Alarmerende lavt optag på socialrådgiveruddannelsen

Antallet af nye socialrådgiverstuderende er stagneret på sidste års lave niveau. Dansk Socialrådgiverforening og Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende efterlyser politisk handling for at vende udviklingen.

Om en måneds tid begynder 2.075 studerende på socialrådgiveruddannelsen. Det er et fald på 10 % i forhold til 2019, og status quo i forhold til sidste år.

- Jeg synes det er dybt bekymrende, at det lave optag på socialrådgiveruddannelsen fortsætter igen i år. Vi har brug for flere kolleger, så udsatte børn, unge og voksne også i fremtiden kan få kvalificeret hjælp, lyder det fra Ditte Brøndum, næstforkvinde i Dansk Socialrådgiverforening.

Når optaget på uddannelsen fortsætter på det lave niveau fra de foregående år, kan det betyde, at en forventet mangel på socialrådgivere frem mod 2030 kan blive endnu større. Ifølge Ditte Brøndum kan flere af regeringens prioriteter også blive påvirket, hvis ikke udviklingen vendes.

- Hvis regeringen ikke handler på de her tal, så spiller de hasard med deres egne prestigeprojekter, fordi det kræver dygtige socialrådgivere, når Barnets Lov skal blive til virkelighed og at få mere værdighed for de mest udsatte, siger hun og fortsætter:

- Vi skal have vendt udviklingen. Det kræver investeringer i socialrådgiveruddannelsen, så den bliver et tilvalg for endnu flere med mere feedback og en bedre kobling mellem teori og praksis. Men vi skal også se på socialrådgivernes arbejdsvilkår.

Ifølge en undersøgelse fra Arbejdstilsynet er socialrådgiverne den næstmest stressede faggruppe, og en rundspørge blandt socialrådgivere på børneområdet viser, at 9 ud af 10 oplever et ”højt” eller ”meget højt” arbejdspres.

- Socialrådgiverfaget er fantastisk, og heldigvis er der mange, som brænder for at hjælpe udsatte mennesker med at genvinde fodfæstet i livet. Men de mange historier og sager om ringe arbejdsmiljø får selvfølgelig nogle til at vælge faget fra. Det bør politikerne tage alvorligt, fortæller Ditte Brøndum.

Også blandt de socialrådgiverstuderende er der bekymring:

- Sidste års rekordlave optag har allerede udløst besparelser på flere uddannelsessteder. Særligt de mindre uddannelsessteder er hårdt ramt, og vi frygter, at der vil komme flere sparerunder. Ikke desto mindre glæder vi os til at tage imod de mange nye socialrådgiverstuderende og give dem en god start på studiet, lyder det fra Lene Boye Andersen, forperson for Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende.

Om Dansk Socialrådgiverforening

Vi kæmper for, at socialrådgiverne har gode vilkår, fagligt handlerum og økonomiske rammer til at udføre godt socialt arbejde. Det gør vi på vegne af 19.000 medlemmer, der hver dag går på arbejde for at gøre en forskel for udsatte mennesker.