, at regionerne har skåret kraftigt ned på socialrådgiverne på landets sygehuse, siger Mads Bilstrup og roser også DH for deres forslag om en finansieringsreform.

- Det er helt afgørende, at Christiansborg løsner de rigide økonomiske rammer, som kommunerne er underlagt. Vi er helt enige med DH i, at kommunerne skal kunne arbejde med flerårige budgetter, lyder det fra socialrådgivernes formand.

Formand for Dansk Socialrådgiverforening, Mads Bilstrup: 40 73 94 41
Journalist Bjarke Hartmeyer Christiansen: 26 27 99 14